Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Kasım '17

 
Kategori
Deneme
 

Felsefe Kayalıklarına Tırmanırken,

Felsefe Kayalıklarına Tırmanırken,
 

Tırmanmaya gözünüz kesiyor mu?


Felsefe ile ilgili yazıları okuyorum. Okuyorum, ama anlayamıyorum; biraz anladığımı sandığım konuları da unutuyorum. Tekrar okumaya başlıyorum; tekrar unutuyorum. Bir kısır döngüdür yaşıyorum. Bu arada aklıma birçok şey geliyor.

Dur, önce aklıma gelenleri yazayım; çünkü bunlar da az önemli değil. Aklıma gelenler derken yanlış anlaşılmasın, birkaçını yazacağım; eğer hepsini yazmaya kalksam ooo sayfalar yetmez. Neyse, yazmaya başlayalım:

Sisifos Efsanesi aklıma geliyor.[i] Ben de O’nun gibi tam da kayayı/Konuyu yerine oturtacağım derken hoppala kaya/konu geriye yuvarlanıveriyor. Kendi kendime böylesine ufak tefek şeyler için bu benzetme de yapılmaz ki dedim ve efsaneyi yeniden okumak için Google’den sipariş verdim. Hep böyle oluyorum, bir konuya çalışırken onu bırakıp başka konulara dalıyorum. Ahh, benim bu hallerim…

Sisifos ile ilgili yazıda şu cümle dikkatimi çekti: “Fransız yazar ve düşünür Albert Camus'un yazdığı "Sisifos Söyleni"[ii] hikâyeye daha derin bir bakış açısı getirirken, "Sisyphean" Yunanca'da sıkı çalışma gerektiren fakat bitmek bilmeyen işler için kullanılmıştır.” Evet, benzetmemizin o kadar da ilgisiz olmadığını anlamış olduk. Neymiş sıkı çalışmak gerekirmiş. Felsefe öğrenimi de bitmek bilmeyen bir konu olduğuna göre. Bakın, insan önceden yazmayı düşünmediğini de yazıveriyor. Ne demişiz: “Felsefe öğrenimi sonu bitmeyen bir konudur.” Güzel demişiz değil mi?

Aklıma gelenlerden bir önemlisi de kayalara tırmanan dağcılar. Bir yerde okumuştum; büyük kayalara tırmanırken aşağıya bakmazlar ki korkmasınlar, yukarıya da bakmazlar ki umutsuzluğa kapılmasınlar. Doğrusu ben biraz korkmuyor değilim, tabii biraz da umutsuzum. Eee, 75’inden sonra böylesine konulara tırmanınca böyle oluyor. Oysa ne demiştik? 19 yaşında bir genç gibi olacağız. Bütün geçmişleri bilmiyor varsayacağız, önümüzdeki dağ gibi sorunları da…

İşte böylece, kendi kendime bir çalışma yöntemi belirlemiş oldum: Mümkün olursa eğer korkmadan ve umutsuzluğa düşmeden, gerekirse tekrar tekrar okuyarak öğrenmeğe çalışacağım.

Getirisi de olmasa çalışmak güzel.

Sabahattin Gencal, Hamidiye-Çekmeköy-İstanbul



[i] Zeus’un Sırrı ve Sisifos

Dağın tepesine çıkarılan kayanın tepeye varınca geri gönderilmesi cezası, sırları ortaya çıkan Zeus’un öfkesiyse, sırları ortaya dökülenlerin Sisifos’u andıran cezalandırmalarına karşılık kayayı yine tepeye taşımak boyun eğme değil, cezaya başkaldırıdır.

 [ii] Albert-Camus;Sisifos-Soyleni; (Edebiyat/Deneme)

 

 
Toplam blog
: 181
: 635
Kayıt tarihi
: 29.03.11
 
 

1943'te Trabzonda doğdu. Erzurum Yavuz Selim İlköğretmen okulunu bitirdikten sonra girdiği Bursa Eğ..