Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Temmuz '09

 
Kategori
Edebiyat
 

Eğitimci yazar Necip P. Alpan'ı anıyoruz

Sevgili Necip Alpan’ı 4 Şubat 2003 ‘te kaybetmiştik. Aslında Onu kaybetmedik. Öbür dünyaya uğurladık. O şimdi Kuşadası yolu üzerinde Hasan Tun taşların mezarlığında huşu içinde yatmaktadır. Vefat etmeden önce yaklaşık altı ay önce bana İzmir’den gönderdiği bir mektupta “Sevgili Abdülkadir Güler, ben yakında gidiyorum, beni lütfen Söke’de toprağa vermenizi rica ediyorum ” demesi üzerine Tuntaşların mezarlığına yağmurlu bir günde törenle toprağa verdik. Bir yerde vasiyeti yerine getirmiş olduk..Sırası gelmişken sayın Tuntaş ailesine bir kez daha teşekkür ediyoruz.

Necip Alpan, Anılarıyla, eserleriyle yine aramızda yaşıyor. Vefatının 5.yılında saygıyla, rahmetle anıyoruz. Rahmetli Necip P. Alpan’ı yaklaşık çeyrek asırdan bu yana tanıyorum. Onun yazılarını, özellikle halk edebiyatımıza dayalı folklorik yazılarını ünlü halk bilimcisi ( folklorcu ) rahmetli İhsan Hınçer’in İstanbul’da uzun yıllar çıkardığı “Türk Folkloru Araştırmaları” adını taşıyan dergide ve yine Ankara’da yayınlanan Muzaffer Uğraşkan’ın çıkardığı Kemalist Ülkü ‘de çoğu yazılarını zaman izliyor ve severek okuyordum. Ne zaman ilçemizde yeni açılan Nebahat Alpan İlköğretim Okulu ‘nun açılışı sırasında ( 1996 ) onunla yüz yüze tanışma fırsatını buldum.

Necip Alpan’ın bende birçok değerli mektupları ve hatıraları ve özgün yazıları vardır. Onunla ilgili bir kitap çalışmam da vardır. Kısmet olursa “Hayatı ve Eserleriyle Eğitimci Necip Alpan “ kitabını da gün yüzüne çıkarmayı düşünüyorum..İnşallah zaman ve mekan el verirse bu günü de birlikte göreceğiz.

Sevgili Alpan’ın biraz özgeçmişinden bilgi sunmak istiyorum:

Necip P, Alpan ( “P” pehlivan anlamındadır) . Nüfus kimliğinde Necip P. Alpan yazıyor.Güney Arnavutluk ’ta Ergiri’nin “Hulat” köyünde 1920’de doğan Necip P.Alpan, 1935’te Söke’de, 1938 ‘de Aydın, ortaokulunu ve 1942 de İstanbul Erkek İlköğretmen Okulu’nu bitirdi.1945 yılına kadar Mersin ve Adana’da yedek Subay olarak askeri görevini yaptı.. Üç yıl köyde öğretmenlik yaptıktan sonra 1950-52 de Ankara’da Gazi Eğitim Enstitüsü Pedagoji ve Türk Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde okumuştur. Kastamonu da iki yıl Gölköy öğretmen okulunda Pedagoji öğretmenliği ve üç yıl ilk öğretim müfettişliği görevini yaptıktan sonra İzmir ilköğretim müfettişliğine atanmış ve 1957-58 yıllarında Paris’te Mesleki incelemelerde bulunmak üzere Fransa’ ya gitmiş..Daha sonra tekrar İzmir’e dönmüş ve 1963 yılına kadar İzmir’de İlköğretim Müfettişi olarak görevini sürdürmüştür.1963 yılı başında bakanlık merkezinde Program Geliştirme Müşavirliğine getirilmiş ve 1977 baharına kadar merkezde Basın, yayın uzmanı ve Basın Enformasyon Müdürü olarak çalışmıştır.Yine bir süre Ankara’da Anafartalar Lisesi’nde Türk Dili ve Edebiyatı, Gazi Eğitim Enstitüsü ( Gazi Üniversitesi ) Eğitim Psikolojisi, Sosyoloji ve Ölçme, değerlendirme derslerinde okutman olarak görev almıştır..Bu arada bakanlıkça yayınlanan İLKÖĞRETİM DERGİSİ’ni de yönetmiştir..Çeşitli pedagojik yazılarıyla da katkıda bulunmuştur.Necip P.Alpan 1977 yılında kendi isteğiyle emekli olmuştur.

