Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ocak '08

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitim nedir?

Eğitim nedir?
 

OKUL HAYATI BAŞARISIZDI, AMA..


Eğitimin her kişiye, ülkeye, çağa ve zamana göre tanımı değişse de, tek değişmeyen tarafı işin bir uçunun insana dayanmasıdır.

İnsanlarda istendik yönde davranış değişimleri oluşturma sürecine eğitim dendiğini hepimiz biliriz. Bu sürecin büyük bir bölümü okullarda başlayıp, yine okullarda sona erer. “Okullar farklı düşüncedeki bireylerin ortak düşünceler çerçevesinde var olmasına olanak sağlar” (Sadık UYGUN-100 Soru 100 Yanıtta Yeni Program). O halde eğitimde farklı düşünceler ve düşünceleri taşıyan bireylerden söz etmek yanlış olmaz. Hatta daha doğru bir yaklaşımdır. Bu olguyu kabul edersek eğitim farklı bireylere, farklı ama bireyin ihtiyaç ve özelliğine göre değişen bir sürece girer. Burada karşımıza zeka türleri ve çoklu zeka kuramı çıkmaktadır.Nedir bu kuram kısaca anlatmaya çalışalım. 1983 yılına kadar pekte yaygın olmayan bu kuram, klasik kuramların aciz kaldığı, eksiklik hissettiği bir çok konuya çözüm getiren bir psikolog ”Howard Gardner” tarafından ortaya konmuştur. Bu teoriye göre zekanın tek boyutlu olmadığı, aksine her bireyin farklı derecelerde, çeşitli zekalara sahip olduğudur. Zekanın tanımı yapılırken, ”ürün ortaya koyabilme, üretebilme, beceri, keşfetme, yetenek” yanlarını ortaya koymadır diyorsak, bunların ortaya konması da zekanın belirtisidir diyebiliriz. Zeka toplumun kanıksadığı gibi, tek ve bilinen bir alanda ortaya konan istendik davranışlar değil, belli kalıplara sığmayan çok yönlü bir kavramdır. Gardne’ e göre zeka,

*Doğacı Zekâ,

*Sözel-Dilsel Zekâ,

*Bedensel-Kinestetik Zekâ,

*Müziksel –Ritmik Zekâ,

*Sosyal Zekâ,

*İçsel Zekâ,

*Mantıksal-Matematiksel Zekâ,

*Görsel –Uzamsal Zekâ, diye sınıflanır. Hepimizde bu zeka çeşitlerinden birer parça var olduğunu bilirsiniz.Bu zeka türlerinin hangisi baskınsa ona yönelip onu hayata geçirmek en doğru yaklaşım olsa gerek.Neden sosyal bir zekaya sahip bir insanı, içsel zeka kalıplarına sokmaya çalışıp hem o bireyi, hem de toplumu zora sokalım.

Aynı kuramın değişik konularını daha sonraki yazılarıma bırakıyorum.

*Howard Gardner Kimdir?

“Çoklu zeka teorisi Howard Gardner(1943) tarafından ortaya atılmış olup, zeka kavramına yeni bir boyut getirilmiştir. Bir öğrenme psikoloğu olan Howard Gardner'a göre zekanın tek bir boyutu değil, çok farklı boyutları vardır ve bireylerin bu farklı boyutlar çerçevesinde değerlendirilmesi gerekir.

Howard Gardner, çalışmaları sonucu zekayı yeniden tanımlamıştır. Zeka, değişen dünyada yaşamak ve değişimlere uyum sağlamak amacıyla her insanda kendine özgü bulunan yetenekler ve beceriler bütünüdür. İnsan zekası yaşamın her anında; bir makineyi icat ederken, bir hedefi gerçekleştirirken, insanları ikna ederken, bir söküğü dikerken veya bir resim çizerken, bir rolü canlandırırken çok farklı zaman ve durumlarda harekete geçer ve kullanılır.

Howard Gardner problem çözmenin bir ürün oluşturmanın, üretmenin yapılandırılmış zeka testlerine göre daha fazla özelliği olduğunu düşünmektedir. Gardner'ın zeka tanımı kişinin yeteneklerini inceler ve 8 tür zeka belirlemiştir. Her insan, zekanın sekiz alanında yeteneklerini geliştirebilir. Bu zeka alanları beraber çalışmaktadır fakat zekanın alanları her insanda farklı seviyededir.”

Konu ile ilgili daha ayrıntılı bilgiyi,

“http://www.metu.edu.tr/~e128318/project.htm” adresinden ve başka kaynaklardan bulabilirsiniz.

 
Toplam blog
: 405
: 914
Kayıt tarihi
: 19.04.07
 
 

Okumayı ve kendimce yazmayı severim. Samimi eleştirilere açık biriyimdir. ..