Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ekim '07

 
Kategori
Eğitim
 

Etkili ve verimli ders çalışma yöntemleri

Etkili ve verimli ders çalışma yöntemleri
 

Etkili ders çalışmanın bir yolu var mıdır? Varsa bunu nasıl gerçekleştirebiliriz? Sürekli başarma potansiyelinde olduğumuzu düşünüp ne kadar akıllı olduğumuzdan dem vuruyor ama bunun gereklerini yerine getirmiyorsak ortada ciddi bir sorun var demektir. Öğrencilerin kendilerine özgü bir başarma modeli yoksa beklentilerini karşılamakta güçlük çekeceği çok açıktır.

Öğrencinin bir başarı modelini oluşturabilmesi için;

-Kendini tanıması, güçlü ve zayıf olduğu yönlerini bilmesi

-Öğrenme etkinliği süresince kendine söz geçirebilmesi

-İçindeki potansiyeli fark edip, geliştirmesi

-Kendine özgü çalışma tekniklerini geliştirip, başarılı olduğu tekniği içselleştirmesi

-Kendine hedef belirlemesi ve bu hedefe ulaşmak için motivasyonunu canlı tutması

oldukça önem taşır. İyi bir öğrenme modeli kazanılması için öğrenen kişinin kendini disipline edebilmesi gerekir.

Okulda kazanılan içsel disiplin kişiye okul dışı yaşantısında da katkı sağlar. Geçen günlerde Galatasaray lisesinde okuyan bir öğrencimle konuşuyorduk. Ona Galatasaray lisesindeki eğitimin nasıl olduğunu sordum. Bana “Aslında bizim çok iyi hocalarımız var ama kötü hocalarımızda var” dedi. Ben de “O zaman Galatasaray lisesinden mezun olanların ÖSS’de kazandıkları başarıyı nasıl açıklayacağını sordum." Bana “Çünkü biz çok disiplinli çalışmak zorundayız, okulda bizi zora alıştırıyorlar dolayısıyla başarıya odaklı bir öğrenci kitlesi var. Zora alıştığımızdan ÖSS’ye hazırlanmakta güçlük çekmiyoruz” şeklinde bir cevap verdi. Bu çok önemli öğrenciye kazandırılan içsel disiplin hayatın her safhasında “kişinin altın mahareti” niteliğine bürünüyor.

Ders çalışmanın doğru disipline edilebilmesi için öğrenenin başarma azminde olması ve küçükte olsa başarılarının zevkine varması gerekir. Ders çalışmaya başlarken eğer zorlanıyorsak öncelikle sevdiğimiz derslerden çalışmaya başlamak mantıklı bir davranış olacaktır. Ders çalışmak için masanız dağınık olmamalı, odanızda poster gibi dikkati dağıtan görsel malzemeler olmamalı gibi klişeleşmiş önerilerde bulunmayacağım ya da yerde uzanarak daha iyi anladığınızı düşünüyorsanız böyle ders çalışmak doğru değildir demeyeceğim. Herkesin bir çalışma şekli vardır eğer başarılı olduğunuzu düşünüyorsanız nasıl anlıyorsanız o şekilde ders çalışmaya devam edin. Ama mutlaka çalışmanızın sonucunda kendinizi sınayıcı sorular sorun. Ne anladım, neler yaptım, neleri yapmadım bundan sonraki çalışmamda nasıl davranmalıyım gibi sorularla kendi doğru çalışma stilinizi bulun. Bir öğrencinin uzun süre ders çalışması; doğru cevaplarını artırıp yanlış cevaplarını azaltmıyorsa verimli bir çalışmadan söz edilemez. Üstelik çalışıyorum çalışıyorum yapamıyorum düşüncesinin kök salmasına neden olur ki bu çok tehlikelidir. Öğrenen kendi geri bildirimini çalışma süresinin sonunda mutlaka yapmalıdır.


Her öğrenenin merak ettiği bir diğer soruda ne kadar çalışmalıyımdır. Bu sorunun da tek bir cevabı yok. Bazı öğrenciler uzun süre dikkatini canlı tutabilirken bazı öğrenciler kısa sürede sıkılıp farklı derslere yönelebilir ya da çalışmalarını sonlandırabilir. Öğrenme temel bilgilerin üzerine inşa edildiği için çabuk sıkılan öğrencilerin konuyla ilgili güncel hayatla daha fazla bağlantı kurması gerektiğini söyleyebiliriz. Ancak genel olarak ders çalışma süresinin günlük olarak 1-2 saatten az olmaması gerekir. Bunu 40 dakika ders 10 dakika mola şeklinde yaparsanız dikkatinizi daha uzun süre canlı tutabilirsiniz. Yine de şunu söylemek isterim: Her öğrenenin mutlaka kendi stili vardır. Eğer kendi stilinizde başarı sağlamışsanız aynı şekilde devam edin yok çalışıyor ve başarı sağlayamıyorsanız doğru çalışmıyorsunuz demektir.

Öğrenciler nasıl ders dinlemeli, not almanın ve özet çıkarmanın öğrenme üzerine etkisi nedir, öğrenmede hedef belirlemenin önemi gibi konuları sonraki bloglarda incelemeye devam edeceğiz. Kendi öğrenme ve çalışma stilinizi doğru olarak belirlemenizi diliyorum. Hepinize iyi haftalar.

 
Toplam blog
: 42
: 3194
Kayıt tarihi
: 29.05.07
 
 

İstanbul Üniversitesi Biyoloji Bölümünden mezun olmuştur.  Aynı üniversitede  Pedagojik formasyon..