Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Haziran '16

 
Kategori
Söyleşi
 

Futboldan Turizme Sinan Vardar ile Analiz - Röportaj

Futboldan Turizme Sinan Vardar ile Analiz - Röportaj
 

Jolly Tur Onursal Başkanı, Beşiktaş eski yöneticisi ve altyapı sorumlusu Sinan Vardar’ın geçtiğimiz günlerde siyah beyazlı kulübün Disiplin Kurulu’na sevk edilmesi ve Beşiktaş’tan ihracının istenmesi gündeme bomba gibi düşmüştü. Sinan Vardar ile Nişantası’nda buluştuk. Vardar ile Türk futbolunu, Beşiktaş’ı ve turizmi konuştuk.

Beşiktaş uzun bir süre sonra geçtiğimiz sezon şampiyon oldu. Neler söylersiniz?

Bir camia için çok zor, stadı olmayıp şampiyon olmak. Stadın tamamlanıp, kulüp şampiyon olması Beşiktaş için önemli bir gelir anlamına geliyor. İyi de bir takımı var Beşiktaş’ın. En önemli şeylerden biri biraz gençlere önem vermeleriydi. Oğuzhan’ı, Gökhan Töre’yi kadroya kattılar.

Bir takımda general olduğu kadar asker de olmalı. Galatasaray’da Hagi, Popescu, Taffarel gibi generallerin yanında altyapıdan yetişmiş askerler vardı ve UEFA Kupası’nı kazandılar. O yüzden üretmek de lazım. Bizde her takım transfer yapıyor. Alt liglerde de öyle. Facia var ülkede.



Türkiye’de tek adamcılık kavramı var mı? Mesela Aziz Yıldırım 18 senedir görev alıyor.

Kesinlikle. Harcadığı paraya bakın, milyarlarca lira. Geçen sezon 75 milyon euro harcadı, ne oldu? Bizde hedef sadece şampiyonluk. O parayı yeniden yapılanmaya harcayabilir ama bunu öncelikle devletin yapması lazım.

Belki de kulüp başkanlarına görev süresi sınır getirilebilir.

Tabi ki o da olabilir ama şu da var. Mesela Yıldırım Demirören belli bir borçla bıraktı, şimdi o borç 4’e katlandı. Fikret Orman geldiğinde hesap soracağını söyledi ama borcu 4’e katladı. Nasıl olacak? Sistem tıkalı. Kimsenin suçu değil.

“İHRAÇ KARARININ NEDENİ YAPTIĞIM ELEŞTİRİLER”

Beşiktaş üyeliğinde ihracınız hakkında neler söylersiniz? Sebebi nedir?

Bu hiç hoş bir şey değil. Ben 2 dönem Beşiktaş’a altyapıda hizmet verdim. 60’a yakın da profesyonel futbolu ürettik. Fikret Orman’la birlikte de oğlum Mete yönetim kurulunda, futbol şubesinin başındaydı. 9 ay işe gitmedi, maddi destek sağladı. Türkiye’de de büyük takdir kazandı. Sonrasında Fikret, hiç anlamadığımız sebeplerden dolayı Mete’yi görevden aldı. “Ben futbol şubesini kendime bağlayacağım” dedi.

Uzun zamandır futbolun içerisindeyim. Mevcut Beşiktaş yönetimi, yaptığım eleştirilerden dolayı beni Disiplin Kurulu’na sevk etti. Gelecek cevabı merakla bekliyoruz.

İhraç kararından sonra konuyu Fikret Orman’la hiç konuştunuz mu?

Hayır, hiç konuşmadım. Konuşmam da. Disiplin Kurulu’ndan gelecek karara göre aile olarak bir değerlendirme yapacağız. Rahmetli Süleyman Seba bizi Beşiktaş’a üye yaptı. Yönetici olduğum zaman da yapıcı eleştirilerimi yaptım.

Türk futbolu ciddi olarak ekonomik kriz içinde. Yönetenler bu durumu hala anlayabilmiş değiller. Devlet birçok yatırım yapıyor ama Milli Takım’ın Fransa’da aldığı kötü sonuçları görüyorsunuz. Gelişmiş futbol ülkelerinde neler yapılıyorsa onları yapmamız gerekiyor. Futbolu bir bilim olarak kabul edip, futbolun içinden gelmiş eğitimli insanlar profesyonel yönetici olmalı.

Avrupa’da 13 yaşına gelmiş bir çocuğun eğer yeteneği yoksa futbolla ilişkisini kesiyorlar. Türkiye’de başkanlar ve yöneticilere yaptırım ve mali sorumluluk getirilmeli.

Sinan Vardar ile Enler…

En beğendiğiniz teknik direktörler: Del Bosque… Altyapıya önem vermesinden dolayı beğenirim. Sayın Demirören’e Del Bosque’yi CEO yapalım yanına Türk bir Beşiktaş’lı birini alalım demiştim. Bizden gitti İspanya’yı dünya şampiyonu yaptı.

Fatih Terim’de çok başarılı bir hocadır. Kendisi motivasyon uzmanı. Kediyi aslan yapan bir yapısı var.

Ersul Yanal ve Giray Bulak beğendiğim teknik direktörler arasında.

En beğendiğiniz futbolcular: Ronaldo… Çok yakışıklı, o kariyerde kendisini bozmayan başarılı bir futbolcu.

Türkiye’de tabii Beşiktaş’tan söylemeliyiz. Oğuzhan çok yetenekli. Quaresma da Beşiktaş’ın sevgilisi.

“ALTYAPIYA GELEN FUTBOLCULAR VAROŞLARDAN GELİYOR”

Almanya Futbol Akademisi örneğiniz var. Almanya, yaşadığı hezimetlerden sonra 90 tane akademi kurup yükseldi. Türkiye’de olamaz mı bu?

Bunu 5 senedir söylüyorum ben. Futbol akademilerinden eğitimli futbolcular çıkıyor. Sosyal gelişimini sağlamış insan, futbolun üst düzey eğitimini almış insanlar çıkıyor ancak bizde bu maalesef yok. Bizde altyapıya gelen futbolcular varoşlardan geliyor. Batuhan Karadeniz, Serdar Özkan, Muhammed Demirci gibi isimler mesela çok yetenekliydi. Çok iyi futbolcular arasına girebilecek yetenekleri vardı ancak biz onlara gerekli eğitimi verip gelişimlerini sağlayamadık. Sonra da bu çocuklar kaybolup gittiler. Böyle olmasına çok üzülüyorum.

80 milyonluk ülkede çok büyük yeteneklerimiz var ancak önleri kapalı. 14 yabancı kuralı, genç oyuncuların önünü kesmiş durumda. 3-4 ay önce Barcelona 70 tane futbolcu aldı ama bu oyuncuların yaş aralığı 12-15. Bütün dünyayı tarıyorlar. Porto da, Ajax da, Arsenal de böyle yapıyor ancak bu model bizde bir türlü olmuyor.

Peki, altyapının bu modele geçmesi önerisinde bulunmadınız mı? Sonuçta yönetimde de altyapıda da birçok arkadaşınız var.

Ben yönetimdeyken bunları söyledim. Yıldırım Demirören de çok iyi bilir. Altyapıyı devletin de desteklemesi gerekir. Futbol akademileri kurulmalı. Milli Eğitim Bakanlığı ile Gençlik Spor Bakanlığı el ele verip bu statüyü uygulamalı.

Neden uygulamaya geçmiyor?

Ben bunu 50 senedir çözemedim. Hala daha çözemiyorum. Böyle bir şey yok. Kimseyi suçlamak da istemiyorum ama Fatih Terim bile topun ağzında çok büyük başarılar kazanmasına rağmen. Del Bosque geldi, Löw geldi yolladık. İnsan faktörü değil, sistemin değişmesi önemli. Burada da devlet devreye girecek. Konuyla alakalı plan 5 senedir rafta duruyor. Futbol kulüplerinin yasası değişecek, profesyonelce yönetilecek kulüpler. Yaptırımlar getirilecek. Anca böyle düzelir.

Örneğin Belçika’da, İngiltere’de çocuklar 8 yaşında futbol eğitimine başlıyor ama 8-13 yaş arasında hem akademilerde futbol eğitimi alıyorlar hem de normal eğitimlerini sürdürüyorlar. 13 yaşına kadar da yetenekleri belli oluyor. Bizde 16 yaşında seçmeler yapılıyor, ben hayretler içerisindeyim. Sen 13 yaşında onu keşfedeceksin. Yeteneği varsa devam edecek, yoksa futbolun başka bir biriminde görev alacak eğitimli insanlar haline getirmeliyiz. Avrupa’da kulüp ya da federasyon başkanlarını kimse tanımıyor. Çünkü profesyonel insanlar bu işin başında.

Futbolu bıraktıktan sonra antrenörlüğü neden düşünmediniz?

18 yıl futbol oynayıp, 31 yaşında emekli oldum. Antrenörlük belgelerimi aldım ama tercih etmedim. Beylerbeyi, Beykoz, Üsküdar Anadolu, Kepez Spor, Soma’da başkanlık görevlerinde bulundum. Beylerbeyi’ne yeniden stad yaptım. Soma Spor’a sosyal sorumluluk anlamında başkanlık döneminde 2-3 bin olan stadyumunu 10-12 bine çıkardım ve borçlarını ödedim.

5 isim 5 yorum

Süleyman Seba: Benim idolüm. Türk futbolunun efsanesi, unutulmaz kişilik.

Yıldırım Demirören: Çok iyi bir insan. Çok severim ve saygı duyarım. Biz yöneticiyken bizden 1 lira bile istemedi, kulübü kendi imkânlarıyla yönetti.

Metin, Ali, Feyyaz: Beşiktaş’ın sembol isimleridir. Allah rahmet eylesin Süleyman Seba Ağabey’in tasarruf için elektrikleri kapattığı kriz döneminde zor şartlarla başarılara imza attılar.

Aziz Yıldırım: Benim 30 senelik arkadaşım. Şeref tribününde tatsız bir olay yaşandı aramızda. Müthiş bir gelire rağmen kötü yönetilen bir Fenerbahçe var. 75 milyonluk transfer yaptılar fakat Beşiktaş şampiyon oldu. 30 yıldır alt yapıdan futbolcu çıkaramıyor. Genç Semih hariç...

Vural Öger: Benim 25 senelik ortaklık yaptığım kişidir. 16 sene evvel Jolly Tur’u alarak ayrıldım.

Jolly Tur’u buralara nasıl getirdiniz?

16 yaşında bulaşık yıkayarak başladım ve hiç kredi kullanmadan her gün çok fazla çalışarak az uyuyarak buralara getirdik. Aslında iyi bir futbolcuydum, yeteneğim vardı. Hatta tam Beşiktaş’a gelecekken Konyaspor’a gittim. Hayatımda yaptığım büyük bir hatadır. Beşiktaş ile anlaşma yaptığım halde rahmetli Fahrettin Hocamı sevdiğim için onun yanına Konya’ya gittim. 18 sene futbol oynadım.

Ruslar ile kriz var, yaz geldi turizm canlanmadı…

Bu sene Rusya ile sıkıntı var. 3 milyondan fazla Rus turisti kaybettik. Ayrıca Avrupa’dan ülkemize gelen turist sayısı azaldı. İnşallah terör bitecek. İnsanlar bu sene terör var bu sene değil seneye gideriz diyor. İnşallah bu krizi önümüzdeki sene çözeceğiz. Bir zamanlar Yunanistan’ın Rodos’ta bulunan otellerdeki yatak sayısı bizim tüm ülkemizde bulunan tesislerden fazlaydı. Fakat Rahmetli Turgut Özel büyük atılımlar yaptı ve turizmde büyük başarılar elde ettik.


Sizin Çin’den gelen turisti Türkiye’ye çekme planlarınız var

Bu olay Jolly Tur’un tek başına değil devletle birlikte yapabileceği bir konudur. THY uzun menzilli uçaklar ile daha çok sefer yapmalı. Dönemin Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçuoğlu ile konuştuk. Siyasiler ile temas halindeyim. Geçen sene Çin’den 150 milyon insan yurt dışına seyahate gitti. Bunun 5 milyonu bile bize gelse çok etkili olur. Başka bir ülkede şirket kurup kendi ülkesine turist taşıyan ender başarılı ülkelerdeniz. Almanya’da Rusya’da bunları başardık.


Dünya’da en sevdiğiniz yerler: Roma – İtalya, Küba, Bali

Türkiye’den sizin tercih ettiğiniz tatil beldesi: Bodrum

 

Röportaj: Anıl Sural

Twitter.com/AnilSural

 
Toplam blog
: 32
: 1589
Kayıt tarihi
: 20.02.16
 
 

11 Ağustos 1990 Amasya doğumludur. Diyarbakır, Karabük, Sakarya, Orlando - Florida, Trieste ve İs..