Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Sabiha Rana Melekler Yüreğinizden Öpsün

http://blog.milliyet.com.tr/sabiharana

20 Eylül '07

 
Kategori
Edebiyat
 

Fitnat Hanım

Fitnat Hanım
 

Laf ebeliğinin yanında Derviş Mehmet Efendi ile yaptığı bahtsız evliliğiyle ve sonrasında da dul olmasıyla bilinirmiş..

Bir Kurban Bayramı öncesi, Fitnat Hanım kurbanlıklara bakıyormuş..
Tam da o sırada oradan geçmekte olan, ''Şair Haşmet'' Beyefendi, Fitnat Hanımım yanına yaklaşarak sormuş:
- ''Ne o. Hanımefendi kurban mı bakıyorlar?''
- ''Evet. Niçin sorma gereği duydunuz Haşmet Bey?''

Haşmet Bey. Sakin ve saygılı bir ifadeyle buyurmuş.

- ''Ben sizin kurbanınız olurum da...'' demiş...

Bunu işiten Fitnat Hanım, Haşmet Beye şöyle bir bakar:
- Ben ''Koç'' arıyorum a Haşmet Bey. Bakıyorum da siz de boynuzun esamesi yok. Ya da yeni çıkıyor.. demiş..

Fitnat Hanım'ın kim olduğunu bilip öğrenmem bir yana, hem de o zaman ki hayatta böylesine nükteli ve de san ki şifa niyetiyle iğnelermiş gibi, o sözleri yokmuymuş beni ona hayran bırakmak için yetip gitmiştir efendim..

Ahh ahhh
Hey gidi Fitnat Hanım heyy
Sizin gibi, desturlu bir Hanımefendiyle, aynı zaman dilimini paylaşmak vardı şimdi ama, ancak yıllar sonra bırakmış olduğunuz kasideler, gazeller, ''Güller kızarır şerm ile ol gonce gülünce'',diye başlayan en ünlü şarkınız, nükteleriniz ve günümüze kadar gelen eserlerinizle sizi tanımak ancak nasip oldu bu cana.

Oysa ne kadar arzu ederdim efendim bir bilseniz. ''O Kurban Bayramı üzeri'' nasıl da bakmak isterdim bende sizinle birlikte şimdi ''O'' koçlara.

Fitnat Hanım, Haşmet Beyin lafına karşılık, lafını da gediğine yerleştirdikten sonra, biraz uzaklaşmış ki başka bir dostuna daha rastlamış..

Selam ve hatırlaşma faslından sonra, Fitnat hanım'a yaşını sormuş o dostu..

Fitnat Hanım da:'' Altmışı geçiverdik,'' demiş..
Soruyu soran dostu şaşırmış ve kendisine:''Geçiverdik mi?''

Eee laf ebeliğini çok akçeye bırakacak hali yok ya Fitnat Hanımın da:''Elbette dostum,'' demiş, ''Zevk alınarak yaşanan yıllara ''Yaş'' denir. Biz ömrümüzü yaşamadık ki ''geçiverdi'' demiş..

İşte böyle, ''geçiveren'' bir ömürde Fitnat Hanım (asıl adı) Zübeyde, Şeyhülislam Ebu İshakzade Mehmet Esad Efendi'nin kızı olarak İstanbul'da dünyaya gelmiş.. Doğduğu tarih malesef (?) bilinmiyor..

Fitnat Hanım, (kendinden olan hemcinslerine belkide bir anlayış hatırası olarak,) birbirinden değerli eserler bırakarak ve adını Türk Edebiyatına ''Divan Şairi Fitnat Hanım'' diye yazdırarak günümüze kadar gelmiştir.

Osmanlı'da adını: kadın şairler arasında en dikkat çekeni diye not ettirmiş. Her ne kadar doğum tarihi bilinmese de (?) 1780 yılında ''Koç'' gibi, gidivermiştir.

O günden beri de Koca Ragıp Paşa ve şair Haşmet ile aralarında geçen şakalaşmalarıyla tanınıp anılıyor..
Türkçe'yi çok güzel kullanan ve bazı eserlerinde halkın konuştuğu dile de yer veren Fitnat Hanım'ın yayınlanan bir divanı var. Kendisinin bırakmış olduğu kıymetli eserlerinin güzelliğiyle, rahmetle ve saygıyla anıyoruz..

''Melekler sırdaşınız olsun Fitnat Hanım''

Sabiha Rana


Fitnat Hanıma Ait Kaynak Bilgiler:Alfa Yayınları Antolojisinden
Fotoğraf:Gitti gidiyor com

Gönül notum: Bir ''Hakkani'' dost bilirdim, acaba şimdi nerededir derim, uzaktantan da yakından da olsa ''Hayırlı Ramazanlar'' dilerim.. ???

 
Toplam blog
: 1989
: 4996
Kayıt tarihi
: 26.10.06
 
 

Gazeteci - Yazar (NLP Uzmanı - İlişki ve Yaşam Koçu) Yaşarken dünyayı dolaşmayı, topraktan güneşe..