- Kategori
- Eğitim
ETKİLİ DERS ÇALIŞMA
Verimli ders çalışma, çocuğun okul başarısını olumlu etkilediği bilinmektedir. Çocuklar etkili ders çalışma yöntemini bilmemektedir. Ders nasıl çalışılır? Sorusuna çoğu öğrenci sadece soru çözmek veya dersleri tekrar etmek olduğunu söyler. Ancak iyi bir başarı tek bir etmene bağlı değildir. Temel ögelerden oluşan etkili ders çalışmayı gerçekleştirmek çocuklar için külfetli olabiliyor. Sırasıyla temel ögeler şunlardır.
1. Dersleri kategorilere ayırmak: Tüm dersleri aynı anda çalışmaya başlamak; hem yemek yemeye hem de dans etmeye benzer. Her dersin çalışma stili ve konuları farklıdır. Bundan ötürü dersleri düzene koymak ve bir sözel bir de sayısal ders olarak kategorilere ayırmak önemlidir.
2. Günlük tekrar etmek: Öğrenci okuldan veya dershaneden eve geldiğinde 1 saat dinlendikten ve yemek yedikten sonra o gün işlenen dersleri tekrar etmesi gerekmektedir. Tekrar, başarının kilit noktasıdır. Öğrenilen bilgiler ilk önce kısa süreli hafızaya ulaşır. Kalıcı hale gelmesi için bilginin düzenli olarak tekrara ihtiyacı vardır. Bu yüzden günlük tekrar etme davranışını göstermek bir alışkanlık halini almalıdır.
3. Konu ile ilgili sorular çözmek: Tekrar edilen derslerle alakalı sorular çözmek öğrenmeyi pekiştirir. Eğer konu bitmemiş ise öğretmenin derste çözdüğü soruların cevaplarını kapatıp tekrar çözmesi gerekir.
4. Soruları süre tutarak çözmek: Test çözerken süre tutmak, soruları ne kadar zamanda bitirdiğini görmek deneme sınavlarında yardımcı olur. Çoğu öğrenci tüm soruları çözememekten yakınır. Bunu atlatmanın yolu süre tutarak kaç soruyu kaç dakikada çözebildiğini görmekten geçer.
5. Öğretmene soru sormak: Genel olarak çözemediği soruları veya yanlış yaptığı soruları öğretmenlerine sormayan öğrencilerin, öğrenmeleri sekteye uğramaktadır. Yanlışının olması ve soruları çözememesinin nedenleri eksik bilgi olabilir, işlem hatası yapmış olabilir veyahut soruyu nasıl çözeceğini bilmiyor. Olabilir. Bu yüzden öğrenciler öğretmene soru sormaktan çekinmemelidir.
6. Matematiği yazarak çalışmak: Matematik gibi sayısal bir dersi okuyarak çalışmak, öğrencilerin yaptığı en büyük yanlışlardan biridir. Derste çözülen soruları öğrenci, cevaplarını kapatıp tekrar çözmeye çalışması gerekmektedir. Böylelikle o sorunun nasıl çözülmesi gerektiğini öğrenir ve hatalarını görmüş olur.
7. Bir sonraki konuya hazırlanmak: Sınıf içi katılımı yükselten ve dersi daha iyi anlamanın yolu bir gün önceden yeni işlenecek konuya çalışmaktır. Öğrenci bu yöntemi yaparsa anlatılan konuyu daha iyi anlayacaktır.
8. Haftalık tekrar etmek: Hafta sonu geldiğinde öğrencinin yapacağı ilk iş, tüm hafta boyunca öğrendiği konuların tekrarını yapmaktır. Tekrarını yaptığı takdirde tüm bilgilerini tazelemiş olacaktır.
9. Aylık tekrar etmek: Ayın son haftasında tüm derslerin tekrarını yapmak, bilginin uzun süreli hafızamızda kalmasına yardımcı olur. Aylık tekrarı yapmak eski konuları unutmamızı engelleyecektir.
10. Konu bitirme denemeleri: Ayın sonunda ünite değerlendirme denemeleri çözmek, öğrencinin eksik kaldığı konuları saptamasına ve süre denetimi olduğundan öğrencinin hız kazanmasına yardımcı olacaktır.
Sonuç olarak önemli olan nokta, ders çalışma sürecini sistemli hale getirmektir. Unutmamak gerekir ki düzenli ders çalışmayı alışkanlık haline getiren öğrenci daima başarıya ulaşacaktır.