Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Ekim '14

 
Kategori
Kitap
 

En kötü zor zamanlar (The worst hard time by Timothy Egan)

En kötü zor zamanlar (The worst hard time by Timothy Egan)
 

The Worst Hard Time, New York Times yazarı Timothy Egan tarafından 2006 da yayınlanmış bir tarih kitabı. Kitap büyük buhran yıllarında orta Amerikada yaşanan kuraklık ve kum firtinalarını hayatta kalanların hikayeleri ile anlatıyor. Böyle bir kitabın yazılması için belkide son şansını büyük bir başarıyla kullanıyor Egan. Basımının Katrina kasırgasını takip etmesi ise kitabın daha da fazla ses getirmesinde etkili oluyor.
 
Benim The Worst Hard Time ile tanışmam 100 yıllık yalnızlık'ı bitirmemden sonra oldu. Uzun süreli kuraklık ve yağışlardan hem etkilendim hem de böyle dönemleri yaşayan insanların hikayelerini okumak istedim.  Üye olduğum çevirimici bir kütüphanede buldum The Worst Hard Time'i. Kitabı seçerken sahip olduğu ödüllerden (2006 National Book Award for Nonfiction ve 2006 Washington State Book Award ) ya da o dönemde yaşananlardan hiç mi hiç haberim yoktu.
 
The Worst Hard Time, 1901-1930 dönemiyle başlıyor. Orta Amerikanın düzlüklerinin sonu düşünülmeden tarım arazileri haline getirilmesini tasvir ediyor. 1930da kuraklık başladığında, bölgenin doğal bitki örtüsünü kaybetmiş olması, kaçınılmaz felaketi getiriyor. Sert rüzgarlar ve bitmek bilmeyen kuraklık, binlerce yılda oluşmuş toprağın, kum firtinaları şeklinde New York'a, Washington'a kadar herşeyi toza bulamasına sebep oluyor.
 
Kitabın her sayfasında insanların hayata ve toprağa tutunma çabalarına şahit oluyoruz. Yaşam şartları ve buna rağmen gösterdikleri mücadele keskin ve dokunaklı bir dille anlatılıyor. Kara pazar 14 Nisan 1935'e gelindiğinde ise insanların doğanın karşısındaki acizliği yürek burkuyor.
 
Bölgeden ayrılanların nerdeyse hiçbiri geri dönmüyor. Göç edenlerin çoğu Kalifornia ve Saskatchewan'a yerleşiyor. Gittikleri yerlerde hiçbirini misafirperverlik beklemiyor ve yeni hayatlarının şartları geride bıraktıklarına kıyasla belli belirsiz iyileşiyor. John Steinbeck'in Gazap Üzümleri ile Fareler ve İnsanları, 1930larda toz bulutlarından kaçanların hikayelerini anlatıyor.
 
The Worst Hard Time'i ben Kanada için uzun sayılabilecek kurak bir dönemde okudum. Yağmur yağmayan her güneşli gün, kitabın üzerimdeki etkisini daha da arttırdı. Kuraklığın son bulduğu gün müthiş bir fırtına vurdu.
 
Ben o sırada, kitapta anektodları geçen Şaşkatchewan'daydım. Kuzey Amerikanın sonsuz düzlükleriyle böylece tanışmış oldum. Büyük buhranın ve toz fırtınalarının yaşandığı yerlere köşesinden de olsa ayak bastım. Bu da kitabın üzerimdeki etkisini sonsuza dek perçinledi.
 
Toplam blog
: 55
: 1472
Kayıt tarihi
: 15.06.14
 
 

Ceyhun Kirimli lisans egitimini Bogazici Universitesi Molekuler Biyoloji ve Genetik Bolumunde tam..