Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Şubat '11

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Doğalgazda faturalandırma

Ülkemizde son yıllarda temiz çevre ve kullanım kolaylığı ön plana çıkarılarak bireysel ısınma dahil olmak üzere doğalgaz yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle konutların ısınmasında rahatlığı tartışılmaz olan doğalgaz ücreti ile de alternatif ısı kaynaklarına göre tercih edilebilmektedir. Yeni kullanılmaya başlanan küçük şehirlerde fiyat konusunda biraz tereddüt yaşansa da yıllık toplam kullanımda katı yakıt olan kömüre göre hiçde pahalı olmamakta. Ancak kullanıcılar genel olarak kışın en sert aylarında üç veya dört ay gibi bir sürede ödediği yüksek faturayı ön plana çıkarak pahalı olduğunu ifade etse de mutfakta kullanılan tüp gazıda hesaba kattığımızda 12 aylık sürede toplam ödenen parada epey düşme olduğu görülmektedir. 

Ancak burada benim asıl değinmek istediğim doğalgaz kullanımında faturalandırmadaki iller arası farklılıktır. Somut olarak örneklemek gerekirse; 

İstanbul'da Ocak 2011 de doğalgaz sayacında 286 m3.olarak ölçülen tüketim için vergiler hariç 189, 46 TL.tahakkuk ettirilmiştir. 286 m3.tüketim İstanbul'da uygulanan katsayılarla 3217, 69 kwh.enerji tüketimi hesaplanırken, Çanakkale'de uygulanan katsayılarla bu miktar 3064, 13 kwh.olmaktadır. Buna göre belirtilen hacimdeki doğalgaz aynı dönemde Çanakkale'de faturalandırılsaydı Çanakkale'deki doğalgaz satış birim fiyatları ile 152, 38 TL.tahakkuk edecekti. Arada 37, 08 TL.lik fark oluşmakta ve buda % 24 gibi ciddi bir orana ulaşmaktadır.İstanbul'da uygulanan birim fiyatla ise 180, 41 TL.ücret hesaplanmaktadırki burada bile yaklaşık 9 TL.fiyat farkı oluşmaktadır. 

Faturalar üzerinde yaptığım incelemede, fiyat farkının yukarıda özetlemeye çalıştığım gibi birden fazla sebepten kaynaklandığı görülmektedir. Öncelikle Çanakkale'de 0, 0497306 TL/Kwh.olan birim fiyat İstanbul'da 0, 05888054 TL/Kwh.uygulanmakta, buda % 18 oranında farklılık oluşturmaktadır. Ayrıca iki şehirde hesaplamada kullanılan düzeltme katsayıları ve ort.fiili üst ısıl değ.(kcal/m3) nin farklı alınması sonucu tüketicinin cebinden çıkan ödeme tutarındaki fark % 24 gibi bir rakama ulaşmaktadır. 

İstanbul'da düzeltme katsayısı 1, 045009, ort.fiili üst ısıl değ.(kcal/m3) 10, 766079 iken bu değerler Çanakkale'de 1, 01 ve 9, 127073 olarak alınmaktaktadır. Bildiğim kadarıyla düzeltme katsayıları deniz seviyesinden yüksekliğe göre farklılık göstermekte, ort.fiili üst ısıl değerdeki farkın sebebini ise bilmiyorum. Ayrıca Çanakkale'de fatura üstündeki bilgilerden müşteri tarafından hesaplama yapılamadığından hesap hatası kontroluda yapılamamaktadır. 

İstanbul için hesaplama yöntemi; m3.olarak tüketim miktarı düzeltme katsayısı ve fatura üstünde belirtilen ort.fiili üst ısıl değerle çarpılarak kwh.olarak enerji tüketim miktarı hesaplanmaktadır. Bu enerji tüketim miktarınında faturada gösterilen tüketim dönemi perakende satış fiyatı ile çarpımı sonucu vergiler hariç fatura tutarı hesaplanabilmektedir. Çanakkale için ise bunu bu şekilde hesaplamak mümkün olmamaktadır. Düzeltme katsayısı ile çarpılarak bulunan düzeltilmiş m3.gaz tüketimi faturada gösterilen ort.fiili üst ısıl değerle çarpılarak kwh olarak enerji tüketimi hesaplanamamakta, buna farklı bir katsayı uygulanmaktadır.Ancak bu şekilde bile yine fatura tutarı İstanbul'un altında kalmaktadır. 

Belki küçük şehirlerde doğalgaz kullanımı özendirmek için böyle bir yönteme başvuruluyor olsada benim için yinede toplamda % 24 gibi bir fark hiçde azımsanacak bir oran değildir. 

 
Toplam blog
: 10
: 742
Kayıt tarihi
: 17.02.07
 
 

Bir süre telekom sektöründe çalıştım. Eğitim aldığım dal ise elektrik mühendisliği olup halen elektr..