Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Eylül '12

 
Kategori
Eğitim
 

Gençlere İş Garantisi ve İrlanda Örneği

Gençlere İş Garantisi ve İrlanda Örneği
 

longwood


İrlanda, yoksulluğun anaforundan sıyrılıp, ekonomik sıçrayışını yapalı çok olmadı.

Bu “gelişmenin” temelinde, bilgi işlem teknolojisi, KOBİ desteği, eğitime yatırım olduğu söylenir.

Şimdilerde durgunluktan payını almakta ve çıkış yolu aramakta…

Doğal olarak “bize iyi gelen neydi?” diyorlar… Kaybettiklerini, kaybettikleri yerde arıyorlar.

Orta öğrenimin zorunlu olduğu 4 milyonluk İrlanda Nüfusun % 95’i Katolik % 5’i Protestan.

Laik ve modern eğitim kurumlarının, yakın geçmişte ekonomilerine kattığı değerin ayırdındalar.

Bayan Emer Costello, Dublin Milletvekili. Parlamentonun 166 üyesinden biri. Ancak, “kontenjan” tarzı değil.

(Ireland of the Youth Gurantee) “İrlanda Gençleri için İş Garantisi” adlı çalışmada, öncülerden…

Amaç, 25 yaş altında % 30’u işsiz olan gençlerin, iş güvencesine kavuşturulması.

Bu, Avrupa Birliği çevrelerinde de kabul gören, önemsenen, bir açılım. Avusturya’da başarılı olmuş.

Bayan Costello ve arkadaşları, gençlerin uzun vadeli işlere kavuşmalarını, “ileri eğitim” ve “iş odaklı eğitim” ile olanaklı görüyorlar.

İşi doğru yerden tutuyor, ulusal olduğu kadar evrensel bir olgunun öneminde, mesailerini birleştiriyorlar.

Ya, biz?..

Bizim çözümlerimiz tele-vole denklemlerinden ya da mesleki teknik eğitim aleyhine yapılanlardan öte değil…

5 milyona yakın işsizin olduğu, (bu 108 ülkenin nüfusundan fazladır) işsizlik oranın % 11,4 ‘e eriştiği bir ülkeyiz.

Üniversite ve yüksek okul mezunlarının işsizliği 467.000 kişidir. Bu, toplam işsizlik oranının % 17,9’udur.

Yüksek öğretimde okullaşma oranımız üçte bir, onunda üçte biri Açık Öğretim Fakültesi’ndedir.

2.072.487 öğrencisi ile mesleki ve teknik ortaöğretimin kütüphane ve bilgisayar yetersizlikleri vardır.

Bu verilere, kopya ile malul hale gelen sınav sistemini ekleyiniz ve "meslek vermeyen diplomaları" çıkarınız.

Ortaya ne kaldı?

Geleceğimiz hakkında iyimser olabilmek için elde ne var?

Yüksek öğretim ile sanayinin, iş alanlarının irtibatını kuramadık. TOBB’un, OSTİM’in iyi niyeti yetmiyor.

Devlet politikası gerek!

Bir diğer yandan da eğitilmiş insan gücünü istihdam edecek kaynaklar giderek daralmakta...

Bunun bir nedeni yatırımsızlık diğer nedeni de, ölçüsüz özelleştirmeler.

Gençler her geçen gün, iş bulma anlamında, umutsuzluğa düşmekteler.

Peki iş bulsalar, bu, İrlanda vurgusunda olduğu gibi, uzun vadeli ve güvenceli mi olacak? O da meçhul.

"Bölgesel Asgari Ücret", "Esnek Çalıştırılma", Kıdem Tazminatının kaldırılması…

Yaşadığımız tartışmalar budur, çalışma hayatımızın durumu budur!

300 bin öğretmenin atama beklediği eğitim sisteminden, gençlere yönelik öncelikler beklemek hayaldir.

Gençlere meslek vermeden, eğitim ile endüstrinin bağını berkitmeden, erki özgürlüğünden gelen eğitim kurumlarını yapılandırmadan...

Kalkınma, gelişme hedeflerimizi tutturtmamız olanaklı ve olası değildir.

O nedenle, bütün ilgililerin, istihdama, eğitime, özellikle de meslek sahibi gençlerin ekonomiye kazandırılmasına ayrı bir özen göstermesi gerekir.

Türkiye, öylelikle kazanabilir!

 

 
Toplam blog
: 374
: 491
Kayıt tarihi
: 16.08.06
 
 

Merhaba! Toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel olgularla ulusal ve evrensel düzlemde ilgilenme..