Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Temmuz '12

 
Kategori
Tarih
 

Fatih Sultan Mehmet Haremi niçin kurdu?

Fatih Sultan Mehmet Haremi niçin kurdu?
 

Harem adlı kitabım uzun zamandır, aralarda yazdığım, diğer kitaplarımın içinde çok bunalıp, sıkılıp ara vermek istediğimde sihirli bir dünyaya girmek, beni rahatlatması ve aklımın sakinleşmesi için yazdığım kitabımdır.

Böyle olunca her geçen gün harem’le ilgili yeni şeyler öğreniyorum, sonu yok çünkü! Bir türlü de bu kitabım bitmiyor.

Harem de o kadar çok anlatılacak olaylar varki, bende istiyorum ki madem bu kadar bekledim, o zaman dört dörtlük olsun. Tabi ben harem de eğitim kısmına önem verdim…

Haremin ilk önce neden kurulduğunu araştırmam gerekliydi. Kim kurmuştu…

Osmanlı Padişahları genellikle savaştıkları krallarının kızlarıyla evleniyorlarmış. Bundan başka çevrelerindeki kızlarla tabi…

Harem’i Fatih Sultan Mehmet, İstanbul’u aldıktan sonra kurmuş. Nasıl olmuş derseniz:

II. Murat zamanında Enderun mektebu kurulmuş. Bu bir çeşit saray okuluymuş. Hristiyan ailelerden devşirilen çocuklar burada eğitim görürlermiş. Tabi bütün devşirilenler değil. Zeki olanlar farklı olanlar buraya getirilir burada eğitilirlermiş. 

Bunların eğitimlerinin çok ağır olduğunu biliyorum. Ciddi dersler alıyorlarmış. Kuran-ı Kerim, tefsir, hadis, kelam, edebiyat, şiir, dil bilgisi, yabancı diller, matematik, coğrafya, mantık ve müspet ilimleri okutuyorlarmış.

Bunların yanı sıra saray eğitimi de alıyorlarmış. Görgü, protokol ve bürokratik işler bile öğrendiklerinin arasındaymış. Tabi el becereleri olan sanat ve sportif faaliyetlerde varmış.

Bu talabelere iç oğlanı denirmiş. Bunlar iyice yetiştikten sonra da sarayda, yönetimde veya ordu, bürokraside değerlendirilirlermiş.

Fatih Sultan Mehmet, erkeklerin böylesine yoğun eğitim almaları üzerine kızlarında eğitim almalarını istemiş.

Harem ilk başlarda bu amaçla kurulmuş. Enderunda görülen eğitime yakın eğitimde haremde verilmeye başlanmış.

Bütün bunların yanı sıra bir başka konu daha varmış. Fatih Sultan Mehmet’in aklını karıştıran veya yoluna koyması gereken.

Güvenlik ve Devlet sırlarının dışarıya sızdırılması!

Bu nasıl oluyormuş:

Padişahlar; kendi çevrelerinden ya da beyler veya savaştıkları kralların kızları ile evleniyorlar demiştim ya, işte bütün meselede buradaymış. Kral kızları Müslüman oluyorlarmış belki ama içlerinde kendi soylarını unutmayanlar, hatta dinlerini değiştirmiş gibi görünen değiştirmeyenler, aileleri ile irtibatlarını kesmeyenlerde varmış.

Bunlar ne yapıyorlarmış?

Burada neler oluyorsa kendi ülkelerine mektup ya da habercilerle bilgi gönderiyorlarmış.

Saray dışından yapılan evliliklerde de yeni ailleler saraya alınıyormuş.

Zamanla bunlardan da problemler yaşanıyormuş.

Ayrıca Devlet güvenliği içinde iyi olmuyormuş.

Bütün buinları düşünen Fatih Sultan Mehmet, birçok faydanın sağlanacağı Harem’i kurmuş.

Burada yetiştirilen kızlardan en zeki olanları, tabi güzel olanları da Padişahın karısı olmaya hak kazanmış oluyorlarmış.

Artık hem çok eğitimli kadınlar yetişiyormuş.

Hemde kendi iç sırlarımız bizlerde kalıyormuş.

 

 

Nazan Şara Şatana

http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100002892442552

http:// https://twitter.com/#!/nazansarasatana

  

 
Toplam blog
: 1731
: 4678
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....