Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Mayıs '21

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Fatih Hanoğlu Röportaj

Nuray Tayiz: Sayın M. Fatih Hanoğlu – Röportaj Soruları:

Sayın Hocam, biliyoruz ki genç yaşınıza rağmen çok yoğun bir eğitimcilik hayatınız var. Burada sıralamamız sayfalara sığmaz. Siz kısaca kendinizi tanıtır mısınız?

Genelde bu soruya “Size kendimi profesyonel öğrenci olarak takdim edeyim.” Diyerek başlarım. Çünkü eğitmenlik hayatımı bu felsefeye borçluyum. Hayatı, algoritmalarını çözmeye çalışmamız gereken bir okul olarak görmekteyim. Elbette bunun yanısıra amatör anlamda 10 yıl, profesyonel anlamda 16 yıl kadar eğitim sektöründe çalıştım ve çalışmaya devam etmekteyim. Gerek kamu gerekse özel kurumlara dil, iletişim ve profil analizi konularında üç binin üzerinde seminer, panel, konferansa konuşmacı olarak katıldım. Her katıldığım programda her konuda andragojide yani yetişkin eğitiminde uzmanlaşmaya başladım.

Eğitimciliğinizde Profiler’ın ağırlık kazanması nasıl oldu? Sizi bu konuda etkin bir isim olmaya hangi etmenler getirdi?

Dil bilimi eğitimimden sonra İngiliz ve Amerikan dil bilimine merak sardım. Bu merakıma 2007 yıllarında uygulamalı dil bilim alanları; psikodilbilim, nöro dil bilim, adli dil bilim dalları eklendi. Bu alanlarda da eğitimler alarak kendimi uzmanlaştırmaya ve daha ileriye taşımaya çalıştım. İnsanı ve insana özgü her şeyi merak ediyordum. Davranış bilimlerine ve antropolojiye merak sardım. Adli bilimler ile ilgilenmeye başladığımda ileri düzey yalan analizi eğitimleri almak adına yurt dışındaki eğitimcilerden yararlanmaya başladım. Daha sonra yüksek öğrenim bazında Profil Tanımlama ve yüz, mimik, jest okuma eğitimlerine katıldım. Ve ülkemizde bu alanlarda yeterince bilgi, belge ve eğitim olmadığını görünce neler yapabilirim diyerek işe atıldım. Makaleler ile başlayan süreçle Polis Okullarında, Üniversitelerde ilk eğitimleri vermeye başladım.

Profil Analiz Uzmanlığının, diğer ülkelerle kıyasladığımızda ülkemizdeki yeri nedir?

İngilizce’de yer alan “Profiling” eylemi Türkçe’ye çevrildiğinde; profil analizi, profilleme, profil oluşturma ve profil tanımlama anlamına gelir. Profil analizi, ülkeden ülkeye farklılıklar gösteren bir alandır. Birçok ülkede davranış analizi, profilleme, profil tanımlama, profil oluşturma gibi terimler ile anılırken dilbiliminden psikolojiye; DNA’dan veya biyolojiden teknolojiye kadar birçok bilimde de kullanılan bir terimdir. Modern anlamda ilk profil uzmanı John Edward Douglas olduğu söylenmektedir. Ama 1879’dan beri aktif olarak kullanılmaktadır. II. Dünya Savaşı sırasında Stratejik Hizmetler Ofisinin, Adolf Hitler’in profilini çıkartmak için William Lange adındaki psikiyatristi görevlendirmesi ile profilleme çalışmaları başlamıştır. Profil Analizinin APA topluluğunda bir yeri vardır. Günümüzde yaygın olarak gelişmiş ülkelerde uluslararası mesleki derneklerin olduğunu da görmekteyiz. Türkiye’de profilleme ile ilgili ilk çalışmalar Cumhuriyet’in ilk yıllarında başlamıştır. 1923 Yılında Adli Tıp Kurumu kurulmuştur. Adalet işlerinde bilirkişilik görevi yapmak, adlî tıp uzmanlığı ve yan dal uzmanlığı programları ile görev alanına giren konularda diğer adlî bilimler alanlarında sempozyum, konferans ve benzeri etkinlikler düzenlemek ve bunlara ilişkin eğitim programları uygulamak üzere kurulan bir devlet kurumudur. Türkiye’de 1941 yıllarında İstanbul Üniversitesi “Yüz İfadelerinin Tefsiri Hakkında Tecrübi Bir Tetkik” Psikolog Dr. Mümtaz Turhan tarafından sözsüz iletişim üzerine çalışmalar yapılmıştır. Türkiye’de genel suçlu profilini ortaya koymaya yönelik ilk sosyolojik araştırma 1992 yılında “Türkiye’de Suçlular” adıyla kitaplaşan çalışmadır. Günümüz Türkiyesi’nde profilleme ile ilgili birçok kitap ve makale çıkartılmıştır.

Profiler mesleği hangi bilimleri kapsamaktadır?

Antropolojiden davranış bilimine; kriminolojiden hukuka, biyoloji ve tıptan dilbilimine, psikolojiden sosyolojiye kadar uzanan multi disiplin alanlarda kendini var ederken; istatistik, insan kaynakları gibi de birçok daldan beslenir.

 
Toplam blog
: 12
: 148
Kayıt tarihi
: 31.05.21
 
 

"Hayat öğrenmeyi seven insanlarla güzelleşen bir okuldur." Fatih Hanoğlu ..