Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ekim '16

 
Kategori
Güncel
 

Düşüncesi hür, anlayışı hür, vicdanı hür Nesil!

Düşüncesi hür, anlayışı hür, vicdanı hür Nesil!
 

düşüncesi hür, anlayışı hür, vicdanı hür neslin temsilcileri


Kemalist düşünce, en büyük askeri zaferle Ülkenin düşmanlardan temizlenmesini gerçek kurtuluş görmemiş, hemen toplumsal tüm ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi sorunlara parmak basmış, birikmiş tüm sorunların eğitim yolu ile bağımsız, özgür bireylerin yetiştirilmesi ile çözülebileceğine inanmıştır.

Şevket Süreyya Aydemir ile ölmeden 10 gün önce röportaj yapan Toplumsal Çözülme, Sosyal Şizofreni ve Atatürk gibi birçok kitabın yazarı Mustafa Çoşturoğlu’nun notlarını paylaşmak istiyorum bu blog yazımda. Mustafa Çoşturoğlu, Şevket Süreyya’ya; Kemalist Türkiye’nin ve özellikle Atatürk’ün dünya gerçeklerinin farkında olup olmadığını, Cumhuriyetin bireyde oluşturduğu yaratıcı hür düşüncenin kendi ekseni etrafında bir bütünleştirme süreci başlatıp başlatmadığını sorar. Şevket Süreyya; -O zamanki Türkiye böyle bir gerçeğin farkında olmaz mıydı diye yanıtlar, Hele Atatürk …. diye devam eder.

“Ben Ankara Ticaret Lisesi Müdürüydüm. (1933) Okul karmaydı. Bir gün sınıfın kapısı açıldı, Gazi Mustafa Kemal içeri girdi. Bundan habersizdik. Dersin konusu dokuma sanayisi ve hammadde sorunuydu. Gazi paşa, dersi bir süre izledi. Bana döndü; “Kimin kitabını okutuyorsun” diye sordu. Ben de: “kitabın yazarı burada sınıfımızda” yanıtını verince, “kimmiş o, gelsin bakayım” dedi. Yazar bir öğrenci kızdı; ayağa kalktı. Ben, “gel” diye işaret ettim; geldi. Gazi’nin karşısına oturdu. Bu arada ders kitabını masanın üzerine bıraktım. Gazi Paşa, kitabı aldı, dikkatle şöyle bir gözden geçirdi. “Bu kitabı sen mi yazdın kızım” dedi ve “evet” yanıtını aldı. Paşa, hem kitabı dikkatle karıştırıyor, ilginç bulduğu yerlere dikkatle göz gezdiriyordu. Dokuma sanayisinin hammaddesi olan yün üzerine kitap zengin bilgiler veriyordu. Yünün üretiminden, işlenmiş hammadde aşamasına ve tüketim pazarlarına ulaştırılmasına değin verilecek bilgiler grafiklerle, istatistiklerle, harita ve şekille de anlatılıyordu. Avustralya bu ülkelerin başında geliyordu. Yıllık yün üretimini gösteren grafikler, dokuma endüstri merkezleri, bir sürü istatistik rakamları, ulaşım yollarını gösteren haritalar ve şekiller… Bunlardan maliyet unsurunun etkilenmesi ortaya çıkıyordu.

Gazi Paşa öğrenciye; “Bak sen burada bir sürü grafikler çizmişsin, ben ne bileyim, bunlar doğru mu, yanlış mı?” Yanıt hemen hazır: “Efendim, bunları aldığım kaynağı gösterdim. Yanlışlık varsa bunun sorumlusu kitabın yazardır.”

Bir başka soru: “Bak burada bir sürü harita var; bunlar üzerinde bir sürü uzaklıklar göstermişsin, bunların doğruluğunu ben nerden bileceğim? Belki yanlış rakamlar yazmışsındır.”

Kızın yanıtı: “Bakınız fendim, dipnotta, haritaları aynen kopya ettiğim atlasın adı ve sahibi gösterilmiştir. Varsa bir yanlışlık, sorumlusu ben değilim.”

Böyle bir sürü soru ve çatır çatır yanıtları… Gazi bir süre durdu, elindeki kitabı masaya vurarak : “Ben mi iyi biliyorum sen mi” diye öğrenciye sert bir çıkış yaptı. Bu kez yazar kız da ciddileşerek; “Evet, siz her şeyi benden iyi bilirsiniz; ama, bu konuyu ben sizden daha iyi bilirim. Çünkü bu kitabı ben hazırladım” dedi, dobra dobra…

Paşanın tavrına bakarak kaygılanmıştım. Yatıştırmak amacıyla: “Paşam bunlar bana neler neler ediyorlar, bir bilseniz” deyiverdim.

Gazi Paşa, biraz durakladı ve iltifatla: “Seni tebrik ederim Şevket Süreyya bey… Sen, benim Üniversitelerde yapmak istediğimi burada başarmışsın.” Ve duvarda asılı olan şu izlenimlerini kaleme aldı.

Şevket Süreyya Aydemir, o günkü heyecanını yeniden yaşar gibiydi. Kalktı, çerçeveli yazıyı aldı, bana uzattı. Bende okumaya başladım:

2 İkinci Teşrin (Kasım) 1933.

“Gördüklerim, yüreğimi sevinç ve büyük umutla doldurdu. Türk çocuklarının yüksek yeteneğine inancım tamdır. Bunun bin bir kanıtı görülebilir. Fakat bugün burada gördüğüm eser herhalde görülmeye ve takdir edilmeye en değerli en kıymetli bir başarıdır. Bir bilgi fırsatına erişen çocuklarımızı tebrik eder ve memlekete faydalı olmasını dilerim.

Kıymet ve kudretini canlı eserle göstermiş bulunan Müdür Şevket Süreyya Bey’i takdir eder ve kendisinin daha geniş çalışma eserlerini iftiharla göreceğime inancımı beyan eylerim.” Gazi Mustafa Kemal

Anlaşılıyor ki; Cumhuriyetimiz, ancak düşüncesi hür, anlayışı hür, vicdanı hür nesiller sayesinde sonsuza değin yaşayabilir.

Nizamettin BİBER

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..