Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Kasım '12

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
2542
 

Geçmiş şimdi gelecek

Geçmiş şimdi gelecek
 

Geçmişi düşünmek, geçmişe takılı kalmak çok kolay. Ne yaparsak yapalım geçmişi değiştiremeyiz, ancak geçmiş ile olan ilişkimizi değiştirebiliriz. Geleceği düşünmek de kolaydır. Planlamak, tahminlerde bulunmak. Çoğu zaman bu ikisi arasında gider gelir aklımızdaki düşünceler. Peki şimdi? Gelecek nasıl olsa gelecek. Geçmiş ise geçmiş gitmiş.

Karşınızda biri bir şey anlatıyor. Siz ise dalmış, o günkü planlarınızı, yollamanız gereken e-mailleri, ödemeniz gereken faturaları düşünüyorsunuz. Birden bire tekrar o ana dönüyorsunuz. Konu nedir? Karşımdaki ne anlatıyordu? Konuyu nereden yakalayacağım? Peki neden zihnim benden habersiz alıp başını geçmişe ve geleceğe gidiyor? Ben nasıl şimdiki zamanı yaşayacağım? Kendinizi geçmiş veya gelecek hakkında düşünürken yakaladığınız zaman durdurun. Şimdiki zamandan ne kadar zaman kaybettiğinizi düşünün.

O an etrafta olanlara ve kendinize odaklanmak. Hepimiz nefes alıp veriyoruz. Ne sıklıkla farkına varıyoruz? Şimdi nefesinizi dinleyin. Şu anda hızlı veya yavaş, bir şekilde nefes alıyorsunuz. İçinize çekiyorsunuz ve yavaşça dışarı veriyorsunuz. Dışarı verirken kaslarınız gevşiyor, vücudunuz rahatlıyor. Sizin nefesiniz, o anda nefes alan sizsiniz. Şimdi o anda yaşıyorsunuz, varsınız. Nefesinize odaklanın. Etrafınızda neler var? Bilgisayar ekranının karşısında olmak dışında şu anda neredesiniz? Kimler var? Nelerden bahsediyorlar? Ne renkler görüyorsunuz? O anda etrafınızda neler oluyor? Ne duyuyorsunuz? Görüp duyduklarınız hakkında fazla düşünmeyin, sadece farkındalığınızı o ana getirin ve yaşayın.  Bu şekilde kendinizi şimdiki zamana getirirsiniz. Şu an içinde bulunduğunuz zaman dilimindeki yerinizi anlarsınız, o anda var olursunuz.

Şimdiki zamana geri dönmenin faydaları nelerdir? Netlik; şimdiki zamandayken her şeye daha iyi odaklanırız, bu özellikle işte, sohbet sırasında, bir şey üzerinde çalışırken, yazı yazarken çok etkilidir.Sakinlik; nefes alıp vererek şimdiki zamana dönmek bizi rahatlatır, geleceği düşünerek edindiğimiz endişe ve korkularımızdan bizi uzaklaştırarak o anda yapmakta olduğumuz duruma/işe kendimizi vermemizi, cesaretli olmamızı sağlar. Olumluluk; şimdiki zamanda yaşamak sizi iyimser bir insan yapar, geleceğe yönelik korku ve endişelerden, geçmişe yönelik pişmanlıklardan uzak olduğunuz için duygu durumunuz olumlu yönde etkilenir.

Peki bizi şimdiki zamanı yaşamaktan alıkoyan şeyler nedir?

    Uykusuzluk,
    Yeterli egzersiz yapmamak,
    Sağlıksız yemek,
    Sağlıksız ilişkiler – en büyük mutlulukları ve acıları ilişkilerimiz ile yaşarız, size faydası olmayan ilişkilerden kurtulun, sizi besleyen ve mutlu edenleri yanınızda tutun.
    Rutin yaşam,
    Aşırı zorunluluklar – sürekli sosyal olmak, her şeyde gönüllü olmak, gece gündüz meşgul olmak zorunda değiliz.
    Kendimizi kısıtlayan düşünceler – çoğumuz kendimizi kısıtlayan bazı fikirlere sahibiz, bu fikirleri serbest bırakın, nefes alın.
    Rahatsız ortam – bu evimiz, arabamız, iş yerimiz olabilir. Vaktinizin çoğunu geçirdiğiniz alanın rahat olmasını sağlayın.
    Çok fazla amaç – mantıklı hedefler koyun ve kendinize bunları başarmak için izin verir. Kendimizden memnun olmak için on tane amaca ulaşmamız gerekmiyor.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 10
Toplam yorum
: 6
Toplam mesaj
: 6
Ort. okunma sayısı
: 5300
Kayıt tarihi
: 07.10.09
 
 

Ayse Ipek Bilen Koc Universitesi Psikoloji Bölümü  California State University Long Beach..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster