Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Ocak '08

 
Kategori
Anılar
 

Eskidendi, yeni yılda annem...

Eskidendi, yeni yılda annem...
 

TAŞUCU,MEYDAN,ESKİ EV


Son zamanlarda bazı insanlanlar "hristiyan adeti" diye yeni yılı kutlamaz oldular. Eskiden, ben küçük bir kız çocuğu iken, küçücük köyümüzde, annem ve arkadaşlarının japone kollu basmalar giyip, sadece ama sadece yaşlı teyzelerin başlarını tülbentle bağladığı zamanlarda, yeni yıl kutlamaları yapılırdı.
Hemen herkes durumuna göre bir hazırlık yapardı yılbaşı için. Buğday, susam, nohut, mısır, melengiç kavrulur eğlencelik kavurga yapılır, tavuk pişirilir, pilav çorba ya da "arabaşı" çorbası yapılırdı. Üstüne de yine evde yapılan tatlı bir şeyler mutlaka yenirdi. Her kadın becerisine göre, "oklava çekmesi", "asıda", "un helvası" türünden bir tatlı yapardı.Tatlı mutlaka yenirdi yeni yılda ağzımız tatlı olsun diye.Tombala yılbaşı gecelerinin vazgeçilmez eğlencesiydi. Radyo parazitli de olsa evlerdeki eğlencelere eğlence katardı.

Muzip komşular birbirine şaka yapardı yılbaşı geceleri.
Bir yılbaşı gecesi, yakın bir erkek akrabamız karısının elbisesini giymiş, başını bağlamış, saat 12 de incellttiği sesiyle kapımızı çalmış; "beni bir adam kovalıyor, imdat kurtarın beni" diye kendini bizim eve atmıştı da gülmekten yerlere yatmıştık onun o haline.

Eskidendi, insanlar kaygısızca, hesapsız kitapsız eğlenir, eğlendirirlerdi...
Yeni yılını kutlamak için memleketteki anneciğimi aradım.Annem 80 yaşlarında, çok şükür eli ayağı tutuyor, abdestini alıp oturarak da olsa 40 yıldır hiç ara vermeden kıldığı namazlarını kılabiliyor, her gün düzenli olarak Kura'ınını okuyor.Yanında hiç kimsesi yok yanlız yaşıyor, hemen her işini de kendisi yapabiliyor çok şükür.Hacca gidemedi, ama hani "yüzünden nur akıyor" derler ya tam öyle olduğundan mıdır bilmem, herkes "hacı teyze" diye hitabediyor.

-Ne yaptın, dedim, bir çılgınlık yapmamışsındır umarım yılbaşı gecesinde?
-Yok yapmadım valla, dedi.Ama eğer bunlara çılgınlık dersen yaptım bir şeyler yine de boş durmadım, dedi.
-Ne yaptın, dedim, anlat?
-Güzel bir tavuk pişirdim, çorbasını pilavını da yaptım, yanına da salata yaptım, üstüne de yeni yıla ağzım tatlı gireyim diye "asıda" yaptım yedim, dedi.
-Oh maaşallah, afiyet olsun anneciğim helal olsun sana, dedim.
-Niye helal olsun dedin, dedi.
-Bazı "ham sofular" yeni yıl kutlamasına günah diyor da, senin bu kadar dindar ve bu kadar hayat dolu olman, yeni yılı bu şekilde yanlız olmana rağmen güzelce kutlamış olman bence tam "helal olsun" denecek bir davranış da onun için söyledim, dedim.
-Aman yavrum onlar ne yaptığını bilmiyor, boşver, ben yemeğimi, tatlımı yedim, biraz da senin geirdiğin fıstığımdan yerken televizyon seyrettim, sonra da uykum geldi yattım, dedi.
Birbirimizin yeni yılını kutladık, ailemize, ülkemize, dünyamıza, dirlik düzenlik, mutluluk sağlık getirmesin dileyip, bitirdik telefon görüşmemizi.Çok şükür.
Eskidendi, çıkar için, gösteriş için, birilerine hoş görünmek için değil, gerçekten inanır, ibadetini yapardı insanlar, eskidendi gösterişten, abartıdan uzak, sade, masum, ama çok eğlenceli geçen yeniyıl kutlamaları.
Yeni yılınız, eski güzel günlerdeki gibi, sakin, sade, sorunsuz, barış içinde, bereketli ve mesut geçsin dilerim...

NOT:
ASIDA'nın tarifi:Bir tencereye pekmez zeytinyağı su koyulur, içine dövülmüş ceviz ilave edilir, bir taşım kaynatılır, ocaktan indirilir, içine ufalanmış ev ekmeği konup karıştırılır.
Basit ve faydalı bir tatlı tarifi.(ölçü zevke göre ayarlanır, ama sulu bir yiyecek değildir, ona dikkat etmek lazım)

 
Toplam blog
: 98
: 742
Kayıt tarihi
: 24.06.06
 
 

Okuyan, gözlemleyen, yorumlayan, öğrenmeye ve öğrendiklerini uygulamaya çalışan; doğayı, insanları, ..