Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Ekim '09

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
650
 

Düşünce seçmek

Düşünce seçmek
 

Çaresizlik düşüncenizi fark ettiğiniz anda o düşünceyi problem çözücü düşünceyle değiştirin

Bir şeyi çok istiyorsunuz ve bir aksilik çıkıyor, o şey gerçekleşmiyor. O anda aklınızdan geçen düşünce hangisi :

“Zaten çok da istemiyordum…”

“Çok üzüldüm, ne yapacağım ben şimdi?”

“O zaman diğer şeyi istemeliyim/denemeliyim”

İlk cümlede bir şeyi dedim. Oradaki “şey”i, bir çok şeyle doldurabiliriz aslında. Bu şey bir ayakkabı olur, bir not olur, bir kariyer olur, bir insan olur.

“Zaten çok da istemiyordum”

Eğer siz böyle düşünenlerdenseniz kendinize iyi bakıyorsunuz ve yıpratmıyorsunuz.

Bir ayakkabının çok güzel, size en yakışan tarzda ve başka yerlerde numarasının kesin kalmadığını düşünerek onun değerini yükseltmiş olursunuz. O ayakkabıyı bulamayınca da bu kadar fazla değerli bir şeye ulaşamamak sizi üzer. Beyin mekanizmanız sizin üzülmemeniz için o ayakkabının aslında o kadar da güzel olmadığına, zaten herkesin ayağında ondan olduğuna karar verir. Böylece siz üzülmez, belki de sevinirsiniz.

Aslında çevremizdeki her şeye kendimiz değer koyuyoruz. Bazen abartıp bazı şeylere gereğinden fazla önem verip üzülüyoruz. Bu tip şeyleri elde edemediğimiz zaman son anda onun değerini azaltıp üzüntümüzü azaltabiliriz.

“Çok üzüldüm, ne yapacağım ben şimdi?”

Geldik insanı en fazla yıkan düşüncelerden birine.

Kıyafetinizin altına en çok yakışacağını düşündüğünüz ayakkabının numarası kalmamış mı? Ne yapacaksınız şimdi?

Bu, kişinin kendisini direk olarak çaresizliğe sürüklemesidir. Bulamadığı ayakkabıdan başka diğer tüm ayakkabılar onun gözünde eksik, kusurlu olacaktır. Hiçbir ayakkabı gönül rahatlığıyla giyinemeyecektir.

Bu bir kabullenememe durumudur. Ayakkabı yoksa yoktur.

Katıldığınız bir projede başkan olmak istiyordunuz fakat seçilmediniz. Çok üzülerek, çaresiz düşünceler düşünerek sizce başkan olmak istemeden önceki gibi sıkı ve işinize bağlı çalışabilecek misiniz?

O zaman diğer şeyi istemeliyim/denemeliyim”

Eğer zor durumlarda sizin aklınıza gelen ilk düşünce buysa siz psikolojide “Problem çözme yeteneği var.” dediğimiz bir kişisiniz. Bu düşünce sayesinde kişi bir sorunun ne kadar üzücü olduğu hakkında fazla düşünmez. Durumun olumsuzluğunu kabul edip o olumsuzluğu gidermek için neler yapabileceğini düşünür. Bu, olumlulaştırmanın adımını atmak demektir. Böyle düşünürseniz kendinizi yıpratmazsınız. Kendinizi zor bir durumda deneyin: Mesela istediğiniz ayakkabının numarası kalmadığında “O zaman diğer yerlere de bakayım belki benzer tarzda bir şey bulabilirim” diye düşündürün kendinizi. İlk başlarda bu düşünce direk olarak sizin aklınıza gelmese bile, çaresizlik düşüncenizi fark ettiğiniz anda o düşünceyi problem çözücü düşünceyle değiştirin.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 10
Toplam yorum
: 6
Toplam mesaj
: 6
Ort. okunma sayısı
: 5306
Kayıt tarihi
: 07.10.09
 
 

Ayse Ipek Bilen Koc Universitesi Psikoloji Bölümü  California State University Long Beach..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster