- Kategori
- Eğitim
Dr. Niyazi Altunya
Ben Gönen İlköğretmen okuluna başladığım zaman Niyazi Ağabey üçüncü sınıftaydı. (İlköğretmen okullarında, üst sınıflardaki herkese ağabey diye hitap edildiği için, bu alışkanlığımız hala sürmektedir.)
Bu yüzden Gönen’de birlikte okuduğumuz süre dört yıldır. Yani dört yıl Gönen’in bozkır havasını birlikte soluduk. Aynı yatakhanelerde kaldık, aynı yemekhanelerde yemek yedik, aynı öğretmenlerde aynı dersliklerde okuduk. Fakat o bizden iki yıl önce mezun olup, Hakkâri’ye ilkokul öğretmeni olarak atandı.
Sonra da, yazdığı kitaplar, konferanslar ve yayınlarıyla, ülkemizin en önde gelen eğitimcilerinden birisi haline geldi. Bu söyleşide, Niyazi Altunya’yı tanıtırken, Türkiye’nin yakın geçmişine, Türk eğitim sistemine ve eğitimde geleceğimize de kısaca göz atmış olacağımızı düşünüyorum.
Çünkü Niyazi Altunya, 1968 Yılında Gazi Eğitim Enstitüsünün eğitim bölümünü, 1970 Yılında Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsünü bitirdi. 1981 Yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde yüksek lisansını ve yine aynı üniversitenin Siyasal bilgiler Fakültesinde doktorasını tamamladı.
İdealist bir köy öğretmeni olarak başlayan eğitimcilik yaşamı, Diyarbakır ve Yozgat’ta ilköğretim müfettişliği ve orta öğretim kurumlarında rehber öğretmenlik derken, Gazi Eğitim Enstitüsünde öğretmenlik ve Müdür yardımcılığına kadar uzandı. Üniversitelerin çeşitli fakültelerinde, Öğretim Yöntemleri, Anayasa Hukuku, Türk Eğitim Tarihi dersleri verdi.
28 Mayıs 1990’da kurulan Eğitim-iş Sendikasının kuruluşundan itibaren beş yıl, (Eğitim-sen’le birleşmesine dek) genel başkanlığını yaptı. Örgütlü toplum ve öğretmen örgütlenmesi alanında yazdığı yazılar ve yayınladığı kitaplarla da, Türkiye’de sendikacılık alanının en önde gelen isimleri arasında yer aldı.
Sonradan siyasete de girdiyse de, özellikle eğitimciliği, sendikacılığı ve yazarlığı ön plana çıkmaktadır.
Başlıca kitapları:
1-Anahatlarıyla özlük ve meslek sorunlarımız.
2-Eğitim Sorunumuza Kuşbakışı
3-Teftiş ve Değerlendirme
4-EĞİTİM-İŞ Deneyimi
5-EĞİTİM-SEN Görüş ve Öneriler
6-Eğitim Hakkı
7-İlköğretim Okulları için Hayat Bilgisi 2
8- “ “ “ “ “ 3
9-Türkiye’de Öğretmen Örgütlenmesi
10-İlköğretim Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi 7
11- “ “ “ “ “ “ 8
12-Lise Demokrasi ve İnsan Hakları
13-Köy Enstitüsü Sisteminin Düşünsel Temelleri
14-Öğretmenlerin Sendikası Nasıl Olmalı
15-Eğitimde Geleceğe Bakış
16-Eğitim Fakülteleri İçin Vatandaşlık Bilgisi
17-Anayasa Hukuku Açısından Eğitim ve Öğrenim Hakkı
18-Köy Enstitüsü Sistemine Toplu Bir Bakış
19-Gazi Eğitim Enstitüsü Programlarının Değerlendirilmesi
20-Gazi Eğitim Enstitüsü
21-Türkiye’de Laiklik ve Din Eğitimi
22-Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Deneyimi
23-Milli Eğitimde Mustafa Necati Dönemi
Sayın Altunya ile uzun bir aradan sonra, 26 Kasım 2010 günü Kemer’de yapılan son Gönen mezunları toplantısında tekrar karşılaşmamız, çok güzel bir olaydı. Ayrıca bu toplantının bu söyleşi için olanak sağlamış olması da çok güzel oldu. Bu kısa tanıtım yazısının arkasından söyleşimiz devam edecek.