Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Haziran '09

 
Kategori
Deneme
 

Fantaisie

Fantaisie
 

Katil ressam


Yılmaz Erdoğan'ın yazdığı Feriştah tiplemesiyle yakın zamanda dilimizde ''fentezi ''olarak yer eden''fantezi''kelime-si edebiyatta ;gerçeğe dayalı olmayan yazılı anlatım tarzıdır . Masallar da küçük yaşta sorgulamadan bilinçaltımıza aldığımız gerçekdışı öykülerdir ya ....Hansel ve Gretel masalının en sevdiğim bölümü iki kardeşin ormanda şekerden ve pastadan yapılmış eve rastlamalarıdır.


Bu masalın ortaçağda hayat zorluklarına karşı ailelerin bencilce davranarak , çocuklarını ormana bırakmalarından esinlenerek yazıldığını biliyor muydunuz? . Peki ya terkedilmelerine rağmen çocukların, gözalıcı yiyeceklerin cazibelerine kapılmamaları gerektiği anafikrine dayanmasına ne demeli.Hatta cadıyı öldürüp mücevherlerini çalmaları ve bu rüşvet dahilinde ailelerince kabul edilmeleri de güzel bir son olarak dinleyici ya da okuyucuya verilir.Günümüzde de ailelerin, çocuklarını yabancılardan şeker almamaları konusunda yaptıkları uyarılar, çoğu kez skeç konusu olsa da hasta ruhlu insanların o küçük insanlara yaklaşma yöntemlerinden biri olduğu inkar edilemez.


Sanatın icra edilişindeki estetik kadar içeriği de önemli benim için.Bilirkişi değilim elbette nacizane kendi görüşüm. İşte bugün bir sergide rastladığım Artemisia Gentileschi resimi.

Artemisia Gentileschi (1593-1652) Roma’da doğmuş bir ressam. Babası Orazio Gentileschi tarafından eğitilir. 20 yaşında iken meslektaşı Agostino Tassi kendisine tecavüz eder. Mart 1613’te mahkemede tanıklık yaparak Tassi’nin nasıl saldırdığını şöyle anlatır: “İşi bittikten sonra üzerimden kalktı. Serbest kalınca masadaki çekmeceden bıçağı kaptım ve ona doğru koştum. ‘Seni bu bıçakla öldürmek istiyorum çünkü şerefimi lekeledin’ diyerek bıçağı fırlattım. Kendini korudu, yoksa onu yaralamış veya öldürmüştüm. Göğsünde az kanayan bir sıyrık vardı sadece. Agostina odadan çıktı ve ben bana yapılan haksızlıktan dolayı hâlâ ağlıyordum." Bu trajedi Gentileschi resminin tüm hücrelerine yayılmıştır…

Ne yalan söyleyeyim ilk önce;küçük çocukların da gezdiği bir sergide böylesine şiddet içeren bir eserin bulunmasından rahatsızlık duydum.Sonra ressamın hayat öyküsünü öğrendiğimde görüş açım değişti ressam kendini katil olarak çizmiş.Sanatsal adalet bu olsa gerek....

 
Toplam blog
: 24
: 763
Kayıt tarihi
: 18.12.06
 
 

1966 yılında doğdum.  ..