Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Eylül '19

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
33
 

Diyabetten Korunma

Tıp dilinde glikoz denen şeker vücudumuzun başlıca enerji kaynağıdır. Ekmek, nişasta, süt, yoğurt, baklagiller, patates gibi karbonhidrat denen besinler şeker kaynaklarıdır. Gerektiği zaman vücudumuz protein ve yağ gibi diğer maddelerden de glikoz üretir.

Şekerin vücut tarafından kullanılabilmesi için pankreastan salgılanan insülin hormonuna ihtiyaç vardır. Ancak bu hormon çeşitli nedenlerle yetersiz salgılanırsa ya da salgılansa bile vücut tarafından kullanılamazsa şeker hastalığı (diyabet) meydana gelir.

Şeker hastalığının meydana gelmesine çeşitli risk faktörleri neden olur. İrsiyet, aşırı kilolu olmak, sigara, hareketsizlik, kolesterol ve trigliserit yüksekliği, Amerikan tarzı ayaküstü atıştırma, 45 yaşından büyük ve Asyalı olma diyabet için risk faktörleridir.

Çok yeme, çok su içme ve sık idrara girme başlangıç belirtileridir. Hiçbir belirti vermeden de sinsi bir şekilde başladığı da olur. Bazen ayaklarda karıncalanma, koroner arter hastalığı gibi ihtilatlarla da ortaya çıktığı olur. Sebepsiz kilo alma ve vermeler de olabilir.

Tanı koymak için kan testleri yapılır. A1c ve AKŞ gibi tahliller yapılır. Açlık kan şekeri normal değerleri 70-110 kadardır. İki kez yapılan tahlilde 126’yı geçmesi tanı koydurur. Gizli şeker denen diyabet adaylarının tanısı için şeker yükleme testi yapılmaktadır.

Tedavide öncelik diyet ve egzersize verilir. Bunlarla kontrol altına alınamıyorsa ağızdan ilaçlar vardır. Gerektiğinde de insülin hormonu verilmektedir.

Diyetin özünü az ve sık yeme, sebze ve meyve ağırlıklı beslenme oluşturur. Beyaz et, baklagiller, mercimek çorbası, haftada en az iki kez kırmızı et vb. yenebilir. Aslında ne yenirse yensin aşırıya kaçmamak lazımdır.

Şeker hastalığı kontrol altında olduğu sürece kalp, böbrek, sinir ve göz hasarı gibi korkulan ihtilatlar önlenebilir.

Diyabetten korunmak için; sağlıklı ve dengeli beslenmek, hareketli olmak, egzersiz yapmak, normal kiloda olmak ve düzenli aralıklarla sağlık kontrolü yaptırmak gerekir.

*

Şen ve esen kalınız.

Dr. Atanur Yıldız

Kocaeli 

 

ETEM SEVİK, Halil Güven (Sökeli) bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Asyalı olma riski ilgimi çekti, neden acaba?

Kerim Korkut 
 01.10.2019 16:10
Cevap :
Beslenmeden olabilir. Teşekkürler.   03.10.2019 12:32
 

Teşekkürler doktorum:):):)

Halil Güven (Sökeli) 
 28.09.2019 13:03
Cevap :
Ben çok teşekkür ederim değerli Abim. Selam ve dua ile kalın.   28.09.2019 17:38
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 493
Toplam yorum
: 3106
Toplam mesaj
: 126
Ort. okunma sayısı
: 277
Kayıt tarihi
: 24.01.09
 
 

Tıp doktoru.  ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster