Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Mayıs '12

 
Kategori
Deneme
 

Enteklektüel mi aydın mı?

Enteklektüel mi aydın mı?
 

Şişeli Lamba göz kamaştırır mı?


“Entelektüel”  sözcüğünü yarım asır önce duymuştum.  İlköğretmen okulu 5. sınıftaydık. (1960) Sınıfımıza Bakanlık Başmüfettişi girdi. Birkaç soru sordu bizlere. Sonra da “Siz entelektüelsiniz.” dedi.  Entelektüel ne demektir? Biz neymişiz; entelektüelin ne olduğunu bilmeyen entelektüelmişiz.

Başmüfettişin cümlelerinden entelektüelin iyi bir şey, onurlandırıcı bir şey olduğunu anladık. Baş müfettiş sınıftan çıktıktan sonra bu kelimenin anlamını öğretmenimize niye sormadık ki… Her halde karizmanın çizilmesini istemediğimizden…

Dersten sonra doğru kütüphaneye gittim. Entelektüel kelimesini de, aydın, münevver, kültürlü kelimelerinin de anlamlarını öğrendim.

Bizim öğretmenlerimiz yabancı sözcükleri kullanmazlardı pek. Müfettiş niye kullandı ki?  Baş müfettişler, büyükler böyle anlaşılmayan kelimeler kullanırlarsa daha da büyüyeceklerini falan mı sanıyorlardı;  kim bilir…

Zaman içinde entel  sözcüğü de piyasaya düştü. Münevver Münevver Hanımla birlikte öldü. Aydın yurt dışına çıktı. Kültürlüler açıkgöz geçinenlerin nazarında zavallılaştı…

Az geçti uz geçti, koskoca elli iki yıl geçti. Dönüp arkama baktım ki kültür konusunda bir milim ilerleyemedik.

Böylesine masalımsı cümleler kurmam üzüntümden. Böyle mi olmalıydık?

İlöğretmen okulundan sonra yüksek okul da bitirdik, fakülte de. Mastır da yaptık. 35 yıl hizmet de verdik. Kısaca aydınlatma uğruna kandildeki yağımızı tükettik.

Derler ya “Öğretmen bir mumdur, yanarak aydınlatır.” Ben mum gibi büsbütün bitmeyi kabullenemiyorum. Kandil kelimesini kullandım. Kandile yağ koyma umudum var ya. Bazen kandil yerine “şişeli lamba” ‘yı kullanıyorum. Bir zamanlar ŞİLAM (Şişeli lamba” adlı bir blog da açmıştım. Şilam’ı kapattım; ama şişeli lamba resmini zaman zaman kullanıyorum. (Bakınız: S.G.)

Niye böyle hatıralara daldım ki, niye lafı dolaştırıyorum ki…

Bana göre aydın demek aydınlatan demektir. Işığını yaymayana aydın denmez. İsminin önünde ne kadar sıfat olursa olsun bilgisini paylaşmayan kişi bırakın aydın olmayı… Neyse, kısa keselim Aydın havası olsun..

Blog havası da böyle uzun yazıları kaldıramıyor değil mi? Entellektuel blog da olsa kaldırılamıyor böyle uzun yazılar.

Ne demek entelektüel blog? Bence, bir damla da olsa katkı sağlayan, aydınlatan blog demektir.  Bir blog zamanı boşa  tüketmeden, karamsarlık aşılamadan, sinirleri bozmadan, zahmete sokmadan, az da olsa bir şeyler veriyorsa o blog  bir entelektüelin ürünüdür. 

Ürünlerin organik olması ve bol olması dileğiyle.

Sabahattin Gencal, Başiskele – Kocaeli, 28. 05. 2012

 

 
Toplam blog
: 181
: 635
Kayıt tarihi
: 29.03.11
 
 

1943'te Trabzonda doğdu. Erzurum Yavuz Selim İlköğretmen okulunu bitirdikten sonra girdiği Bursa Eğ..