Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mayıs '14

 
Kategori
Kültür - Sanat
Okunma Sayısı
385
 

Düşünen Adam Rodin

Düşünen Adam Rodin
 

Lisedeydim. Ne olurum. Bir şey olur muyum. Ne? Nasıl? Ne zaman? Diye sorular belirsizken hayatıma izlediğim bi film ışık oldu. Tv'de denk geldi izledim. Hangi kanaldı emin değilim ama cnbc-e olabilir. Belki kaderdi, tesadüftü ama güzel sanatlara girmeme sebepti. Hatta heykel sınavlarına girmiştim. Camille çok etkilemişti. Aşıktı. Bir erkeğe bir heykele. Yeteneği tutkusu olan bir kadın. Hayal meyal hatırlıyorum yağmurlu bi gecede sokağa çamur için çıkmıştı. Çıldırmıştı. Kimbilir kaç kadını çıldırtmıştı. O gece Rodin’den nefret etmiştim. Henüz kimdir necidir bilmiyorum kullanıyor bu kızı, sonunda deli etti demiştim. Sanki Rodin kızın gençliğini yeteneğini çamura olan tutkusunu kıskanıyordu. Belki de egosunu tatmin ediyordu Camille’in ona olan aşkıyla.  Belli ki kadınların aşklarından beslenmiş. Sanatçıları iyi yapan tutkuları duyguları ola gerek. 1988 Yapımı, Camille Claudel.  Bruno Nuytten’in yönettiği filmde Isabelle Adjani, Gérard Depardieu rol alıyor. Isabella çok iyiydi. Zaten film Oscar  kazanmış. 1915’tede Filmin farklı versiyonuda çekilmiş, Camille’in akıl hastanesi anılarını anlatıyor. Sonra okulda Aguste Rodin’le tanıştım. Her sanat öğrencisinin tanıması gereken biri. Meğer Bakırköy Ruh ve Akıl Hastalıkları hastanesindeki ünlü Düşünen Adam heykeli Rodin’inmiş. Kopya, hasta iki heykeltıraş tarafından oluşturulmuş. Meğer Düşünen Adam Dante’ymiş. Düşüncelere dalarak şiiri "İlahi Komedya"yı planlıyormuş. Rodin’in Cehennem Kapısı için yarattığı önemli figürün şimdi dünyanın birçok yerinde kopyası bulunuyor. 1904'te alçıdan yapılmış büyük boy Düşünen Adam heykeli ilk kez Londra'daki International Society'de, bronz versiyonu ise Salon de Paris'de sergilendi. Düşünen Adam 1906'da Panthéon'un önüne yerleştirildi.
29 Ocak 1917'de Rodin ve Rose Beuret evlenir.Tanışmalarından 53 yıl sonra. Rose evlendikten 15 gün sonra ölür ve 6 ay sonrada Rodin ölür. Bak şu Allahın işine. Sonra Villa des Brillants'ın bahçesine, Rose'un yanına gömülür. Başlarında da Düşünen  Adam durur. Usta sanatçı  Aguste Rodin 12 kasım 1840’da Paris’te doğmuştur. Küçük okul  diye çevrilen “La Petite Ecole” de aldığı çizim ve matematik dersleri Rodin’in heykelle tanışmasını sağlamıştır. 1957’de Güzel sanatlar okuluna girmek ister ancak 3 kez reddedilir. O’da yaşamını sürdürebilmek için dekorasyon ve süsleme işlerine ağırlık verir. III. Napolen döneminde yontma süsler, büst, heykelcikler, şömine süsleri, vazolar yapar. Zorluklara rağmen ne yapmayı istediği daha da belirginleşir. Çeşitli atölyelerde eğitimini sürdürür. Sürekli çeşitli mekanlarda müzelerde gözlem yaparak hayvan heykeltıraşı Barye’ nin derslerinde ölü hayvan kesitlerini inceler. Tıp fakültesinde ölü insan ve hayvan bedenlerini, anatomilerini inceler. Çevresinde sürekli canlı modellerle ve modelleri hareketlendirerek doğal halleriyle çalışır. Hiçbir heykeltıraşın yapmaya cesaret edemediği hareketlilik, görenleri şaşkına uğratır. Kemiklerle, kaslarla, sinirlerle kendini anlatır. Doğanın verdiklerine hayrandır. Çünkü doğa uyumdur, dengedir; tek sözcükle yaşamdır. Tüm bunlar daha sonraları yapacağı heykellere ilham kaynağı olacaktır. Özellikle Tunç Çağı dikkat çekicidir. Taşa, mermere, bronza hayat verir. 1880 Yılında bakanlık, destek verdiği Rodin ’den Paris’te açılması öngörülen bir süsleme sanatları müzesi için anıtsal bir kapı yapmasını ister. Aldığı büyük siparişle Rodin parlak bir geleceğin kapılarını açar. Eleştirmenler ve gazetecilerin ilgisini çekmiştir. Rodin’in esin kaynağı Dante’nin “İlahi Komedya”sıdır. Komedya’nın son bölümü yani cehennemi seçer. Rodin’in ellerinde “Cehennem Kapısı” öyküleri şekillenir. Cehennem Kapısı yıllar boyunca değişim geçir ve çeşitli dökümleri bulunur. Pek çok heykelleri, büstleri insan öykülerini içerir.  Claude Lorrein, Victor Hugo, Balzac anıtları, eşi Rose Beuret ve  aşkı Camille Claudel’in büstleri gibi. 1889'da Empresyonist Fransız ressam Claude Monet'le birlikte sergi açtı. 1895'te Meudon'daki Villa des Brillants'ı satın alarak resim ve antik heykel koleksiyonunu oluşturmaya başladı. 1900'de, Uluslarası sergi, Paris'teki Alma Meydanında yer alan pavyonda, 1902'de ise Prag'da sergi açtı. Onca şaşanın, çalışmanın, eserin, sergilerin ardından Rodin 17 kasım 1917’de hayatına veda etmiştir. Koleksiyonunu devlete bırakmıştır. Parlemento’nun kararıyla Rodin Müzesi olur. Öldüğü yıl 1900’daki Cehennem Kapısı Paris’teki “Rodin Müzesi” nin açılışında Biron Konağı’nın şapelinde yerini alır. Fransa’nın en popüler müzelerinden olan Rodin Müzesi sanatçının bütün başyapıtlarını ve çalışmalarını içermektedir. Adem, Havva, Düşünen Adam, Öpüşme, Cehennem Kapısı, Derin Düşünce, Calais Burjuvaları, Yaratılış ünlü yapıtlarındandır. Deniz Şahin

Kaynakça; Rodin  / 2008, Büyük Ressamlar, Boyut Yayın Grubu

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 93
Toplam yorum
: 25
Toplam mesaj
: 12
Ort. okunma sayısı
: 533
Kayıt tarihi
: 01.07.06
 
 

Sanatla ilgileniyorum. Işık olan yerde zaten beyaz vardır. Karanlıkta kalanlar siyahtır. Renkler ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster