Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ekim '07

 
Kategori
Tıp
Okunma Sayısı
21696
 

Doktor nasıl olmalıdır?

Doktor nasıl olmalıdır?
 

Hastalar genelde sinirlidir.

Doktorların ise sinirli olmaması, herkesle birebir ilgilenmesi istenir.

Bunlar ideal durumlardır. Keşke böyle olsa.

Doktorlarda öyle olmak isterler, ama bu bazen ellerinde değildir. Hastalarda bunları anlamazlar, “beyaz önlüğü giymiş kendini bilmem ne sanıyorlar” derler.

Genelde doktorlar hastaları anlarlar, ama hastalar doktorları anlamaz.

Elbette hastalıklar insanları huzursuz, mutsuz eden olaylardır.

Moral ve güven hastalıkların iyileşmesinde çok önemli faktörlerdir. Bunları tüm doktorlar bilir.

Doktor nasıl olmalıdır?

Doktor güler yüzlü olmalıdır

Hastalık nedeniyle stres altında olan kişiye doktoru güler yüzüyle güven aşılamalı, hastalığı en kısa zamanda atlatacağına dair moral vermelidir.

Samimi, içten yaklaşmalı ve kişinin içinde bulunduğu psikolojiyi anlayarak yumuşak ve sevecen olmalıdır

Yorum: Doktor gece sabaha kadar ameliyatta olabilir, acil hastalar için sabaha kadar birkaç defa acile gitmiş gece uykusunu tam alamamış olabilir. Bunun dışında dünya sağlık örgütüne göre günde 25 hasta bakabilecek olmasına rağmen, muayene olacak 100-120 üzerinde hasta her gün onu beklemektedir. Her bir hastaya yukarıda ifade edildiği gibi davranılması gerekir. Bunu yapabilir. İnsan üstü bir canlıdır.

Doktor ulaşılabilir olmalıdır
Kişi canını teslim ettiği, ameliyat olduğu veya olacağı doktora her acil durumda ulaşabileceğini bilmelidir. Doktor cep telefonunu vermekten çekinmemelidir.

Yorum: Evet tatilde, hafta sonu ya da gece yarısı saat 3 de, 4 de onu her hasta istediği gibi arayabilir. Aranılan çok şey gereksiz olabilir. Hasta mesela “uyuyamıyorum, huzursuzum” gibi şeyler de söyleyebilir. Herhangi bir hastanenin aciline gitse, sorunu genellikle çözülecektir. Ama gecenin bir vakti arabaya binip, acile gitmek hem zor, hem de eşinin uykusunu bozacaktır. Hem doktor ona telefon kadar yakındır. Ona niye telefon açmasın ki? Gerçi doktor da genelde aynı şeyi söyler. “Bir acile başvur.” der. Hastada istediği cevabı almış olur. "Onu bende biliyorum" diyerekten.

Bunlar hastaya göre normal şeylerdir. Nasıl olsa sadece onun aradığını zanneder. Başka hastaların, hastanedeki hemşirelerin, doktorun akrabalarının devamlı doktoru aradığını bilemez. Zaten bilse ne olur, nasıl olsa doktor normal bir insan değildir. Düzenli bir uyku ihtiyacı da yoktur.

Ayrıca tatil de gitmemelidir. Havuzdayken mesela, telefona cevap vermek için, sudan dışarı çıkması için biraz zaman geçse, bu nedenle biraz geç cevap verse, karşı taraf bunu anlamayabilir, sitem eder.

Acil durumlarda telefona hanımı bir yakını değil de kendisi cevap vermelidir.

Yorum: Çünkü doktor olağanüstü bir insandır. Tuvalete, banyoya gitme ihtiyacı yoktur. Giderse bile telefonunu yanına almalıdır.

Doktor açıklayıcı olmalıdır
Doktor hastalığın ne olduğunu, nasıl tedavi edileceğini, tedavi ve ameliyat sırasında ve sonrasında neler yaşanabileceğini, iyileşmesi için yaşantısında nelere dikkat etmesi gerektiğini ayrıntılı ve kişinin anlayabileceği bir dille anlatmalıdır. Her soruyu dinleyip ayrıntılı olarak cevaplamalıdır.

Yorum: Keşke herkese hastalığını açıkalayacak kadar yeterli zaman olsa. Ama bu olmaz, çünkü doktoru bekleyen, acil vakalar, ameliyatlar, poliklinikte bekleyen 100-120 hasta vardır. Keşke bunlar olmasa, sanki bunlar yoktur. Her şey bir rüyadır. Saatlerce bir kişiye hastalığını, tedavisini anlatmalıdır.

İnternet denilen bir olay var. İsteyen kişi hastalığının adını öğrendikten sonra tedavi seçeneklerini sonuçlarını internetten öğrenebilir zaten.

Doktorun herkese günde 100 ün üzerinde hastaya hastalığını uzun uzun anlatmaya ihtimal olabilir mi?

Doktor dürüst olmalıdır

Doktor hastasına karşı her konuda dürüst olmalı ve ondan hiçbir gerçeği saklamamalıdır.

Yorum: Peki beyninde tümör olan beş-altı ay ömrü olan hastaya pat diye gerçek nasıl söylenecek? Bunu yapmak etik midir?

Ameliyat sonrası hastanın yaşayabileceği zorluklar önceden belirtilmeli ve her türlü beklentiye hazır olarak ameliyata karar verilmesi sağlanmalıdır.

Bu istenmeyen durumlardan yani komplikasyonlardan iki tanesi de ölüm ve sakat kalmadır.

Hastaya narkoz verileceği, bunun iki kötü sonuçunun da ölüm ve sakat kalma olduğu hastaya söylenmek zorunda. O zaman kim ameliyat olur ki?

Doktor tedavideki her aşamayı, ameliyatı bir kazanç beklemeden yapmalıdır. Elbette doktor mesleği gereği yaptığı ameliyat ve tedavilerden para kazanır. Ama bu anda uzman doktor için 1.400 lira seviyesindedir. 2-3.000 de döner olsa. Bu kadar para ile eşi çalışmasa da evini geçindirip, çocukları okutabilmelidir.

8 yıl ilk öğretim 4 yıl lise, 6 yıl tıp, 5-6 yıl ihtisas 23-24 yıl okuyacak. 7 yaşında ilk okula girse 31 yaşında ihtisas bitecek, o da tıpdan mezun olduğu zaman hiç zaman kaybetmeden uzamanlığı kazanırsa. Daha sonra 2 yıl mecburi hizmete gidecek, 33 yaşında uzman doktor olacak.( Biraz önce dediğim gibi hiç zaman kaybetmemişse, hiç sınıfta kalmamışsa 33 yaşda olur.) Bu zamana kadar para kazanması imkansızdır. Bundan sonra da para kazanmasa da olur. Nasıl olsa onun çocuklarının geleceğini düşünmek zorunda olmaz. belki çocuğu da olmaz. Zaten bu kadar okumanın arasında zaman bulup evlenememiştir belkide. Ayrıca evlenmese de olur.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

merhaba ben devran bir sorum vardi ama cevabini uzun zamandir ariyorum... ben lise 1re gidiyorum ve birsene sonra secimlerimi yapacagim ve ben doktor olmak istiyorum ama benim ailem benim yeterli calistigimi dusunmuyor sizce ne kadar calismam lazim bir cocuk doktoru olmak icin?????

devran katiksiz 
 02.10.2008 16:26
Cevap :
İsterseniz olursunuz, çalışmakla sınırı olmaz  09.10.2008 21:58
 

Hem sızı hemde bızlerı anlatmıssınız yanı hastaları.Soyleyecek bısey bırakmadınız,cunku sızler ınsanların hem fızıksel hemde ruhsal yol gosterıcılerısınız.İnsanlar sıze guvenıp kımseye anlatmadıgı seylerı sıze anlatıyor belkı bır çaresi bulunur dıye.Allah eksıklığınızı vermesın ;bazılarının elınede dusurmesın.Elınıze ve ruhunuza sağlık

meryem çelik 
 29.10.2007 20:18
Cevap :
evet iki bakış açısını da vermeye çalıştım sağlıcakla kalın  29.10.2007 21:29
 

:) arkadasim ne guzel anlatmissin derdinizi. Bunu anlamak icin empati kurma yetisi lazim. O' da bizde yok ne yazik ki- Doktor o gun kac saat uyumus, sabahtan beri kac hasta bakmis, evde sorunu var mi bunu dusunmez neden bana kotu davrandi deriz. Ama buu doktoru sevmedigimizden ya da dusunmedigimizden degil hasta psikolojisi ile yapariz. Sizleri anlamiyor bazen haksizlik ediyor da olsak, sizleri seviyoruz buna inanin. Ve duamiz hep elleriniz dert gormesin oluyor :))

Beyhan BiÇKİN KOZANOGLU 
 28.10.2007 14:35
Cevap :
evet onlarda bir insandır, teşekkürler anlayışınız için.  29.10.2007 12:42
 

Hiç yanacı gelmedi bana bu konular. ailemde yaşanıyor sıra ile...Hiç kolay olmadığını biliyorum. Hem ilgili hem sabırlı hem şevkatli hem de yi bir doktor olmak... kolay değil..kolaylıklar dilerim

Halide 
 28.10.2007 10:16
Cevap :
çok teşekürler.  29.10.2007 12:43
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 688
Toplam yorum
: 1679
Toplam mesaj
: 49
Ort. okunma sayısı
: 1751
Kayıt tarihi
: 13.07.06
 
 

Tıp alanında doktor olarak çalışmaktayım, beyin cerrahi uzmanıyım..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster