Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Aralık '10

 
Kategori
Anne-Babalar
 

Dürüst çocuk yetiştirmek

Dürüst çocuk yetiştirmek
 

Dürüst kelimesinin sözlük anlamında der ki: sözünde ve davranışlarında doğruluktan ayrılmayan, özü sözü bir olan.  

Kime nasıl bir arkadaş istersiniz, nasıl bir eş istersiniz, nasıl bir iş arkadaşı istersiniz nasıl bir .... istersiniz diye sorulduğunda hemen hemen verilen ilk cevap dürüstlük olur. Herkes başta dürüst sonra, vesaire özellikleri olan kişileri ister. Peki bu dürüst insan nasıl olur, nasıl olunur hiç düşündünüz mü?  

Elbette küçük yaşlardan itibaren önce aileden ve daha sonra okul ve gerçek yaşamdan aldığı, gördüğü davranış kalıplarıyla. Bana göre ilk ve en önemli iş biz ebeveynlere düşer. Bizden ne görür ne alırlarsa bizim olmadığımız yaşantılarında da bu özelliklerini devam ettirebilirler.  

Yapılan araştırmalar çok küçük yaşlarda yalan söyleme ve ufak tefek çalma, kopya çekme, bir şeyler gizleme gibi özelliklerin ortaya çıktığını gözler önüne sermiştir. Bu da şu demek oluyor çocuklarımızın kendi dürüstük anlayışlarını geliştirebilmeleri için zamana ve biz ebeveynlerine ihtiyaçları vardır. İnsanlar doğuştan dürüst doğmazlar, aşamalardan geçerek zaman içerisinde öğrenirler.  

Çocuğumuzun doğru söylemesini nasıl sağlayabiliriz?  

- Anne babaların yapması gereken ilk ve en önemli şey çocuklarına örnek olmaktır  

- Acımasız, onları yalan söylemeye sevk edecek, cezalardan uzak durulmalı  

- Dürüst olmamasına hiç bir koşulda tolerans göstermeyin  

- Çocuğunuzu korumayın ama suçlu muamelesi de yapmayın  

-Gerçeği dinlememezlik etmeyin  

-Aşırı tepki gösterip kırıcı olmayın  

-Okul çağındaki çocukların öğretmenlerinden destek isteyin  

 

Elbette çok kolay bir süreç değil. 5 yaşındaki oğlum son bir aydır inanılmaz hikayelerle geliyor okuldan. Hayali olaylar uydurup gerçekmiş gibi anlatıyor. Hiçbirinin doğru olmadığını o da biliyor ben de biliyorum. Ona hiç bir zaman yalan söylüyorsun çok ayıp gibi bir yaklaşım sergilemiyorum. Yaptığım şey ona inanmış gibi görünüp "peki bu konuyu öğretmeninle konuşup düzeltemeye çalışırım" veya "Ben o arkadaşınla konuşurum bir daha yapmamasını söylerim" diyorum. Onun ilk tepkisi "hayır gerek yok söyleme" oluyor. Şu günlerde yok denecek kadar az hikaye ile geliyor eve. Bir arkadaşım bu yaştaki çocuğun yalan söylemesinin güzel ve sevindirici bir şey olduğunu söylemişti. Kişiliğinin geliştiğinin habercisiymiş. Ben de pek sevindim, kısa bir süreliğine ! ve hemen işe koyuldum. Bu kişilik gelişimi yanlış yerde yanlış zamanda yer eder meder mazallah :))  

Çocuklarımızın bize karşı dürüst olmaları gerçekten çok önemli. Biz onlara karşı ne kadar dürüst olursak onlarda bize bir o kadar dürüst olur. Onun yanında telefondaki birine yalan söylerseniz, evde olduğunuz halde kapıya gelen birine evde yok dedirtirseniz, işiniz olmadığı halde bir arkadaşınıza işim var gelemem gibi bir yalan söylediğinizi görürlerse onlarında size bir gün bu tatlı yalanları söyleyeceğinden emin olabilirsiniz. Yaptığı en küçük hata da bağırıp çağırıp, küçük yaşlarda ağzına biber sürerim ile başlayan sonra yalan söylediğinde kaba kuvvete varan cezalardan uzak durmak gerektiğini söylemeye bile gerek yok sanırım. Ceza almayı göze alamayan birey yalan söylemenin dozunu daha da artıracaktır emin olabilirsiniz.  

Daha küçük yaşlardan başlayan bu dürüstlük eğitiminin önemini lütfen unutmayalım ve mümkünse her yaptığımız davranışa dikkat edelim. Gelecek bizim çocuklarımız ve onları önce biz yetiştiriyoruz. Karşısında bulmak istedikleri dürüst insanları biz yetiştiriyoruz. İleride benim karşıma gelecek olan kızım diyeceğim gelinimi bir anne baba yetiştiriyor. Ben oğlumu güzel ve uzun dostlukları olsun ömür boyu birbirlerine sahip çıkabilecekleri arkadaşlıkları olsun diye ümitle yetiştirirken dürüst bir insan olabilmesi için elimden geleni yaparken onun da karşısına çıkacak olanların ailelerinin de gerekli özeni gösterip dürüst bireyler yetiştiriyor olduklarını umuyorum.  

Çocuklarımıza zaman ayıralım, söylediklerine kulak verelim, ilgimizi çekmek için yalan söylemek zorunda kalmasınlar. Onlara dürüstlük hikayeleri anlatalım. Dürüst gelecekler biz ebeveynlerin eseri olacaktır....  

 

 
Toplam blog
: 144
: 2928
Kayıt tarihi
: 30.10.06
 
 

İzmir Cumhuriyeti'nde yaşıyorum... Sarmaşık Sanat Atölyesi'nde ebru sanatı ile uğraşıyorum. En es..