Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Haziran '07

 
Kategori
Müzik
 

En "baba" şarkılar ve beşikteki kediler...

En "baba" şarkılar ve beşikteki kediler...
 

Bir başka gün oldu çocuğum için
Bu dünyaya alışılmış yoldan geldi
Ama ortada yetişecek uçak ve ödenecek faturalar vardı,
Ben uzaktayken öğrendi yürümeyi
Konuşuyordu oysa, ben öğrenmeden önce
Ve büyüdüğünde dedi ki
"Ben senin gibi olacağım, baba
Biliyorsun tıpkı senin gibi olacağım."

Beşikteki kediler ve gümüş bir kaşık
Küçük çocuk mavi ve Ay'daki adam
"Ne zaman geliyorsun baba?"
"Bilmiyorum, yeniden bir araya geleceğiz.
Ve o zaman iyi zaman geçireceğiz."

Oğlum on'una basmıştı sanki ertesi gün
Ve dedi ki, "Top için teşekkürler, baba. Hadi, gel oynayalım
Bana nasıl fırlatacağımı öğretir misin?"
"Bugün değil" dedim, "çok işim var yapılacak"
O da "Peki o zaman" dedi, yürüdü ve gitti, yüzünde gülümsemeyle
Ve dedi ki "Onun gibi olacağım, evet
Aynen onun gibi olacağım."

Beşikteki kediler ve gümüş bir kaşık
Küçük çocuk mavi ve Ay'daki adam
"Ne zaman geliyorsun?"
"Bilmiyorum, yeniden bir araya geleceğiz.
Ve o zaman iyi zaman geçireceğiz."

Ertesi gün de üniversiteden gelmişti
Bir adamdan daha fazlasıydı, bunu söylemem lazım.
"Seninle gurur duyuyorum evlat, biraz oturabilir miyiz?"
Kafasını salladı ve gülümseyerek dedi ki:
"Aslında istediğim baba, arabanın anahtarlarını ödünç almak
Sonra görüşürüz, anahtarlar bende kalabilirler değil mi?"

Beşikteki kediler ve gümüş bir kaşık
Küçük çocuk mavi ve Ay'daki adam
"Ne zaman geliyorsun evlat?"
"Bilmiyorum baba, yeniden bir araya geleceğiz.
Ve o zaman iyi zaman geçireceğiz."

Sonunda emekli oldum, oğlum da uzaklara gitti
Ertesi gün de onu aradım
"Seni görmek istiyorum, tabii sana da uygunsa"
O "Ben de baba" dedi, "Eğer zaman bulabilirsem ben de
Biliyorsun ki yeni işim tam bir bela ve çocuklarım da grip,
Ama eminim seninle konuşmak güzel olurdu, baba
Çünkü seninle konuştuğumuz zamanlar güzeldi."

Telefonu bıraktığım zaman birden gözümde canlandı
O aynen benim gibi büyümüştü
Çocuğum aynen bendi!... [1]

"Cats In The Cradle" (Beşikteki Kediler) isimli bu şarkıya ait yaygın hatalardan biri sözlerinin Cat Stevens'a ait, okuyanın ise Guns N' Roses olduğunun sanılmasıdır.

Evet, şarkıyı Cat Stevens da okumuştur ancak bu dokunaklı sözler, Harry Chapin'e aittir.

Rock yorumu ise, Ugly Kid Joe'nun nefis uyarlamasıyla (cover) gerçekleşmiştir ki, içimizi titretir, bir çoğumuzu ağlatır.

Bir babanın oğlunua bir türlü vakit ayırmaması, onun ilk sözcüğünü, ilk yürüyüşünü, ilkokuldaki ilk piyesini kaçırmasıyla başlayan ve bir anda kolej ve iş derken, evden uzaklaşmasıyla son bulan bir hikâye.

Bir oğula ne verdiyseniz onu geri almanız...

Tıpkı küçükken onun kahramanıyken, "senin gibi olacağım!" diyen oğulun, büyüyünce tıkı babası gibi olması...

U2'nun Zooropa albümündeki, "Dirty Day" (Kirli Gün) şarkısının sözleri de bizi destekler: "From father to son
In one life has begun / A work that's never done / Father to son." Yani: "Babadan oğula bir hayat başladı, bir iş asla bitmez, babadan oğula..."

Peki Cat Stevens'in ene baba şarkılarında sayılan "Father and Son" (Baba ve Oğul) dır ki, sözleri vurur sizi:

(Baba)
Şimdi değişiklik yapmak için iyi bir zaman değil
sadece rahatla, zorlama...
Hâlâ gençsin, hatan bu senin
bilmen gereken o kadar çok şey var ki
bir kız bul, yerleş, istersen evlenedebilirsin..
Bana bak... Yaşlıyım ama mutluyum

Ben de bir zamanlar senin gibiydim ve kolay olmadığını biliyorum
bir şeylerin olup bittiğini görüp de sakin olmanın..
Fakat zamanını iyi kullan ve bol bol düşün
sahip olduğun her şeyi düşün
çünkü yarın sen hâlâ burada olacaksın ama hayallerin olmayabilir..

(Oğul)
Nasıl anlatmaya çalışabilirim ki, ne zaman denesem bana sırtını dönüyor
bu her zaman o aynı, o aynı eski hikaye oldu.
Konuşabildiğim andan itibaren dinlemem emredildi
ve şimdi bir yol var ve ben gitmek zorunda olduğumu biliyorum
gitmek zorunda olduğumu biliyorum...

(Baba)
Şimdi değişiklik yapmak için uygun bir zaman değil
otur ve ağırdan al..
Hâlâ gençsin, hatan bu senin
yaşaman gereken o kadar çok şey var ki
bir kız bul, yerleş, istersen evlenedebilirsin.
Bana bak... Yaşlıyım ama mutluyum...

(Oğul)
Ağladığım tüm o zamanlar
bildiğim her şeyi içimde tutmak çok zor
ama bunu reddetmek daha da zor olanı...
Eğer haklı olsalardı onlara katılırdım, ama bildikleri başkaları, ben değil
ve şimdi bir yol var ve ben gitmek zorunda olduğumu biliyorum
gitmek zorunda olduğumu biliyorum... [2]

Hele bu şarkıyı Ronan Keating öyle güzel söylemiştir ki, sizi sürükleyip götütür anılar içinde...

En acılık şarkılardan biri olan Tears In Heaven" (Cennetin Gözyaşları) ise, Eric Clapton'ın oğlunun bir gökdelenden düşmesi ve ardından eşinin intihar etmesiyle yazılmıştır.

Bunların dışında Johnny Cash'in sözlerini kendi yazdığı "Father & Son", rock müziğin "kraliçe"si Quenn'in "Father to Son" (Baba'dan oğulu), Peter Gabriel'in kendi yazıp söylediği "Father, Son", Madonna'nın "Oh Father" parçaları da sayılabilir.

Bu liste uzayıp gider...

Sanmayın ki bizden hiç babalı şarkı yok. Bir zamanlar "Biz en U2 kadar iyiyz" diyerek tüm önyargıları kendinde toplayan Nejat Yavaşoğulları, aynı zamanda yazılmış en iyi Türkçe rock şarkı sözlerinin de çoğuna sahiptir. Onlardan biri Bulutsuzluk Özlemi'nin üç kuşağı birden anlattığı, "Dede, Baba, Oğul" şarkısıdır:

Sobanın başında, dedem anlatırdı,
Yedi denize yedi baş vurup,
Birinci Harb-i Umumi'de.
Takalarda silahlarla
Kuvayı Milliye saflarında
Ama hiç unutmamıştı,
Büyükada'lı Katerina'yı

Çift kapılı bir handa
Gidiyordu menzile doğru.

Sobanın başında, babam anlatırdı,
Yedi denize yedi baş vurup,
İkinci Harb-i Umumi'de.
O sene torik boldu,
Alamanlar istiyordu…
Karneyleydi ekmek, seker
Türk parası çok kıymetli…

Çift kapılı bir handa
Gidiyordu menzile doğru.

Kafamda iki tüy vardı,
Kızıltüy diye çağırırlardı.
Karaayaklardan mıydım,
Yoksa Apaçili savaşçı mı?
O sene çok kar yağdı,
Okullar tatil oldu.
Sonra o kız beni terketti
Gitar buldum kendime.

Çift kapılı bir handa
Gidiyordum menzile doğru… [3]

Bitirmeden önce insanları yıllarca ekrana kitleyen "Süperbaba"nın müziğiyle ve Oya Küçümen'in o güzel sesiyle sizi başbaşa bırakalım:

Bana bir masal anlat baba
İçinde denizler balıklar
Yağmurla kar olsun
Güneşle ay

Baba bir masal anlat bana
İçinde bütün oyunlarım
Kurtla kuzu olsun
Şekerle bal

Anlatırken tut elimi
Uykuya dalıp gitsem bile
Bırakıp gitme sakın beni

Bana bir masal anlat baba
İçinde tüm sevdiklerim
İçinde İstanbul olsun... [4]

[1] Yazan: Harry Chapin, Türkçesi: Ersan Erçelik, söyleyen: Cat Stevens, Ugly Kid Joe...
[2] Yazan: Cat Stevens, Türkçesi: Ersan Erçelik, söyleyen: Cat Stevens, Ronan Keating...
[3] Yazan: Nejat Yavaşoğulları, söyleyen: Bulutsuzluk Özlemi.
[4] Yazan: Yeni Türkü, söyleyen: Oya Küçümen.

 
Toplam blog
: 353
: 3712
Kayıt tarihi
: 28.02.07
 
 

"29 Temmuz 1980’de İstanbul’da doğdu. Celal Bayar Üniversitesi, İşletme mezunu. Şiir, deneme, öykü, ..