Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ocak '08

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitimin toplumsal boyutu

Eğitim, ekonomik, sosyal ve kültürel faydalara yönelik olarak, birey ve toplumsal yaşam için gerekli bilgilerin öğretildiği bir alandır.

Eğitimin biri geniş diğeri dar olmak üzere iki anlamı verdır. Geniş anlamda eğitim, herkes için resmi ve gayri resmi olarak, yaşam boyu süren bir öğrenme biçimidir. Bu öğrenme genelde örgütsüz ve sistemsizdir. Dar anlamda eğitim ise, örgütlü kurumlar ve bu kurumlardaki görevli kişilerce ve genelde devlet eliyle, sınırlı bir süre için bireylere aktarılan bilgileri kapsar.

Gelişmiş bütün ülkelerde, dar anlamdaki eğitimin temel öğretim basamağı "kamu görevi" olarak kabul edilmekte ve devlet eliyle yürütülmektedir. Ayrıca tüm öğretim kademelerinde temel ilke ve kurallar yine devletin denetimi ve gözetimi altında olmaktadır. Özel öğretim kurumları dahi devletin kontrolü altndadır.

Eğitim, en genel anlamıyla "bireyin toplumsallaştırılması" amacına yöneliktir. Bir başka deyişle, toplumsal değerler, eğitim yoluyla bireye aktarılır. Amaç, devletin istediği davranış biçimini benimsemiş bireyler ve bu tarz bir eğitim ile yetişen bireylerden oluşan türdeş bir toplum yaratmaktır. Devlet ya da hükümetlerin siyasal ve sosyal tercihlerine göre yürütülen böyle bir eğitim şeklinin özgür eğitimden ve demokrasiden uzaklığı tartışma konusu bile edilemez.

Çünkü bireye verilecek eğitimin toplumsal amaçlı yanına ağırlık verildiğinde, bireyin öz değerlerinden uzaklaşıp, kendisine zorla kabul ettirilen davranış kalıplarına uyarak bunalıma düşebileceği de düşünülmelidir. Aynı zamanda , toplum için eğitim, toplumsal kalıpların değişmezliği esasına göre verildiğinden düşünceyi belli sınırlar içinde hapseder ve yeni fikirlerin doğuşunu zorlaştırır.

Son söz, Atatürk'ten :En önemli, en esalı nokta eğitim meselesidir... Eğitim, bir milleti ya hür, bağımsız, şanlı, yüce bir toplum halinde yaşatır ya da bir milleti esarete ve sefalete terk eder.(Mustafa Kemal Atatürk-1924)

cdenizkent

 
Toplam blog
: 979
: 1425
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

İstanbul doğumluyum. İlk, orta ve lise öğrenimi İstanbul'da tamamladım. İstanbul Üniversitesi'nde..