Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Temmuz '14

 
Kategori
Sinema
Okunma Sayısı
131
 

Doğal Kış Uykusu

Doğal Kış Uykusu
 

AYRILIKDA SEVDAYA DAHİL-ATTİLA İLHAN


‘ İYİ İNSANLAR, SEVDİKLERİNİ İYİLİKLERİYLE CEZALANDIRIRLAR’

Kış uykusu, soğuk ve kurak mevsimlere karşı koyabilmek için canlı varlıkların yapısında görülen olayların tümü olarak tanımlanır.

Kış uykusu esnasında vücut sıcaklığı normalin altına düşer ve kalbin atım sayısı azalır.

Bütün canlılar kış uykusuna yatmaz. Ama kış uykusu kış aylarında ya da genellikle iklim koşullarının elverişsiz olduğu dönemlerde, omurgalıya da omurgasız ayırımı olmadan birçok canlıda görülür.

Kış uykusu, göç etmeyi sağlayacak kanatlara sahip olmayan ya da iklim koşullarının daha elverişli olduğu bölgelere yürüyerek ulaşamayan canlılar, kışın gelmesiyle kış uykusuna yatarlar.

Nuri Bilge Ceylan'ın yönetmenliğini yaptığı, Haluk Bilginer, Demet Akbağ ve Melisa Sözen'in başrollerini oynadığı film, Fransa'da düzenlenen 67. Cannes Film Festivali'nde en iyi film ödülü olan "Altın Palmiye’yi kazanmış ve bu ödülü alan ikinci Türk filmi olmuştu. Yönetmenin 7'nci uzun metrajlı filmi olan Kış Uykusunda eski bir tiyatro sanatçısının Anadolu'nun ücra bir kasabasında yaşadıkları anlatılıyor.

Sinema ve görsel sanatların son yıllarda ulaştığı düzeyin, yazılı edebiyatı nitelik ve nicelik olarak geride bırakması bir vaka. Yazılı edebiyat kurgusal ve yazım teknikleriyle, geri kalmış ve eziklik direnişi mücadelesini kendi mecrasında veriyordu.

İzleyicilerin ortak ve doğru bir tespiti olarak N.Bilge CEYLAN ın Kış Uykusu yapıtında edebiyat direnişini sinemaya nüfuz ederek gösteriyor. Yazılı edebiyat, Kış Uykusu yapıtında N.Bilge CEYLAN ın ellerinde sinemayı yücelten bir intikam alıyor.

N.Bilge CEYLAN Kış Uykusu ile sahip olduğu bilgi ve ustalığı gururla meydan okuyarak otoriteye dayatıyor. Filmin görsel ulaştığı başarıların arkasındaki teknik imkanlar, sanatsal olarak mekanların düzenlenmesindeki imkanlar, alanında tartışılmaz yetenek ve birikimdeki oyuncularla çalışabilme imkanı, otoritenin N.Bilge CEYLAN ı saygıyla onurlandırdığının işaretlerini veriyor.

N.Bilge CEYLAN ın mevcut ustalık zirvesine çıktığı, egosunu hakkıyla tatmin ettiği bir yapıt Kış Uykusu.

N.Bilge CEYLAN filmin felsefesiyle insanların gerçeğinden yola çıkarak, evrensel ilahi bir hakikati izleyicinin gözlerinden zihnine seriyor.’ Hepimiz Tanrıdan bir parça değil miyiz’ diye sorup, bu ilahi hakikati olduğu gibi kabul etmemizi, bu ilahi hakikate boyun eğmemizi vaaz ediyor.

Her iyi ve güzelin özünde, kötülük ve çirkinliğin ilahi bir güçle yoğrulduğunu, pratiklerle bizlere hatırlatıyor.

Doğanın bir parçası, doğanın yansıdığı ruhsal bir ayna olarak insan diyalektik iktidar mücadelelerini sosyal ilişkilerinde döngüsel üretirken, nasılda tuhaf bir hata, tuhaf bir çaba ile aciz ve çaresiz tabiileşip, tamda filmin anlattığı gibi ‘Kaçamadığı’ ruhsal ve fiziksel ‘Kış Uykusuna’ giriyor.

Bu sımsıkı sarsıcı gerçek; kutsanmış toplumsal mücadelelerinde basit bir izahı ve tezahürü olarak sinema marifetiyle izleyiciyi şaşırtıyor.

‘İyilikten maraz doğar.’

‘Kötü komşu insanı mal sahibi yapar.’

Sanatın kudreti; bu basit halk anlayışı ve görüşünü, yüksek felsefi, estetik, dil ve simgelerle ifade edebilip, anlata bilmesinde saklıdır. Yönetmenin ve kolektif bir sanat üretiminin eşsiz uyumu içerisinde film bu kudreti açıkça gösterebiliyor.

Filmin kritiğini yapmamı bir ödev olarak bana veren edebiyat öğretmeni Saliha ÇALIŞKAN ı, bu yazıyla gönül huzuruyla selamlıyorum.

Erol KALAYCI

17.07.2014

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

Bu blog Sinema sitesinde de yayınlanmaktadır

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 34
Toplam yorum
: 39
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 859
Kayıt tarihi
: 16.01.07
 
 

İktidara mesafeli, Derrida ve yapısalcılara meyilli. İflas etmekten bunalıp, iktisat ve finans pı..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster