Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Aralık '08

 
Kategori
Tarih
Okunma Sayısı
1279
 

Ertuğrul faciası

Ertuğrul faciası
 

Merhaba,

Tarihimiz 110 yıl önce ülkemizden binlerce mil uzakta belki de çoğumuzun ilk defa duyacağı büyük bir deniz faciasına şahit olmuştur. Japonya'ya yaptığı bir dostluk ziyaretinden dönen Ertuğrul adlı savaş gemimiz, 18 Eylül 1890'da Oshima Burnu kayalıklarına çarparak batmış ve 587 askerimiz kazada yaşamını yitirmiştir. Kurtulan kazazedelerin daha sonra Japon gemilerince İstanbul'a getirildiği feci kaza, Türk denizcilik tarihine “Ertuğrul Faciası” olarak geçti. Bugün Japonya'nın Kushimota kentinde şehitler anısına yapılmış Ertuğrul Şehitleri Anıtı ve 110 yıl önce Japon halkının büyük gayretleriyle topladıkları Ertuğrul Fırkateyni’ne ait malzemelerin sergilendiği Ertuğrul Müzesi bulunmaktadır.

Türk Deniz Kuvvetleri'nin en modern fırkateynlerinden Turgutreis, 3 Haziran 2000 tarihinde Kushimoto Kenti'nde düzenlenen Ertuğrul faciasının 110'uncu yıldönümünü anma törenlerine katılmak üzere 24 Nisan 2000'de Gölcük'ten Japonya'ya hareket etti. Bosna'da Türk Deniz Kuvvetleri'nin sancak gemisi olarak da görev yapan Turgutreis Fırkateyni, Mısır'ın Portsaid, Cibuti, Hindistan'ın Madras, ardından da Singapur limanlarını ziyaret ederek Japonya'ya ulaştı. 18 Eylül 2000'de Japon Prensi Tomohito Mikasa, Prenses Nobuko Mikasa'nın da katıldığı törenlerde Turgutreis, Ertuğrul gemisinin battığı yerde demir attı ve gemi personeli protokolle birlikte Şehitler Anıtı'na çelenk koydu.

Tarihimizde yaşanan en büyük deniz facialarından biri de 4 Nisan 1953 yılında Dumlupınar Denizaltısı’nda yaşandı ve faciada 7 subay, 35 astsubay, 39 er olmak üzere toplam 81 askerimiz şehit oldu. 1953 yılında Ege'de NATO manevralarına katıldıktan sonra dönüşe geçen Dumlupınar Denizaltısı, 3 Nisan'ı 4 Nisan'a bağlayan gece yarısı Çanakkale Boğazı'na girdi. Denizaltıda bulunan denizciler, sabah Gölcük'te bekleyen yakınlarına kavuşmak için geri sayıma başlamışlardı bile.

Manevrada Kurmay Albay Hakkı Burak, güvertede Gemi Komutanı Yüzbaşı Sabri Çelebioğlu, Üsteğmen Hasan Yumuk, Başçavuş Ali İnkaya ve Başçavuş Hüseyin Alkış bulunuyordu. Saat 02.15'te Dumlupınar, Nara Burnu'nu dönmeye çalışıyordu. Aniden karşıda büyük bir yük şilebi gözüktü. Kaptan Lorentzon yönetimindeki İsveç bandralı Naboland Şilebi hızla Dumlupınar'ın üzerine doğru geliyordu. İki gemi burun buruna yaklaşıyorlar ve gecenin sessizliğinde şiddetli bir çelik gürültüsü patlıyordu. Çarpışmadan sonra Dumplupınar, ancak birkaç saniye daha su yüzünde kaldı ve hızla battı. Burnundan ağır yara alan Naboland ise batmadı. Dumlupınar güvertesindeki 5 kişi suların üzerinde kaldı ve 1-2 saat içinde kurtarıldı. Kalan 81 denizci ise Dumlupınar ile birlikte yaklaşık 90 metre derinlikte kaldı. Denizaltıda mahsur kalan denizcilerle uzun süre telsiz teması kuruldu. Ancak yardım imkanı olamadı. Denizaltıdaki oksijen bitince, denizciler de şehit oldu. Olay, şehit denizcilerden birinin "Vatan sağolsun" sözleriyle tarihe geçti.

Bugüne kadar çeşitli deniz kazalarında kaybettiğimiz 1140 şehidimiz, Dumlupınar Denizaltısı’nın battığı tarih olan ve Deniz Şehitleri Günü kabul edilen 4 Nisan'da yapılan törenlerle her yıl anılmaktadırlar. Biz de, şehitlerimizi saygıyla anıyoruz. Ruhları şad olsun...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
 
Toplam blog
: 23
Toplam yorum
: 5
Toplam mesaj
: 3
Ort. okunma sayısı
: 2200
Kayıt tarihi
: 23.11.08
 
 

1975 Samsun doğumluyum. Mimar Sinan Ünv. Sosyoloji bölümünü bitirdim. Aynı alanda master yaptım. ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster