Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '07

     
    Kategori
    Dünya
     

    Finlandiyalılaştırdıklarımızdan mısınız?

    Finlandiyalılaştırdıklarımızdan mısınız?
     

    Kemi'de akşam 7, 8 gibi kafe, bar karışımı mekandan içeriye giriyoruz. Dip tarafta bilardo oynayan 4 kişi hemen dikkatimizi çekiyor. Masalarda oturan insanlar sessiz sakin içeceklerini yudumlayıp yan masaları rahatsız etmeden konuşurlarken, bilardo masası etrafından nispeten yüksek sesler geliyor.

    Yanlarına yaklaşıp: "İyi akşamlar" diyorum. Istakasıyla topa vurmak üzere hazırlık yapan, sırtı bize dönük kişi gayri ihtiyari "İyi akşamlar diye karşılık veriyor.

    İş icabı gittiğimiz, İsveç sınırına komşu sayılan Finlandiya'nın bu "soğuk" kentinde, bilardo masasında karşılaştığımız ekiple hemen kaynaşıyoruz. Yanımda benimle beraber Türkiye'den gelen bir arkadaşım daha var. Toplam 6 kişiyiz...

    Karşılaştığımız kişiler Türkiye'den bir şekilde buraya gelen Kürt asıllı Türkler. Bize birer içki ikram ediyorlar. Nüfusu sadece 24 bin olan Kemi'de tahminimizin dışında karşılaştığımız Türkçe konuşan insanlarla olmak bizi biraz heyecanlandırıyor.

    "Neredensin?" sorularına herkes cevap verdikten sonra "Buraya nasıl geldin?" soruları başlıyor. Yaşça en büyük, 39 yaşındaki arkadaş grup adına liderlik yaparak konuşmayı ele alıyor: "Side'de çalışırken Finlandiya'lı bir bayanla tanıştım. Çat pat Almanca, İngilizce karışımı anlaştık. Kadınla evlenip buraya geldim. O zaman 27 yaşındaydım. Daha sonra O'ndan boşandım, beni geri göndermesinler diye bir başkası ile evlendim. Şimdi iki çocuğum var." Başıyla grubun en uzun boylu olanını işaret ediyor. "O da benden 4 yıl sonra geldi, güneyde birisiyle tanışıp, evlenmiş."

    Hikayeler dördünde de hemen hemen aynı. Sadece en gençeleri Finlandiya'lı bir kadınla evlenmeden, ağbisi burada olduğu için gelmiş. İçlerinde bekar olan da bir tek O.

    Konuşma ilerlerken birer içki de biz ısmarlıyoruz. Bu arada 27 yaşında buraya ilk gelen arkadaşın ilk evliliğini 42 yaşında bir bayanla yaptığını, diğer ikisinin de evlendikleri Finli bayanların kendilerinden en az 15 - 20 yaş büyük olduğunu öğreniyoruz. Masada kısa bir sessizlik anından sonra konuşmaya başlayan yine büyük "ağabey" oluyor:

    "Türkiye'ye kırgınım, bizi adam yerine koyup iş vermediler, Kürt olduğumuzu da kabul etmediler. Şimdi burada Türkiye'yi özlüyorum ama gitmek de istemiyorum."

    "Neden?" diye soruyorum.

    "Ailelerimiz bize o kadar yabancı ki" diye cevap veriyor en geçleri, evli olmayan. "Sadece onlara bir kaç ayda bir para gönderiyoruz. Zaten bizden başka bir şey de istemiyorlar."

    "Hem gitmek çok paraya patlıyor" diye söze karışıyor o ana kadar pek konuşmayan dördüncü.

    "Peki memleket hasreti..." diyecek oluyorum...

    "Memleket hasretini Roj TV ile hallediyoruz. Sürekli bunu seyrediyoruz" diyorlar.

    O anda aramıza bir set çekildiğini hissediyorum. Türk - Kürt tartışmasına girmeden konuyu değiştirip Finlandiya'daki hayatlarından bahsediyoruz. Biraz sonra da karşılıklı "İyi akşamlar" deyip ayrılıyoruz oradan.

    "Bizi görmekten rahatsız olmuşlar mıdır?" diye soruyorum arkadaşıma... Cevap vermiyor. Ben de üstelemiyorum. Biliyorum ki Türkleştiremediklerimiz insanlar bir şekilde Finlandiyalılaştırılmışlar... O zaman aklıma başkent Helsinki'den, Finlandiya'nın ortasına yakın bir yerdeki Kuopio kentine gitderken Fin Hava Yollarının her ay yayınlayıp uçaktaki koltuk ceplerine koyduğu dergide okuduklarım geliyor.

    Ülkedeki siyasi partilerden birisinin ismi Norveçliler Partisiydi... Norveç asıllı Finlandiyalıların ya da belki de Finlandiya'da yaşayan Norveçlilerin partisi... Ya da her ikisi birden...

    Uçakta yan koltukta oturan arkadaşımla kısa bir tartışma geçmişti aramızda "Bu nasıl olur" diye...

    "Türkiye'de asla Yunanlılar partisi kurulmaz" demişti bana. Ben de onaylamıştım O'nun bu sözlerini.

    Bizimle aynı dili konuşan bu dört arkadaştan ayrıldıktan sonra işte bunu düşündüm, ve sordum kendime: "Avrupa Birliğine girmek için illa Finlandiyalılaşmamız mı gerekiyor?" diye.

     
    Toplam blog
    : 1
    : 322
    Kayıt tarihi
    : 20.08.07
     
     

    1970 Edremit Balıkesir doğumluyum. Elektrik Mühendisi olarak özel bir firmada çalışıyorum. Hobilerim..