Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Eylül '12

 
Kategori
Kitap
 

Fethiye'de ilenmeler ve hayırlı sözler

Fethiye'de ilenmeler ve hayırlı sözler
 

Eğitimci yazar Ünal Şöhret Dirlik çalışırken.


Fethiyeli araştırmacı yazar Ünal Şöhret Dirlik'in yayınlanmış 25 ten fazla kitabı vardır. Yaklaşık yarım asırdan fazla Türk kültürü ile uğraş veriyor. Yayımlandığı kitaplarından biri de  " FETHİYE'de İLENMELER, DUALAR ve GÜZEL SÖZLER" kitabıdır. Bu değerli kitabı ben de  okuma fırsatını buldum. Fethiye folkloruna, inaçlarına, gelenek ve göreneklerine, yöresel sözlerine bir yerde ayna tutuyor. Fethiye 'ye ilgi duaları, ilenmeleri ve güzel sözleri bu kitabında  yer almıştır.

Özellikle değerli bir ilim adamı Prof. Dr.  Sayın Saim Sakaoğlu'nun bu kitabın  "ÖNSÖZ"ünü yazmışlardır... Sözü Sayın  Ünal Şöhret Dirlik veProf.Dr. Sayın Saim Sakoğlu'na bırakıyorum. Buradan da bu değeli yazarlarımıza  ayrıca selam ve saygılar gönderiyorum. 

Şimde söz onlarda :

***

Ekim 2002 tarihinde yayınladığım “Fethiye’de İlenmeler, Hayırlı  Sözler ve Dualar” isimli 80 sayfalık folklor araştırma kitabımın ön sözünü Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’nun yazmasını istedim. Sakaoğlu cevapla beraber  “SUNUş” başlıklı önsözü de  gönderdi. Daha önceki ki yıllarda Selçuk Üniversitesinden Fethiyeli bir öğrencinin bitirme tezine Sakaoğlunun yönlendirmesiyle yardımcı oldum. Arkasından Halil Dirmilli isimli bir öğrencinin bitirme tezinin konusu da “Ünal Şöhret Dirlik”ti.

Kitaplarım hakkında yazılan yazıları gözden geçirirken, bu ön söz gözüme ilişti. Sakaoğlu emekli olduktan sonra yıllık mektuplarına devam ediyor. Yaz aylarında da sahillerde olduğunu sanıyorum. Çünkü geçen yıl “Anılarda Tahir Kutsi  Makal” kitabı için yazı istediğimde çok güzel bir yazı ile cevap vermişti. Kitap bitti, ilk gönderdiklerim arasında Sakaoğlu da vardı. Sanırım Konya dışında tatildeydi.

Şimdi  onun “SUNUŞ” yazısını bloguma alıyorum.

Saim Sakaoğlu’na sağlıklı günler diliyorum.

    Ünal Şöhret Dirlik

SUNUŞ

                                           Prof. Dr. Saim Sakaoğlu

Ülkemizde, doğup büyüdüğü topraklara olan borcunu ödemeye çalışan nice insanımız vardır. Bu güzel insanlar genelde öğretmendir.İlkokulda, orta okulda, lisede öğretmenlik yapmışlar, ancak coğrafyalarını  unutmamışlardır. Kitaplar yazmışlar, makaleler yayımlamışlar, hatta şiirin kapısını bile aralamışlardır.(Dr.) Mehmet Önder’in Konya’yla, (Dr. Şevket Baysanoğlu’nun  Diyarbakır’la, Ali Esat Bozyiğit’in Ankara’yla, Merhum Halit Bayrı’nın İstanbul’la, merhum dr. M. Saadettin Aygen’in Afyon’la ilgili çalışmaları büyük şehirlerimizle ilgili çalışmaların ilk akla gelenleridir.Bir de küçük coğrafyaların yılmaz araştırmacıları vardır.Bunlar genellikle kendi yörelerinde tanınırlar. Karapınar’lı (Konya) merhum İbrahim Gündüz, Tortum’lu (Erzurum) Mehmet Kardeş, Ermenek’li (Karaman) Mustafa Ertaş ilk akla gelen birkaç addır.

Elinizdeki kitabın hazırlayıcısı Ünal Şöhret Dirlik de bu yolun yılmaz araştırmacılarından biridir.Âdeta kendini Fethiye’ye adamış, onsuz yapamaz olmuştur.Fethiye onun kalemiyle görücüye çıkmış gibidir. Halk İnanışları, bilmeceler, fıkralar, atasözleri, deyimler, maniler onun  kalemiyle raflardaki yerini almıştır. Sırada, genel adıyla dualar, özel adlarıyla, atalarımızın deyişiyle alkışlar ve kargışlar var.

Kendisini kırk yıl öncesinin sanat dergilerindeki şiirleriyle tanımıştım.Yıllar sonra halk bilimi araştırıcısı olarak görmek beni son derece sevindirici oldu. Kâğıt ve kalem ile telefon dünyasının başlattığı dostluğumuz onu daha yakından tanımamı sağladı. İncirköy’ün bu güzel insanı, toplumumuzda pek çok meslektaşına ornek olacak çalışmalar sergilemektedir. Derleme gibi son derece yorucu bir işe soyunan sayın Dirlik’i ne kadar kutlasak azdır.

Sevgili Dirlik, yolunuz yorucu ama hedefiniz kutsaldır.Bu yolda nice başarılarınızı bekliyoruz.Fethiye’li hemşehrileriniz  sizinle ne kadar öğünse yeridir.Ben de bir kültür adamı olarak sizinle öğünüyorum.

05.09.2002

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..