Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Mart '10

 
Kategori
Ekonomi - Finans
Okunma Sayısı
2165
 

Facebook ekonomisi;teşhir ve gözetleme merakımızın paraya tahvili

Facebook ekonomisi;teşhir ve gözetleme merakımızın paraya tahvili
 

Sosyal ağlardaki “teşhir ve gözetleme” merakımızın gün gelip dünyada fiziksel sınırları ortadan kaldıracağını, mahremiyetimizin paraya tahvili ile gün geçtikçe dev bir ekonomiye kaynak yaratacağını düşünemezdik bile.

Çok değil bundan 10 yıl öncesine kadar, evimizden çıkıp işimize, okulumuza gidiyor, kağıt baskı gazeteleri okuyor, radyo dinliyor, Tv izliyor ve bu medya araçlarında yer alan reklamlar ise tüketim eğilimlerimizi belirliyordu. Şimdi ise hayatımızda internet ve sosyal medya var; öyleki Facebook, Twitter, Friendfeed gibi sosyal ağlarda ortalama olarak günde 6-7 saatimizi geçiriyoruz.

Tüketici eğilimlerimizi artık internet ve sosyal medya ağları belirliyor ve aynı zamanda bu tüketim eğilimlerimizden dev bir ekonomi oluşuyor…

Facebook kullanıcı sayısı tüm dünyada 400 milyona ulaştı. Bu sayının yarısına yakını, yaklaşık 200 milyon kişi her gün Facebook kullanıyor, yine her gün binlerce yeni üye Facebook’a katılıyor. Facebook nüfusunun bu artış hızı dikkate alındığında çok kısa bir sürede 1.3 milyar nüfusa sahip Çin’i, 1 milyar nüfusa sahip Hindistan’ı geçeceği ve gelecek 5 yıl içinde 5 milyar kullanıcıya ulaşacağı tahmin ediliyor.

Türkiye’de ise Facebook kullanan 20 milyon insan var ve her yıl 1 milyon yeni Türk kullanıcı ekleniyor. Genç nüfusumuzun çok oluşu Türkiye’de Facebook popülasyon hızını artırıyor. Neredeyse Facebook hesabı olmayan genç yok gibi. Facebook nüfusunda dünya üçüncüsüyüz.

İngiliz Guardian gazetesinin internet sitesinde Bobbie Johnson tarafından yayımlanan How big is the Facebook economy? (Facebook ekonomisi nekadar büyük? ) başlıklı makalede, yatırımcıların Facebook’a her geçen gün çok daha fazla para pompaladıklarını ve yatırım anlamında Facebook’u güvenilir bir yatırım aracı olarak gördüklerinden bahsediliyor. Bu anlamda 2010 yılında Facebook’un gelirinin 1 milyar doları geçeceği tahminine de yer verilmiş. Dijital trend analizleri yapan e-Marketer ise 2010 yılında Facebook’un, tüm dünyadaki sosyal ağlarda yapılan reklam harcamalarının yüzde 25'ine sahip olacağını belirtiyor.

Twitter ve Friendeed için de büyüme hızı anlamında durum çok farklı değil. Twitter, dünyada 75 milyon hesaba ulaşmış. Türkiye’de ise Twitter ve Friendeed kullanımı hızla artıyor. Twitter; özellikle medya, ünlü kişiler ve gazeteciler tarafından sürekli destekleniyor. Tam olarak sayısı bilenmese de Türk Twitter kullanıcılarının sayısı hızla artıyor. ( Sosyal Medyada Global Gelişmeler ve Türkiye’deki Durum)

Facebook, pek çok şirketin hedefi; dünyada birçok şirket daha çok genç pazarı hedefleyen ürünlerin tanıtımını Facebook'tan yapıyor, Facebook'ta şirket sayfalarındaki tartışma platformları, tüketiciyi farkettirmeden o markanın içine çekiyor. Örneğin direkt olarak reklam kokmayan, eğlenceli bir uygulama veya oyun geliştiriliyor, önce eğlendiriyor sonra bilgi veriyor, böylelikle marka konuşulmaya başlıyor, o marka ile ilgili kullanım bilgileri paylaşılıyor, tavsiyeler yapılıyor. Yani iletişim artık markadan tüketiciye değil, tüketiciden onun arkadaşlarına ya da ailesine doğru ilerliyor, paylaşılarak yayılıyor. Twitter ve Friendfeed ise hedefi tam onikiden vuruyor, kısa içerikli firma tanıtım ve reklamları Facebook’takinden çok daha kolay ve rahat izleniyor. Facebook’taki veya diğer sosyal ağlardaki reklamlar sahiplerine milyarlarca dolarlık bir alış veriş ekonomisi olarak geri dönüyor.

“Kulaktan kulağa pazarlama” kavramı, artık “klavyeden klavyeye pazarlama” haline dönüştü. Şirketler, sosyal ağlardaki reklamları için milyonlarca dolarlık bütçeler ayırıyor, “sosyal etki pazarlaması” dünya üzerindeki tüketim ekonomisinin can damarı haline geliyor. Benim Nike markasını tercih ediyor olmam, Facebook’ta fan kulübüne katılmam ve Twitter’da veya Friendfeed’de Nike ile spor yaparak kendimi çok zinde hissettiğimi yazmam, benim ağımdaki insanların Nike’a duydukları sempatiyi arttırıyor. Bu etki, benim kendi objektif görüşüm olduğundan, şirketin kendi reklam kampanyalarından çok daha etkili.

Sosyal ağlarda milyonlarca insanın kişisel bilgilerine ulaşımın gizlilik ilkesini ihlal etmesine ve “sosyal norm” tartışmalarına neden olmasına rağmen, bu bilgilerin dünyadaki tüketim ekonomisi için ne kadar önemli olduğu aşikar. Facebook’da kullanıcıların yüzde 60’ı profillerine erişimleri kısıtlıyor ancak ağlarındaki kişilerle etkileşimleri bile Facebook’un yarattığı ekonominin milyarlarca dolara ulaşmasına yetiyor.

Facebook’un sahibi Mark Zuckerberg’in ilginç bir saptaması var; Facebook kurulduktan beş yıl sonra, "İnsanların sadece daha fazla bilgi paylaşmakla kalmadıklarını daha fazla bilgiyi daha fazla insanla paylaşmaktan da rahatsızlık duymadıklarını fark ettik" diyor. Facebook ve diğer sosyal ağlardaki üyelerin bu derece özel bilgilerinden vazgeçebilecek olmasının nedeni ise onlara eğlendirici hizmetler yaratılmasında yatıyor. İnsanlar gizlikten vazgeçtikçe, bunun paraya tahvili kolaylaşıyor.

Tüketim eğilimlerimizi, sosyal ağlar belirliyor…biz sosyal ağlarda mahremiyetimizden vazgeçtiğimiz sürece, teşhir ve gözetleme merakımız, dünyada dev bir ekonomiye kaynak yaratıyor.

Biz buna “Facebook ekonomisi” ya da "teşhir ve gözetleme merakımızın paraya tahvil edilişi" diyoruz!

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

reklam göremiyorum doğrusu bu sitede. Ben farklı bir facebook'a mı bakıyorum yoksa:)) Bu reklamlarla bu paralar kazanılır mı Beran? Ee madem öyle biz de açsak ya fesbak diye bir site.(Fesbak =Fes bakılan site). Herkes hergün gelip baksın fesi ne durumda. Fesi olmayanlar gelip fes alacaklarburdan, hem de marka fesler. Herkese söylemem bak bu fikri:))

Ayhan ÖZTÜRK 
 17.03.2010 22:04
 

Eskiden telefonlar yazdırılır sıra beklenirdi konuşmak için, ucu parfümlü mektuplar yazılırdı, face book, msn, bilmezdi kimse, neydi ICQ mu ne vardı hani ilk'lerden... Parmak ucundan klavye'ye, klavyeden parmak ucuna aktarılabilirmi duygular? Şimdi görüntülü telefon da çıktı. Özlemek kelimesinin anlamını bilmeyecek yeni çocuklar. "Özlemek" olmadan nasıl yazılacak şiirler şarkılar. Sadece duygusuz elektronik şeyleri mi dinleyeceğiz müzik diye. Karşı değilim yanlış anlaşılmasın. Ama tek ayağımın üstündeyim işte... Kafam karışık... Ne tarafa geçsem olmuyor... Yani ekonomi neleri çalıyor insan hayatından değil mi? Sadece parayı mı? Öyle bir uğradım işte:)

Ahmet KARAKAYAN 
 17.03.2010 4:05
Cevap :
ayaklar yerden kesildi, klavyenin üstüne kondu:)) yürekler de aynı şekilde, bir tuşa takılı kaldı o tüm söykediklerin, ne fena di mi? benim de kafam karışıyor, iki arada bir derede kalıyorum, teknoloji mi ? ama hani nerde insan? ...sevgiyle  17.03.2010 19:46
 

Ben yine anlamadım..Bu adam bu kadar parayı nerden kazanıyor? Reklam geliri mi yani? Nedir bunların geliri? Çok mu safça soru oldu? :)) Ama gerçekten bu kadar parayı nasıl kazndı bu çocuk kafam almıyor..Sevgiler

Ayhan ÖZTÜRK 
 16.03.2010 0:11
Cevap :
hani o reklamlar var ya...yol su elektrik misali geri dönüypr hem facebooka hem de markanın sahibine:)) sevgiyle  17.03.2010 19:44
 

Bilerek ve/veye bilmeyerek, bilinçli ya da bilinçsiz çok da önemli değil tüketici için , sonuçta bir markanın oluşumuna, olanın ağlar arasında daha fazla dolaşımına katkı sağlayarak facebook gibi service provider 'lara bol miktarda para kazandırılarken kendilerini de bol miktarda sere serpe ermiş oluyorlar... İyi alışveriş birileri kazanıyor birileri kazandırmaya devam ederken kazananların içinde eriyip gidiyor, hiç olabiliyor...Aslında tüketicinin de reel anlamda para kazanabileceği bir pazar oluşumuna gidilse kullanıcı sayısı daha da artacaktır, hatta her eve , evdeki birey sayısı kadar bilgisayar ve ekipmanları yerleştirilip , ekipman satışı da bir kaça katlanıp , bilgisayar malzemeleri ile ilgili dünya devi olmaya giden Hindistan'da pastadan payına düşeni daha büyük dilimler halinde alacaktır, keza programcıları da ... Elelrinize, bilincinize sağlık. Öneriyorum, selamlar, sevgiler.

Aynur AKKAYA 
 14.03.2010 13:56
Cevap :
Teşekkür ederim bu harika yorum için:) aslında tüketicinin kazanıyor gibi göründüğü uygyulamalar var,örneğin bir ara ONUR AIR yanılmıyorsam Facebook'ta promosyon bilet dağıtıyordu:) internet maceramız bunlarla bitmeyecek, bunun ucu bucağı yok, firmalar reklam bütçelerinin büyük bir kısmını artık sosyal ağlara ayırıyorlar, "alın verin Facebook'a can verin" ekonomisi hem Facebook'a hem de firmalara, markalara yarıyor, biz kullanıcılara da tüketmek düşüyor:)) dediğin gibi tüketici de kazanmalı ama nasıl?:)...sevgiler  14.03.2010 17:34
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 485
Toplam yorum
: 2871
Toplam mesaj
: 123
Ort. okunma sayısı
: 2245
Kayıt tarihi
: 10.07.08
 
 

bir ters, bir düz ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster