Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Şubat '09

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Edebiyatımızın uç beyi artık aramızda değil...

İLHAN BERK

Cahit Sıtkı’nın ''Her mısrada bir cigara yaktırıyorsun'' dediği, Necatigil’in ''Şirimizin uç beyi'' diye tanımladığı, Mehmet Fuat’ın ''Elini sürdüğü şeyi şiire çeviriyor'' diye andığı ozan İlhan Berk, artık aramızda değil.

M.H. Doğan’ın ''İkinci yeninin yol açıcısı'' diye tanımladığı şair İlhan Berk’i Ağustos ayının son günlerinde tedavi görmekte olduğu Bodrum Devlet Hastanesi’nde kaybettik.

1916 yılında Manisa’da dünyaya gelen İlhan Berk, ilk şiirlerini Manisa Halkevi’nin dergisi Uyanış’ta 1935 yılında yayımladı. Berk, 19 yaşındayken ''Güneşi Yakanların Selamı'' adıyla kitaplaştırdığı bu şiirlerinde ''hece vezni'' kullandı. Bu eserler, o dönemin şiir anlayışına özgü bir karamsarlık taşıyordu. ''Sonsuzluk'', ''kızıl'', ''hülya'', ''ateş'' en sevdiği sözcüklerdi. Şairin, sembolist şiirden esinlenilmiş izlenimi veren imgeler yapmayı sevdiği, ''Bir karanlık gecenin masmavi seherinde/ Kızıl başörtünle gül yüzlü bahçede görün'' mısralarında görülüyordu.

İlhan Berk, 1940’lara doğru ''Yeni Edebiyat'' anlayışı içinde yer aldı. Servet-i Fünun (Uyanış), Ses, Yığın, Yeryüzü, Kaynak gibi dergilerde yazılar kaleme alan Berk, Türk şiirinin en deneyci şairlerinden biriydi.

Berk, 1979’da ''Kül'' ile TDK Şiir Ödülü, ''İstanbul'' ile 1980 Behçet Necatigil Şiir Ödülü, 1983’te ''Deniz Eskisi'' ile Yedi Tepe Şiir Armağanı’nı, 1988’de ''Güzel Irmak'' ile Sedat Simavi Edebiyat Ödülü’nü kazandı.

Uzun yıllara yayılan şiirini eskitmeden bugüne değin taşıyan ve ''mutlu insanın yazamayacağını'' düşünen İlhan Berk, bir dizesinde şöyle seslenir:

''Yazmak mutsuzluktur, mutlu insan yazmaz/ Bu yeryüzünü olduğu gibi görmeme engel olan/ Ve bana bu yeryüzünü cehennem eden/ Bu yazmak eyleminden kurtulduğum, mutlu olduğum bir tek şey var: Resim yapmak...''

Ünlü şairi çoğumuzun yakından bildiği bir şiiriyle saygı ile anıyorum.

NE BÖYLE SEVDALAR GÖRDÜM NE BÖYLE AYRILIKLAR

Ne zaman seni düşünsem

Bir ceylan su içmeye iner

Çayırları büyürken görürüm

Her akşam seninle

Yeşil bir zeytin tanesi

Bir parça mavi deniz

Alır beni

Seni düşündükçe

Gül dikiyorum elimin değdiği yere

Atlara su veriyorum

Daha bir seviyorum dağları

 
Toplam blog
: 46
: 2044
Kayıt tarihi
: 01.07.07
 
 

Edebiyat ilgi alanım... Şiir, kitaplar, denemeler ve lezzet durakları hakkında benim de bir çift ..