Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Ağustos '06

 
Kategori
Telekom / Mobil
 

Gazeteler için cep telefonları büyük fırsat

Gazeteler için cep telefonları büyük fırsat
 

Bir süre sonra, diğer gazetelerde Milliyet gibi blog, Radikal gibi podcasting hizmetlerini aktif kullanmaya başlayacaklar. Dünyadaki bu gelişimden Türkiye’nin etkilenmemesi mümkün değil.

Bu tip uygulamalarda siz önce pratiği devreye alırsınız, iş modellerinin tam olarak oturmasını sonraya kalır. Çünkü eğer uygulamanız kullanıcıları, yani diğer bir deyimle okuyucuları-yazarları çekiyorsa zamana bağlı olarak iş modelleride kesinleşecektir. Fakat bu işte de Türkiye’de ilk olmak önemli, Milliyet’i kutluyorum.

Gelelim cep telefonlarına. Türkiye’de yaklaşık 40 milyon kişinin taşıdığı cep telefonlarına ve mobil içeriğe. Bu kanalı kullanarak gerek haberleri sunmak gibi uygulamaları gerekse reklamları tüketicilere ulaştırmak mümkün.

Şu anda cep telefonu kullanıcılarının bu yönde bir ihtiyaçları olduğunu söylemek zor ama içerik ve uygulamalar geliştikçe hayatımızın önemli bir parçası haline geleceği kesin.

Amerika’nın büyük gazeteleri reklam destekli bedava mobil içeriği WAP üzerinden sunmaya başladılar. Bir diğer uygulamalar ise SMS temelli uygulamalar ki Türkiye’de 7-8 tv ve gazete bu yöntemi kullanarak haberleri iletiyorlar.

Gerek yurtdışında gerekse Türkiye’de henüz eksik olan şey “mobil içerik”. Yapılan şey hala mevcut internet içeriklerinin mobil ortamlarda sunulması. Halbuki şöyle bir detay var: Sizin mobil cihazlardaki ekranınız çok küçük. Herhangi bir hikayeyi normal bir gazete yada internet sayfasında 300-500 kelime ile anlatıyor olabilirsiniz ama bunu aynen mobil cihazlara koymaya kalktığınıza okunamaz. Halbuki sadece birkaç güzel ve açıklayıcı cümle ile aynı haberin tekrar yazılması gerekiyor. Bunu haber için derken aslında yemek tarifi, rüya yorumu vb. her şey için söylüyorum.

Öte yandan mobil içerikten uzun vadede fayda bekleyen organizasonların insanların cep telefonu kullanım becerilerini geliştirmeleri için bir şeyler yapmaları gerekiyor. Mobil konusunda uygulama geliştiren taraflar profesyonel ancak kullanacak olanlar çoğunlukla amatör.

Ancak hala dünyada mobil ile ilgili tam ve oturmuş, tutulmuş iş modelleri mevcut değil. Sürekli bir değişim ve gelişim ile devam eden bir evrim süreci yaşanıyor.

Büyük bir Amerikan gazetesi wap ve sms ile bilgi ile sudoku oyununu sunuyor. Kullanıcılar haber, spor, yaşam ve teknoloji bölümlerini okuyabiliyorlar. Ayrıca borsa kodunu girerek bir hissenin bilgilerine erişebiliyorlar.

Öte taraftan bir diğer eksiklik kimsenin kimseye cep telefonundan ne yamayı istediği sormaması. “Bu iyidir, kesin tutar” şeklide başlayan ve yapılan uygulamalar.

Cep telefonu sayısından çok uzak bir oranda mobil içeriğe erişim var şu anda. Benim bu konudaki yorumum şöyle: Sadece o mecraya ilişkin içerik üretmezseniz o mecrayı tetikleyemzsiniz. Yani sadece cep telefonlarından erişilebilecek bir magazin haberi vb. bir şey mobil kullanımı bir anda sıçratabilir diye düşünüyorum.

Eğer siz kullanım tecrübesini artırırsanız reklam potansiyelinizide çok artırmış olursunuz, hemde kişiselleştirilmiş reklamları göstermek adına.

1995’lerde Amerika’da web kullanıcılarının davranış profillerine göre reklam verme konsepti çıkmıştı. Bugün aynı şey cep telefonları için geçerli. Nasıl o kullanıcının özelliklerine göre reklam sunulacak? Sadece o kişini ilgisini çekecek bir indirim nasıl bildirilecek?

Her halukarda cep telefonunun kişiye ANINDA ulaşma avantajı var. Başka hiç bir mecranın bu konuda şansı yok. Bu yüzden bir fırtına geldiğinde yada kişi bir dağ başında ise cep telefonu ile kişilere ANINDA erişmek mümkün.

Ve eğer siz insanlara ANINDA erişmek istiyorsanız yada gençlerin bir hayat stili olan SMS’i işinizle ilgili kendi lehinize kullanmak istiyorsanız cep telefonlarına uygun projeler geliştirmeye bir an önce başlayın.

 
Toplam blog
: 578
: 5372
Kayıt tarihi
: 23.06.06
 
 

Superonline danışmanlık, İktisat Bankası' nda ilk palm bankacılığı uygulaması, 5 yıl Garanti E-Ticar..