Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Haziran '19

 
Kategori
Gezi Rehberleri
 

Dünyanın Rotasında Dubai -2

  Bir önceki yazımda Jumeirah ve Dubai'yi bilindik yapan mimarı yapılarından bahsettim. Buradan devam ederek biraz da yerel halk ve yaşantısından bahsedeceğim.

  Lokal olarak anılan yerel halkı  Dubai'nin yaklaşık nüfusunun %25 kadarını oluşturuyor. Geriye kalanı ise Pakistan, Bangladeş ve Güney Doğu Asya'dan  iş imkanı için gelenler oluşturuyor. Hava sıcaklığının normalin üzerinde seyrettiği bu topraklarda lüks içinde yaşayan Dubai'li yerel halkı görmek imkansız dışarıda. Çoğu ya evlerinde, ya da büyük alışveriş merkezlerinde vakit geçirmekte.

   Gezim sırasında 50 derecelik sıcağın altında kötü şartlar ve uzun mesailerle çalışan birçok yabancı işçi gördüm. Burada hiyerarşi, burjuva sınıfına hizmet etmek için bu işçi sınıfı üzerine yıkılmış durumda. Çok ilginçtir ki özellikle avmlere girdiğinizde bunu daha çok fark etme imkanı bulacaksınız, şahsen ben buldum: Avm mağazalarının girişlerinde, tuvaletlerde mutlaka bir Güney Doğu Asya'lı görmeniz olası. İşleri ne mi? Kapı bekçiliği, evet kapı bekçiliği! Karşılama ekibi gibi, tuvaletler de bile devamlı birileri bekliyor, her an hizmetteler temizlik, sabunların değiştirilmesi vs... 

  Dubai adeta maket bir şehirde prens ve prenses gibi hissetmenize sebep olacak kadar lüks ve ihtişam içinde. Bu kadar da değil be demeyin, gitmeden bende öyle düşünüyordum ama adeta harikalar diyarını yaşatmışlar. Bunda emirliğini yapan El Maktum'un payı var tabii. Nereden nereye dedirtecek bir gelişim ve değişim yaşatmış Dubai'ye. Sağolsun petrol ve İngiliz dostları diyorlar. Öyle ki 'Halkım yoksulluk ne bilmeyecek.' demiş zamanında emirlikte bu fikir üzerine inşa edilmiş zaten. Sağlık, eğitim ücretsiz yerel halka. Ama Dubai'li bir kadın yabancı bir erkek ile evlenirse bu haklardan faydalanamıyor, erkekler yabancı bir kadınla evlenir ise durum böyle değil yabancı kadın da haklardan faydalanabilmekte. Maktum halk tarafından çok sevilmekte ve saygı görmekte. Burada bir de yılda bir kere halk ile buluşup o gün içinde isteği olan halkı dinleyip dileklerini yerine getiriyormuş. Bu genelde ya yurt dışında eğitim almak isteyenler, ya da iş ve projeler için yardım oluyormuş. El Maktum'un bu kadar sevilmesinin sebebi istihtam seviyesinin yukarıda olması ve halkın artık talep edecek bir şeyinin kalmaması. 

  Günümüz Arap ülkelerinin aksine burada kadınlar eğitim ve iş sahasında faaller. Yurt dışında eğitim gören ve ismini birçok projede duyuran kadınlar hakim burada. Devlet dairelerinde ve gündelik hayatlarında kapalı olma şartları mevcut. Bu coğrafyanın kadınlarında gösteriş önemli ve olmazsa olmaz. Gördüğüm tüm yerel kadınlar kapalı ve bir o kadar da bol makyaj marka kombinler ile geziyordu. Her birinin altında son model jipler ve içlerinde de rengarenk portotif nargileler mevcut. Nargile onlar için vazgeçilmez bir keyif aracı. Çoğu evlerde, arabalarda nargileler var. Alkollü mekanlar ve alkol satışı burada yasal değil. Ancak gümrükten izinli ve sadece belli başlı otellerde (özellikler yabancılar için) satışı mevcut. Bir diğer konu ise burada 4 eşliliğin yasal oluşu. Ama maddi imkanı iyi olanlar için geçerliliği varmış. Şehirde neredeyse 5 erkeğin 2 sinde 4 eş görebiliyorsunuz. Bunun için de bazı şartlar konulmuş; eşlerin aynı evde kalmamaları ve ayrı evlerde yaşamaları, her birine aynı miktarda maddi harcama yapılması gibi. İşleri zor... Bu kadar lüks ve ihtişamın içinde elbette daha vasat yerler de mevcut. Madalyanın öteki yüzü diyorum buralara, şehir merkezine kısmen uzakta orta tabaka, çoğu da işçi Güney Doğu Asya'lı halk buralarda yaşamakta. 

  Bir kadın olarak güvenle gezebileceğiniz bir emirlik Dubai. Caddelerde elbiseleri, deniz kıyı kesimlerde mayo ve bikinileri ile gezenler de var. Bunlar tabii yerel halk değil yabancı ve turist kısmı oluyor. Bir de burada bazı kurallar mevcut; mekanlarda fotoğraf çekilmesine izin verilmiyor kimi yerlede. Sebebi kadınlarında kadrajda görüntülenmesini istememeleri. Görüntülü konuşmak ta yasak (WhatsApp, messenger, Skype vb) . Zaten arama yaptığınız an göreceksiniz, karşı taraf sizin görüntünüzü göremeyecektir. 

 

 
Toplam blog
: 3
: 99
Kayıt tarihi
: 31.05.19
 
 

Her birimizin mutlak bir enlem ve boylam sınırı içinde yaşadığı yeryüzünde, sanırım en değişken ş..