Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Eylül '08

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
3039
 

Etkinlik temelli ders işleme-2 (Örnek ders işleme)

Etkinlik temelli ders işleme-1 başlığıyla yayımlanan yazımda, yapısalcı kuramın ne olduğuna, etkinlik temelli ders işlemede dikkat edilecek ilke ve kurallara özetle yer vermiştim. Bu yazı da ise, etkinlik temelli ders işlerken, bireysel ve grup çalışmasının kullanıldığı, aynı zamanda, öz değerlendirme (öğrencinin kendi kendisini değerlendirmesi), akran değerlendirme (öğrencilerin bir birlerini değerlendirmeleri), grup ve öğretmen değerlendirmeyi kendi içinde barındıran, etkinlik temelli bir ders işleme örneği üzerinde durulacaktır.

Kazanım: İnsan hak ve sorumluluklarını tanıyabilme

Etkinlik: Haklarım ve sorumluluklarım

Öğretmen tarafından, insan haklarıyla ilgili kısa bir tanıtım yapıldıktan sonra öğrencilerden etkinliğin ismini bir kağıda yazmaları ve aşağıdaki şekli oluşturmaları istenilir.

Haklarım ve Sorumluluklarım

Haklarım sorumluluklarım



Öğrencilerden, haklarını ayrı sorumlulukları ayrı bölümler halinde, bireysel olarak haklarını yazmaları için belli bir süre verilir(3-5 dakika olabilir). Öğretmen ise, bu çalışmanın sonunda yer vereceğim bazı ilginç sorularla, öğrencileri yönlendirmeye çalışır. Öğrencilere tanınan bu süre sonunda, bazı öğrencilerden, yaptıkları çalışmaları sınıfla paylaşmaları istenilir. Bu paylaşım çalışmaları sürerken, diğer öğrencilerden de çalışmasını aktaran arkadaşlarını değerlendirmeleri istenilir(akran değerlendirme).

Bireysel çalışmalarını sınıfla paylaşan öğrenciye; “bir daha aynı çalışmayı yaparsan nelere dikkat edeceksin?” sorusu sorularak cevabı alınır(öz değerlendirme).

Buraya kadar yapılan çalışmalar tamamen bireysel çalışmadır. Bundan sonraki süreçte, öğrenciler heterojen gruplara ayrılır ve gruplar kendi aralarında birer temsilci seçer. birer kağıt gruplara dağıtılır ve bütün gruplara belli bir süre verilerek grup tartışması şeklinde hak ve sorumluluklarımızı bulmaları istenir, gruplara verilen sürenin bitiminde, öğretmen de hak ve sorumlulukları ayrı başlıklar halinde tahtaya yazarak. gruplardan gelen cevapları, ders kitabında yer alan konuyu esas alarak değerlendirir ve doğrularını tahtaya yazar. Bu çalışmanın sonunda öğretmen, bazı öğrencilerin bulundukları grubu değerlendirmelerini ister(grup değerlendirme)

Etkinliğin sonunda öğretmen; öğrencilerin defterine, ulaşılan sonucu ders kitabındaki bilgiler ve bu konudaki kendi bilgileri paralelinde, SONUÇ başlığı altında toparlayarak yazdırır.

Bu çalışmanın her basamağında, öğretmen hem bireysel hem de grup çalışmalarında öğrencileri gözlemleyerek öğretmen değerlendirme çalışmasını da yapar.

Dersin sonuna doğru, en iyi bireysel çalışma ile en iyi grup çalışması, öğrenci- öğretmen iş birliği ile seçilerek sınıf panolarına asılabilir.

Öğretmen tarafından, dersin belirli kısımlarında öğrencilere, aşağıdaki soruları sorarak, dersin hem eğlenceli hem de öğretici olarak geçmesini sağlayabileceği gibi diğer derslerle de bağlantı kurarak öğrencilerin konuyu daha iyi kavramalarını sağlayacaktır.

Öğrencilere sorulabilecek sorular:

1- Hak ve sorumluluk kelimelerini duyduğunuz bir film veya kitap ismini söyleyiniz.

2- Hak ve sorumluluk kavramlarını duyduğunuz zaman zihninizde oluşan durumla ilgili bir resim çizmeniz istenilirse, çizeceğiniz bu resimde nelere yer verirdiniz?

3- Haklarınızın ihmal edildiğine inandığınız bir anınızı söyleyebilir misiniz?

4- Yaşamınızda yerine getiremediğiniz sorumluluklarınız oldu mu?

5- Hak ve sorumlulukların yer aldığı bir matematik problemi kurabilir misiniz?

6- Hak ve sorumluluklarımızı dile getiren bir müzik parçasını tahmin edebilir misiniz? vb bu gibi soruları daha da çoğaltmak mümkündür.

Sonuç olarak; sınıf ortamında kullanılabilecek yöntem ve teknikleri anlatan bilimsel eserlerin çoğunda, şu cümle yer alır: “Hiçbir yöntem veya teknik sihirli bir değnek değildir.” Yukarıda anlatmaya çalıştığım bu çalışmaya, bir yöntem ismi koymak yerine, birden fazla yöntem, teknik ve stratejinin kullanıldığı, etkinlik temelli bir ders işleme biçimi demek daha doğru olur. Bu çalışmamı Kızıl Derililer’in bir sözüyle noktalamak istiyorum: “Bu dünya bize atalarımızdan miras kalmadı, çocuklarımızdan ödünç aldık.”

Rahmi YAMAN

EYDEP BİLİM UZMANI

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Yazıma ilgi duyan iki bolg yazara, öncelikle ilgilerinden dolayı teşekkür ederim. TEORİDE başlığı ile yazan meslektaşıma; "yazımda bahsedilen örnek ders bir çok sınıfta uygulanmış olup, bahsedilen formlar sözlü olarak yapılabilir, tespitler öğretmen tarafından değerlendirilmesi yeterlidir" diyebilirim. MERHABA başlığı ile yazan meslektaşıma ise öğretmen kılavuz ve öğrenci çalışma kitaplarında yer alan bütün etkinlikler yerine bu etkinliklerin seçilerek uygulanması daha doğru bir yol olur. Yayımlanmış olan yazılarım la ilgili eleştri ve önerilerinizi bekler Selam, sevgi ve saygılarımı sunarım

RAHMİYAMAN 
 06.10.2008 23:52
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 10
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 6
Ort. okunma sayısı
: 2487
Kayıt tarihi
: 19.09.08
 
 

1967 Yılında, Ağrı’nın Diyadin İlçesine bağlı Yolcupınarı Köyünde doğdu. İlk, orta ve lise tahsilini..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster