Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Eylül '16

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitim bir şeyin hayatımızla ilgili kısmını öğretmeli; “bulut nedir” değil, bulutlar yağmur yağdırır

Eğitim bir şeyin hayatımızla ilgili kısmını öğretmeli; “bulut nedir” değil, bulutlar yağmur yağdırır
 

Benim sıradan bir vatandaş olarak bulutun ne olduğunu bilmem gerekmez ama yağmuru bulutların yağdırdığını bilmem gerekir ki gökte bulut gördüğümde tedbir alayım.

Sağlığıma dikkat etmem gerektiğini öğrenmem lazım ama hastalıkları, ilaçları o işi meslek olarak yapacaksam öğrenirim. Temel eğitimde atıyorum öğretmenlik nedir diye bilgi verilmez. Öğretmen olacaksam temel eğitimden sonra mesleğe yöneldiğimde en ince detayına kadar öğrenmek zorundayım.

Bizim eğitim sistemimiz yanlış… Temel eğitimde matematik geometri gibi şeyler olmaz. Tanjant, kotanjant yok diferansiyel… Belki imam olacak, bunlarla ne yapacak caminin minaresini mi ölçecek.

Uzmanlık (mesleğe yönelme) okul eğitimi değildir. Temel eğitimde kişi yaşamayı öğrenir; mesleğe yönelmede ise işini. Biz mesleki bilgiyi (uzmanlık gerektiren bilgi) ortaokulda lisede öğretmeye çalışıyoruz. Cebir problemlerini bilsin ki yarın belki matematik öğretmeni olur. Peki, cebir öğrettiğimiz kaç kişi matematik öğretmeni oluyor?

Coğrafyayı harita mühendisi, tarihi İlber Ortaylı öğrensin, ben niye öğreniyorum. Edebiyatı şair/yazar olacak olan öğrensin. Türkçeyi öğret bana. Bunları öğreniyorum ama dişimi fırçalamayı bilmiyorum. Temizliği bilmiyorum. Giyinmeyi bilmiyorum. Felsefe öğret; sinema, tiyatro, bunlar benim hayatım. Hayatı öğret bana; nasıl para kazanılır, alışverişi mesela.

Her şeyi öğreniyoruz ama hiçbir şeyi tam öğrenemiyoruz. Bir mesleğe yönelme ya da uzmanlık bilgisi olan fizik kimya gibi dersler temel eğitimden sonra eğer bu dalları seçmişsek sadece o dal ile ilgili tam 5 yıl uzmanlık eğitimimiz olacak zaten. El kadar çocuğu Newton’la sorumlu tutmanın anlamı yok ki.

“Fizik yok, kimya yok, matematik, tarih, coğrafya yok; peki müfredat programına neyi koyalım” İnsanlığı öğret, medeni cesareti, kendini ifade etmeyi; bu yaşlar zihnin gelişme aydınlanma çağı. Belgesel izlesin, film seyretsin. Hayat ve dünya hakkında merak ettiği soruların cevabını verelim. Haberleri izlesin, gazete okusun; dünyada neler oluyor. Elbette hayat ve dünya hakkında bilmesi gerekenleri bilecek; dünyanın yuvarlak olduğunu mesela. Ama astronomiyi astronot olacaksa öğrenir.

Not: Bu yazılar Kerim Korkut eğitim sistemleri konusunda halkın bilgilendirilmesi amacını taşır.

 
Toplam blog
: 6332
: 653
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..