Sayın. Alpan, mesleğinin yanı sıra kalemiyle de Anadolu’da yayınlanan birçok Sanat ve kültür dergilerinde ve gazetelerde de ilmi yazılarıyla Türk kültürüne hizmet etmiştir. 1936 yılında Resimli Ay Dergisi, Yeni Asır Gazetesi, Yeni İstanbul, Meydan, yeni Söke, Söke Ekspres, Yeni Tanin, Zafer, Yeni Okul, Tasvir, İmbat, Yeni Öğretmen, Yeni Okul, İlköğretim, Eğitim Hareketleri, Eğitim Alanı, Kemalist Ülkü, Türk Folkloru Araştırmaları, Hedef gibi dergi ve gazetelerde yazıları;sanat, edebiyat, kültür . Halk bilimi, folklor, eğitim ve dış politika gibi konularda, inceleme ve araştırma yazılarıyla görülmüştür.

Necip P, Alpan, Avrupa ve Amerika’yı da gezmiş geniş kültürlü bir eğitimcidir.Boston’da yayımlanan DİELLİ ( THE SUN ) ve LİRİA gibi basın - yayın organlarında özellikle Kıbrıs sorunu konusunda Türkiye’yi tanıtan pek çok yazılar, makaleler yazmıştır. Türk Dil Kurumu, Türk Folklor Araştırmaları, Derneği Üyesi ve Merkezi Paris’te bulunan Ligue Unüerdnationamll de Enseigneikment ile İnternational Society FOR FOLK NARRATİVE RESEACH’in üyesidir. Ve aynı zamanda bu oluşumda Türkiye temsilcisidir.

Necip P, Alpan, Söke de 1996 yılında eğitime açılan ve bu okula adı ile yaşayan Öğretmen Nebahat Alpan Hanımefendinin de eşidir.. Oğlu Prof.Dr. Erkan Alpan uzun yıllar Amerika’da öğretim görevlisi olarak çalışmıştır. Özgeçmişi ve eserleriyle GÜNÜMÜZDE KİM KİMDİR ? adını taşıyan Ansiklopedide de yer almıştır. Necip P. Alpan, 4 Şubat 2003’te izmir’ de aramızdan ayrılmıştır.

Rahmetli Necip P. Alpan’ın arşivimde ve NECİP ALPAN özel dosyamda onunla ilgili birçok mektup ve yazıları da vardır. Yeni Söke gazetesi’nde Sanat ve kültür sayfasını yönettiğim yıllarda ( 1995–2003) yılları arasında bana gönderdiği birçok şiir ve makalesi Yeni Söke’de yayınlanmıştır. Bu yazıların bir kopyası benim arşivimde bulunmaktadır.

NECİP. P. ALPAN’DAN BİR MEKTUP.

Rahmetli Necip Alpan Ankara’da olduğu yıllarda bana sık sık mektup yazar, yazılarını gönderir. Karşılıklı olarak kültür alışverişini yapardık. Çok titiz ve üretken bir insandı. Ara sıra birbirimize kitaplarda gönderiyorduk. İşte 18 Eylül 1999 yılında bana Ankara’dan gönderdiği mektubundan bir bölümünü alıntı yaparak sizinle paylaşmak istiyorum:<ı>

<ı>

<ı>Ankara: 18 Eylül 1999

Pek sevgili kardeşim Abdülkadir,

Çok değerli “ Sökeli Şairler ve Yazarlar adlı GÜLDESTE’ sini ve gazetenin ( yeni SÖKE ) içine eklemiş olan mektubunu aldık ve çok çok sevindik. Allah senden razı olsun. Çok büyük hizmetlerde bulundun. Türk edebiyatına ve Türk kültürüne katkıda bulundunuz, sağ ol, var ol…

Kitap her yönde içerik ve teknik bakımından mükemmel; düzenle hazırlanmış, yazılmış, ve basılmıştır.Tek teknik bir hataya rastlamadım. Böylesi eserlere ender rastlanır. Eskilerin dediği gibi “ Efradını Cami, ağyarını mani” olmuş.

Sana sadece yapıtın içindekini yaşayan ve rahmetli rahmana kavuşan ozan ve yazarlar, Sökeliler değil, tüm vatanlar müteşekkirdir.

Engin zengin ve rengin Türk Edebiyatına depremle de sarsılmaz altın bir taş daha koydun. Temelini takviye ettin.

Birçok Türk şairi söz gelimi Ahmet Haşim ve Yahya Kemal Beyatlı sadece birer eserle Türk Edebiyatına girdiler. Ancak bizim Abdülkadir GÜLER en az 10 yapıtla Türk yazınına katkılarda bulundu., Abdülkadir GÜLER, en az 10 YAHYA KEMAL’e değer..

SÖKE’ nin şair ve yazar sayısı sadece 68 kişi değil, belki daha fazla veya azdır. Ne var ki şairler şairi Abdülkadir Güler, en duyulanlarını toplayıp seçebilmiş ve muvaffak olmuş, zira bu iş kolay değildir.Hele kusursuz bilgilerle derlemek ve kitaplaştırmak.Bu seçkin yapıtını tanıtmak için bir yazı kaleme alacağım. Ve Yeni Söke’ye de basılması için sana sunacağım. (…..)

Güler, Yeni Söke’de yayınlanmak üzere birkaç yazı daha gönderiyorum. Bu kez bu kadarla yetiniyor, sana, size evcek sağlık. saadet, iyilikler ve sanat alanında daha büyük başarılar dilerim. Nebahat ayrıca sana ayrı yazıyor, Her ikimizde özlemle gözlerinden öpüyor ve başarılar diliyoruz.

Kardeşin:
Nec<ı>ip P. ALPAN
<ı>( İmza )

<ı>

<ı>

<ı>( Bu mektup, Necip Alpan’ın Türkçe ve noktalama işaretlerine
<ı>sadık kalarak tarafımdan aynen buraya alındı.)

<ı>

<ı>

<ı>NOT: Bir adet YUNUS EMRE kitabımı( Arnavutça - Türkçe ) sunuyorum, senin de görüşlerini bekliyorum, sevgiler, saygılar ve selamlar” ( Bu notu el yazısı ile yazmıştır.Ancak mektubun tamamı daktilo ile yazılmıştır ) .

<ı>

<ı>Necip Alpan’ı anlatmak, yazmak kolay değildir.80 yıllık ömründe Türk eğitimine, Türk kültürüne hizmet vermiştir. Deneyimle bir eğitimci idi. Aynı zamanda mert ve hoş görülü, yardımlaşmayı, paylaşmayı seven bir insandı.1999 yazında Ankara’ya bir iş dolayısıyla gitmiştim. Ankara / Çankaya’daki evlerinde Onu ve muhterem eşi Nebahat Alpan Hanımefendiyi ziyaret etmiştim. Uzun bir sohbetten sonra evden ayrılacaktım, öyle vakti idi. “ Seni yemeksiz gönderemeyiz, bir çorbamızı içmeden seni gönderemem” demiştik. Meğer Nebahat Annemiz mutfakta bize bir hayli yemek hazırlamıştı. Çay, kahve derken izin isteyip ayrıldım. Hatta evden çıkarken “yavaşça kulağıma eğilerek kibarca “Kadirciğim burası Ankara, harçlığın var mı”? ısrarla bana para vermeye çalışıyordu, ben parayı almadım. Böylesine konuksever, duyarlı bir mizaca sahipti. Aslında böylesi cana yakın, sıcak kanlı insanların, sayısı da her geçen biraz daha azalıyor günümüzde.

Necip P, Alpan aslında bir eğitim ve Kültür profesörü idi. Mütevazi olduğundan isminin başına bu prof. Unvanını yazmıyordu. O denli sade ve engin gönüllü idi.Hazırlamakta olduğu birçok eserleri vardı. Eğitim, tarih, Arnavutluk folkloru ve özellikle YUNUS EMRE üzerine yazdığı bir eseri halen kitaplığımın baş köşesinde konuk olarak duruyor. JOUNUZ EMRE adını taşıyan bu yapıtını Arnavut bir bilim adamı olan Prof. Musa KRAJA ile birlikte hazırlamışlardır. Bu değerli yapıtını bana “ Seçkin dost, ozan ve Eğitimci sayın Abdülkadir GÜLER’ in yüksek görüşlerine sevgilerimle” diyerek – Ankara, 16-9-1999’da imzalı olarak armağan etmişlerdi.Başka eserleri de vardır: Necip Alpan’ın Kumtese e Embajtur ne Simpoziumin Kushuar Jonus Ermrese, Eskişehir 1976, Yine Necip Alpan’ın Jonuz EMRE Artukulli botuar ne “ ATATÜRKÇÜ İNANÇ “( Botekuptimi ) Resiste nr. 1 Ekim 1976- Ankara, gibi eserlerinin yanı sıra “Arnavutça – Türkçe” üzerine çalıştığı ( 15.000) kelimelik bir koca SÖZLÜK üzerinde uzun yıllar çalışıyordu, yayınlamak için ömrü vefa etmedi. ( Bu yabancı sözcükler Arnavutça’ dır ).

Prof. Necip P. ALPAN, bir YUNUS EMRE hayranı idi. 1993 yılında hazırlamış olduğum “YERLİ ve YABANCI GÖZÜ İLE YUNUS EMRE” ( Araştırma- inceleme ) kitabımı aldıktan sonra çok sevinmişti. Kitabım hakkında Yeni Söke’ de uzunca bir makale yazarak beni tebrik etmişti. Arnavutluk’ta yayımlanan bir de JONUS EMRE adlı bir eseri vardır.

Prof. Necip P. Alpan’ nın hazırlamış olduğu “JONUZ EMRE” adını taşıyan bu kitabında özellikle şu konular üzerinde duruyor: Yunus Emrinin kişiliği, Yunus Emre’ nin davranışları ve eğitsel etkileri, çalışmaya olan saygısı, Yunus Emre’nin oluşturmaya çalıştığı insan tiplemesi, despotlara ve diktatörlere karşı dik duruşu, İyi insanların ahlak yönü, Allah sevgisi ve Allah aşığı bir insan, insanlarla kardeş, barışık ve dost olma olgusu gibi konularda Yunus Emre ‘yi anlatıyor bu adı geçen yapıtında.

İdealist bir öğretmen, deneyimli eğitimci, İnsanları, doğayı, Anadolu’yu seviyordu. Ama bir kulağı da Arnavutluk’ta idi. yurtsever, sıcak kanlı , samimi, onurlu, sözde değil, özde bir Atatürkçü idi.Günün adamı değildi.Eli açık ve aynı zamanda yardımseverdi.Her şeyden önemlisi çalışkan, üretken, ölçmesini , tartmasını bilen bir öğretmendi. Ön yargılı da değildi.Vefatının 5.yılında saygı ve rahmetle anıyor, mekânı cennet olsun diyorum.

Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde uzun yıllar hizmet verdi, İz bırakanlardandı, eserleriyle iz bırakan insanlar aramızda yaşıyorlar; maddeten görünmeseler de manevi yönden eserleri, düşünceleri ve geride bıraktıkları anılarıyla aramızda her an yaşıyorlar. İşte rahmetli Necip P. Alpan da bu saygın insanlardan biri idi. Söke’ye Yeni kent’ te değerli eşi, yılların değerli öğretmeni Nebahat Alpan ile birlikte güzel bir okul kazandırmışlardır.

Bu okulda halen 43 öğretmen görev yapıyor ve 960 ‘e yakın öğrencisi okuyor; okulun müdürü Selahattin Serbes, Müdür Yardımcıları Suat Özcan ve Evren Acar görev yapıyorlar. Okul Müdürü Selahattin Serbes ve müdür yardımcısı Suat Özcan bu okulda 2005’ten bu yana özveriyle okuldaki mevcut öğretmenleriyle birlikte canla, başla çalışıyorlar, yazın bile boş durmayarak okulu birlikte boya, badana etmişler, sosyal ve kültürel etkinlikleriyle okulun adını yüceltmişlerdir. Böylesine özveriyle çalışkan öğretmenleri tebrik etmek gerekir. Bir meslektaşları olarak ben de onları yürekten kutluyorum.

Emekliye ayrılan saygı değer ALPAN ailesi kendi imkanlarıyla bu okulu yapmaya karar vermişlerdir.Tek kelime ile taktire şayandır.Vefatının 5. yılında tekrar saygıyla ve rahmetle anıyorum, nur içinde yatsın sevgili üstadım Necip P.ALPAN..

Sevgili Necip Alpan’ın yayınlamış şiirleri de vardır.Değerli eğitimci şair ve yazar Fahri Ersavaş’ın hazırladığı KIBRIS ŞİİRLERİ antolojisi’nde yer alan KIBRIS’IN ÖZLEMİ adını taşıyan şiiriyle sözlerime son vermek istiyorum: Ruhu şad olsun..

KIBRIS’IN ÖZLEMİ.

Duydum ki bağrında dikenler varmış
Kızıl dudaklardan zehir akarmış
Dağları doldurmuş, bağları sarmış
Namert o gülleri deremez Kıbrıs,

Arkanda dağ gibi Mehmetlerin var
Dünyada ün almış bin bir erin var
Anavatan kadar bir değerin var
Kimse ocağına giremez Kıbrıs,

Türkülük kokar dağın, taşın, toprağın
Daima öndesin yok solun, sağın
Sen Anadolu’nun öz evladısın
Türkler o yerleri veremez Kıbrıs.

Ezelden beridir sen hür yaşarsın
Her gün yeni bir yol ufuk, aşarsın
Milli duygularla coşar, taşarsın
Düşman maksadına eremez Kıbrıs.

Palikarya sana hayal kurdukça
Azmin kuvvetlenir kafa yordukça
Biz tetik olarak hazır oldukça
Namert o hülyayı göremez Kıbrıs.

Sen ki Anayurdun gören gözüsün
İstiklâl bekçisi, kal’a yüzüsün
Akdeniz gölünün dili, sözüsün
Düşman o zinciri vuramaz KIBRIS.
Necip P, ALPAN
( İnkılâp Gençliğinden )

KAYNAKLAR :
1- Sökeli Şairler ve Yazarlar – Güldeste. / Abdülkadir Güler. Ankara. 1998.
2- Yeni Söke Gazetesi (1993- 2002 yılları arasındaki değişik sayıları ) .
3- Savuca’ da bir Işık Dergisi. Mart / 2003.4- “
JONUZ EMRE POET DHE EDUKATOR I MADH POPULLOR “MUSA KRAJA –
NEXHP ALPAN – Tirane – 1999.( Türkçe ve Arnavutça )
5- Söke Ekspres Gazetesi’nin değişik sayıları, ( 2003- 2004 )
6- Günümüz Türkiye’sinde Kim Kimdir? İstanbul. 2001, 2002.
7- Kıbrıs Şiirleri Şiir Antolojisi. Fahri Ersavaş, 3. baskı. 2001.İstanbul.
8- Söke Ekspres / Vefatının 4. Yılında Necip P.AYPAN / A. GÜLER.14 Şubat 2007.

( * ) Emekli Milli Eğitim Müdürü / Araştırmacı yazar.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..