Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Aralık '11

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
1167
 

Düşüncelerimizdeki çarpıtmalar

Düşüncelerimizdeki çarpıtmalar
 

Gün içerisinde bir çok duygulanımı birarada yaşayabiliyoruz. Mutlu iken üzülebilir, çok rahat hissediyorken birden endişelenebiliriz.  Duygulanımlara neden olan düşüncelerimiz kimi zaman çeşitli olaylar ya da birikimler sonucu oluşabiliyorken kimi zaman da bilişsel olarak çarpıtmalarımız sonucunda olumsuz duygulanımlara yol açarak oluşabilmektedir. Bu otomatik düşünceler çoğu zaman hayatımızı zorlaştırmakta kimi zaman da kaçış yolu sağlamaktadır.

Farkındalığımızı arttırmak amacıyla kendinizden örnekler bulabileceğiniz düşünsel çarpıtmalarımızdan örnekler sunmak istiyorum.

DÜŞÜNCE OKUMA: Yeterli kanıtınız olmadan insanların ne düşündüklerini bildiğinizi ileri sürmek. "Benim çirkin olduğumu düşünüyor", "Kesinlikle gelmek istemiyor"

GELECEĞİ OKUMA: Geleceğe ait  olumsuz çıkarımlarda bulunmak. " Beni istemeyecek", " Sınavdan kalacağım"

OLUMSUZ ETİKETLEME: Olumsuz özellikleri kendinize ya da başkalarına yüklemek. " beceriksizin tekiyim", "düşüncesiz bir insan o"

FELAKETLEŞTİRME: Olayların boyutunu korkunç derecede algılamak. " Sınavı geçemezsem mahvolurum", " Benden ayrılırsa ölürüm."

YA HEP YA HİÇ: Olayları ya da kişileri hep ve hiç olarak değerlendirme "Kimse beni anlamıyor."," Tamamen gereksizdi"

OLUMLUYU ÖNEMSEMEMEK : Kazanılan başarıları görmezden gelmek. " Tabiki sınavı geçecek, öğrencinin başka bir işi yoktur."

SUÇLAMA: Olumsuz duygulanımlar ya da yaşanılan olumsuz olayların sorumluluğunu diğer insanlara yüklemek. " Hayatımın bu hale gelmesinin tek nedeni odur."

KİŞİSELLEŞTİRME : Tüm olumsuz olaylarda kendini suçlamak, diğer ihtimalleri görmezden gelmek. " İlişkimin bitmesinin nedeni benim", "Benim yüzümden hayatı alt üst oldu"

AŞIRI GENELLEME: Olumsuz bir kaç olayı bütün olaylara genellemek. " İlişkimin bitmesinin nedeni benim, zaten hayatta hiç bir zaman başarılı olamadım."

HAKSIZ KIYASLAMA : Olaylarda kişilerle kendisi arasında karşılaştırmalar yaparak kendini daha aşağıda görmek. " Onlar bu işte iyiler, ben değilim", "O benden çok daha akıllı"

DUYGUSAL ÇIKARSAMA: Gerçeklikle hissedilen duygular arasında bağlantı kurmak. " Kendimi kötü hissediyorum, bu yüzden başarılı olamadım."

-MELİ,-MALI : Bir şeylerin nasıl olması gerektiği üzerine aşırı yoğunlaşmak. " Bir ev her zaman temiz ve düzenli olmalıdır", "Beni seviyorsa bunu yapmalıydı "

YA OLURSA ? : Bu tarz sorular sorarak asla tatmin edecek cevaplara ulaşamamak. " Ya yüzüm kızarırsa" , " Ya beni bırakırsa"

Bu tür otomatik düşüncelerimiz gün içerinde oldukça sık aklımıza gelmektedir. Özellikle olumsuz otomatik düşüncelerimiz arasında bilişsel çarpıtmalarımızın sıkça yer alması depresif duygu durumlarını yoğun olarak yaşamamıza neden olmaktadır. Siz de kendi düşüncelerinizi gözden geçirerek düşüncelerinizdeki çarpıtmalarınızı bulabilirsiniz.

Ünal Şeref bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

yukarıdakilere ek olarak bu çarpıtmalara örnek "ya başarırsam" olabilir mi. bir sınava hazırlanıyordum ve kazandığımda getirilerini uzun vadede alabileceğim bu sınavın,beni kısa vadede maddi manevi yıpratacağını düşünerek stres yapmış, keşke bu sınava girmeseydim demiştim.sonuç. kazanamadım. herhalde "Ya başarırsam" çarpıtması beni başarısızlığa götürdü.selamlar.

serkan geray 
 09.12.2011 13:08
 
Toplam blog
: 7
Toplam yorum
: 5
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 5857
Kayıt tarihi
: 24.11.11
 
 

Alanımda severek çalışan bir psikoloğum. Ankara'da yaşıyorum. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster