Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Nisan '09

 
Kategori
Felsefe
 

Düşünüyorum, öyleyse varım

Düşünüyorum, öyleyse varım
 

Descartes (1596-1650)


Dün gece rüyamda kendimi gördüm.

Bir tepenin üzerine oturmuş, güneşin batışını seyrediyordum ve düşünüyordum. Evet, kendimi düşünürken gördüm.

Büyük üstad Descartes (1596-1650) düşünmekle ilgili şu sonuca varmıştı:

-Duyularımız bazen bizi aldattığına göre, hiçbir şeyi göründüğü gibi olmadığını farzetmeliyim.

-Burada sobanın karşısında oturduğumu nasıl bilebilirim.

-Bundan emin olamam. Rüya ya da hayal görüyor olabilirim.

-Ya da muzip bir şeytan benimle oyun oynuyor olabilir.

-Kuşku duymayacağım tek şey, bir şey düşünüyor olmam. Rüya gördüğümü, benimle alay edildiğini ya da bir bedenim olmadığını bile düşünsem, bu böyle.

-İşte buldum! Düşünüyorum öyleyse varım! "Cogito, ergo sum!"


O halde ben de kendime şunu sorabilirim: Rüyamda gördüğüm ben, gerçekte var mı?

-Rüyamda gördüğüm ben, gerçek değil, bir hayal ürünüdür.

-Rüyamdaki ben düşünüyordu, öyle ise var olmalıydı, ama var değil; yok da değil.

-O halde düşünmek, benim var olduğumu kanıtlamaz; zira, belki ben de başka bir rüyanın ürünü olabilirim.

-Ama en azından ben olmasam bile başka bir rüya var, bunu kanıtlamış olduk.

-O halde şu sonuca varabiliriz: Düşünüyorum, öyle ise mutlak yokluk yok; en azından benim dışımda bir şey var!

 
Toplam blog
: 30
: 777
Kayıt tarihi
: 01.11.08
 
 

Elektronik mühendisiyim. Peyote'de İlkbahar adlı romanın yazarıyım. Özel bir şirkette iş birimi müdü..