Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Şubat '17

 
Kategori
Otomobil
Okunma Sayısı
459
 

Dünya'da Otomobil Endüstrisinin geleceği, 2030'lu hedefler

Dünya'da Otomobil Endüstrisinin geleceği, 2030'lu hedefler
 

Gelecek onbeş (15) yılda çok değişeceğim, çook!


Otomobil, çağımızın ulaşım aracıdır. Seyahat hürriyeti veriyor. Kişisel zevk ve zenginlik ifadesinde rolü var. Onun için şarkılar yapılıyor. "O'nun arabası var. Güzel mi? Güzel. Şoförü de var. Özel mi? Özel. Bastı mı gaza Gider mi? Gider".

Otomobil ihtiyacının karşılanması, otomobil bedeli, vergi, sigorta, yakıt bedeli, yol, park yerleri gerektiriyor. Otomobilin  zararları olarak aşırı trafik, kazalar, çevre kirlenmesi ve azalan enerji kaynakları sayılıyor.

Son elli (50)  yıldır otomobil üretimi her yıl yüzde üç (%3) arttı ve şu an Dünya'da bir (1.1) milyardan fazla araç var. 

2016 yılında ABD'de 17.8 milyon, Avrupa Birliğinde 14.6 milyon, Çin' de 24.4 milyon Hindistan'da 22 milyon otomobil satıldı. ABD'de 260 milyon, AB'de 255 milyon, Çin'de 80 milyon Hindistan'da 29 milyon kayıtlı araç var ve bunların yüzde seksen (%80) civarı otomobil sayılabilir.

Çin için küresel firmalar büyük yatırımlar yaptı. 

Çin ihtiyacını ülkede kurulu yabancı otomobil firmaları ve  yerli üretim firmaları ile karşılıyor. İhracat gücü yıllık 0.8-1 milyon civarında ve zamanla artabilecek. 1992'de 1 milyonu bulan yıllık üretimi zamanla arttı. 64 milyonu aşkın otomobil Çin'de çalışıyor. Yıllık üretim 2016'da 24 milyona erişti ve zamanla daha fazla olabilecek. Çin 2009'dan beri otomobil üretiminde Dünya birincisi. Yıllık ihracatı 12.5 milyar $ üzerinde.

Hindistan'da otomobil üretimi gelişiyor.

Vergilendirme ile ithalat değil Hindistan içinde üretim destekleniyor. Yabancı otomobil firmaları üretimlerini Hindistan'da yapıyor. Hindistan'da 155 milyon civarında  motosiklet ve üç tekerli araç var. Otomobil sayısı 29 milyon diyebiliriz. Şimdi her yıl içeride üç (3) milyona yakın otomobil satılıyor. Traktör imalatında Dünya'da birinci ve üretim yılda beş yüz (500) bin adeti buluyor. Otomobil ve parça ihracatı 11 milyar $ üzerinde ve motorlu araç üretimi 40 milyar dolarlık bir pazarı oluşturuyor. Maruti-Suzuki, GM, Tata Motors, Nissan-Renault, VW Group, Toyota, Honda ve Hyundai üretilen başlıca otomobil markaları.

Amerika ve Avrupa otomobil pazarları  tüketim rakamları  belirli ve bir doyum oluşmuş durumda. Çin ve Hindistan da zamanla ihtiyaç artışı bekleniyor. Çin enerji ihtiyacının çoğunu kömür santrallerinden karşıladığından atmosferi kirleniyor ama otomobilde uzun dönemde özellikle  elektrikli otomobil üretimini destekleyerek çevre kirlenmesini olumsuz etkilemek istemiyor.

Dünya'da otomobil pazarı rekabetin sıkı olduğu bir alan ve küresel olarak ülke ekonomilerinin yıllara göre değişen durumu otomobil satışını etkiliyor.

2030'lardaki uygulama rüyası: Evden internetten konum bilgisini atarak şoförsüz, elektrikli  otomobil talep ettiniz. Beş dakika içinde geldi. Gideceğiniz yeri söylediniz ve yola çıktınız. Bu güzel uygulamanın gerçekleşmesi neler gerektiriyor bir göz atalım.

Otomobile uygun yol ve haberleşme altyapısı gerçekleştirilmiş olmalı ve şarj merkezleri yatırım maliyeti karşılanmalı. 2030'larda belirli bölgelerde pilot uygulamalarla bu rüya gerçekleştirilmiş olabilecek.

Günümüzde hükümetlerin çoğu tüm Dünya'da pompadayken gaz, benzin, dizel kullanımını anında vergilendiriyor ve büyük gelir elde ediyorlar. Sürücüsüz otomobillere  ceza yazıp gelir elde etmek pek mümkün olmayacak. Kaza olduğunda sürücüsüz otomobile ceza nasıl yazılacak?  Sigortanın fonksiyonu ne olacak? Sigorta bedelleri hangi kriterlere göre düzenlenecek? Elektrikli otomobillerden emisyon vergisi muhtemelen alınamayacak. Acaba hükümetler önemli olan otomobil vergileri  gelir kaleminden fedakarlık edebilecek mi? Yeni düzenlemeler hızla yapılabilecek mi? 

Yeni teknolojiler: İnternet ortamı ve sayısal elektronik donanımı, yazılımı, kameralar, radarlar ve algılayıcılar ile  otomobilin çalışan parçalarının durumu, yakın çevre emniyeti, yol durumu gerçek zamanlı izlenecek ve tedbir alınmasına yardımcı olunacaktır. Şimdiden üst sınıf otomobiller kendi kendine park edebilmekte, navigasyon sistemleri istenilen adrese gidilmesine yardımcı olmakta, otomobil hız durumuna göre önündeki aracı radarı ile uygun mesafeden takip etmekte, çarpma olmadan kendisi fren yapmaya karar verebilmekte, şerit değiştirirken kör noktalarla ilgili sürücüye ikazda bulunabilmekte, yol durumuna göre uygun sürüş tavsiyesi yapabilmektedir. Otomobilde internet üzerinden arama motorlarını kullanmak, telefon ve ev ofis faaliyetleri mümkündür.

Yüksek teknoloji şirketleri Apple, Google, Tesla elektrikli otomobil işini geliştirmek; bir kaç km ötede olan bir kazayı, şiddetli yağmuru bir iki saniye içinde yüzlerce otomobile iletebilir, birbiriyle haberleşebilir, arızasını söyleyebilir, şoförsüz yol alabilir, giderken internette iş yapma imkanı veren, ekranından eğlence sunabilir, uzun dönemde yapay zekası olan ve  gelen verilerle optimum yol almayı öneren tavsiyeler yapabilen otomobiller üreterek pazarı yeniden kurgulamak istiyorlar. Ancak mevcut kullanım kolaylığını güçleştirmeden yeni imkanları sunmaları gerekli ve bu şart Onları zorluyor.

Yakıt tüketimini azaltmak motor verimliliğini artırmayı örneğin sürekli değişken şanzımanlar (CVT'ler Continuously Variable Transmissions) kullanmayı, otomobil ağırlığını azaltmak için  hafif fakat mekanik dayanıklılığı geliştirilmiş malzeme çelik şasi yerine alüminyum şasi kullanmayı gerektiriyor. Elektrikli otomobilin, akü maliyeti, şarj altyapısı, aşırı soğuk, karlı, sıcak çevre şartlarında çalışabilir olma zorlukları var.

Devrimsel bir teknoloji değişikliği şimdiye kadar batarya için hafif, depolama kabiliyeti yüksek, güçlü bir batarya üretilemedi. Uzun süre kullanılabilir, kolay depolanabilir yakıt sorununu çözen enerji kaynağı bulunamadı ancak elektrik motorlarının performansı güzel ve  sağlanan gelişmelerin küçümsenmemesi hatırlatılıyor.

Dünya'nın büyük şirketleri rekabetle geleceği inşa etmeyi, kesintili de olsa sağlanan kısmi gelişmelerle 2030'lu yıllarda belirli ülkelerde modern teknoloji ürünü otoları çalıştırmayı hedeflemektedir.

Kaynaklar:

-  A road map to the future for the auto industry October 2014 by Paul Gao, Russell Hensley and Andreas Zielke

- The next revolution in the auto industry 21 January 2016 by Marry Barra

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Verdiğiniz faydalı bilgiler için teşekkür ederim; lakin CVT şanzımanlarla ilgili -izniniz olursa- bir iki ekleme yapmak istiyorum: Bu şanzımanlar otomatikleştirilmiş manuel viteslere alternatif olarak geliştirilmiş "ucuz" çözümlerdir ve çoğunlukla C-Seg seviyesine kadar olan Uzak Doğu araçlarında kullanılır. Çağın en mükemmel otomatik vitesi Dual-Clutch (Çift kavramalı) şanzımanlardır. BMW ve Mercedes de bu tip otomatik şanzımanlar kullanırken, Renault B-Seg Clio'da dahi EDC kullanmaktadır. Uzak Doğu markası olarak Hyundai ve Kia'yı DCT kullandıkları için kutlamak gerekir. Saygılar.

Ata Kemal Şahin 
 21.02.2017 15:09
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 179
Toplam yorum
: 9
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 1535
Kayıt tarihi
: 14.10.12
 
 

Elektronik Y.Mühendisiyim. Teknik alan dışında Tasarruf ve tutumlu yaşam, Kişisel Finans Yönetimi..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster