Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ağustos '19

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
38
 

Eğitimde Okullaşma

Ben üniversiteye kadar tüm okullu eğitimin ÖN-EĞİTİM adı altında 10-12 yıllık tek tip, parasız ve zorunlu olmasından yanayım. Ön-eğitimin amacı öğrenciyi bilgi kaynaklarıyla tanıştırmak ve bilgiyle düşünebilir olmasını sağlamaktır. Gerisi, toplumsal değerlere saygılı bireysel gelişim üzerine çeşitlenebilir. Ön-eğitim birliği gereği tüm meslek liseleri de kapatılmalıdır. Toplumsal varlığın tüketim gereksinimlerini sağlamak üzere daha çocuk yaşta kişiye meslek edindirmek bana hiç ahlâki gelmiyor. Meslek edinim işi üniversite ayarlı eğitimle yapılmalıdır.
 
Üniversite eğitimi de alttaki eğitim sistemindeki değişime uyumlu olmalıdır. Ancak, üniversite ayarındaki eğitim ne tek tip ne sadece devlet eliyle olmalıdır. Yüksek-okul adını verebileceğimiz üniversite okulları ÖZEL işletmeyle de açılabilirler.
 
Teknik eleman eğiten meslek yüksek-okullarıyla birlikte bunların üstünde meslek uzmanları ve akademisyen yetiştiren yüksekokullar etkinliğinde örgütlenmelidir. Meslek yüksekokulları en az 3; uzmanlık yüksekokulları da en az 5 yıllık olmalıdır. Bu en az sürenin üstünde eğitim vermekse her yüksek-okulun kendi seçeneğine bırakılmalıdır. Yüksek-okulların son yılı mutlaka ilgili olduğu alanda uygulamalı eğitimle bitirilmelidir.
 
Bu durumda zorunlu eğitimin özelleştirilmeden 'milli ve evrensel eğitim' resmiyetinde ancak bilimsel düşünürlük sağlama amacıyla verilmesinin, yani ana temanın öğrenciyi bilgi taşıyıcılığından çıkartıp bilgiyle düşünebilir yapmanın toplumsal bilinçte de kabulü gerekiyor. Bunun olabilirliği iki koşulla olasıdır: Yeteri kadar ileri düzeyde kurumsallaşmış demokrasi ve seçmendeki demokrasi bilincini en harlayıcı siyasi tutkunun da “düşündüren eğitim olmazsa olmaz” saptaması oluşudur.
 
Benimkisi zaten demokrasinin tam kurumsallaştığı, siyasi dalaş ringinin ve de siyasi kapışma üstüne 'oy basan' seçmen sekilerinin (seyir sıralarının) yıkıldığı bir zamana denk getirilmesi gereken bir öneridir. O zaman, seçmenin taraftar duygusallığıyla değil kendinin ve toplumun çıkarını kollayan bilimsel düşünmeyle oy vereceği zamandır. Yani, demokrasinin iki ayağının, seçenlerin ve yönetenlerin, insan uygarlığını düşündüren bilimsel eğitimle yüceltme azmiyle kucaklaştığı bir zamanda anca yozlaştırılamadan sürdürülebilir bir öneridir. Özel okulların varlığı şimdilik insan bilincini düşünme eyleminde özgürleştirme bağlamında benim arzuma hizmet etmektedir. Dolayısıyla henüz gereksiz konuma düşmüş değillerdir. Var olduğum tarihsel gerçeklikte şimdilik yapılması gerekense, eğitim politikasının okullaşmada sadeleşmeyi ve eğitimde öğrenciye bilgi yüklemeyi bırakıp bilgiyle düşündürmeyi temel yapmaya hizmet etmesidir.
 
Muharrem Soyek
***
ETEM SEVİK bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 382
Toplam yorum
: 2803
Toplam mesaj
: 236
Ort. okunma sayısı
: 1416
Kayıt tarihi
: 04.08.08
 
 

Parasız yatılı Darüşşafaka Özel Lisesi'nde iki yılı hazırlık sınıfı olmak üzere yedi buçuk yıl ok..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster