Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Ocak '12

 
Kategori
Güncel
 

Genel Sağlık Sigortası-Gelir Testi ve SOYBİS

Genel Sağlık Sigortası-Gelir Testi ve SOYBİS
 

Genel Sağlık Sigortası gelir testi için son haftaya girilirken, konunun ayrıntıları ancak netleşiyor.

1 Ocak itibarıyla yeşil kart uygulaması sona erdi ve yeşil kartlılar Genel Sağlık Sigortası kapsamına alındı, fakat vizeleri dolana kadar. Yeşil kart vizesi dolanlar ve herhangi bir sağlık güvencesi bulunmayanların,(1.7 milyon kişi) bir ay içerisinde ikamet ettikleri il/ilçenin Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’na (SYD) gelir testi yaptırmak için başvurması gerekiyor.

Sigortalıların bakmakla yükümlü olduğu kişilerin durumu ise eskiden olduğu gibi ve bu kes GSS kapsamında sağlık hizmeti alacakları şeklinde açıklığa kavuşturuldu.

Gelir testi süreci şu şekilde yürütülecek:

- SGK, yıl içinde vizesi dolan yeşil kartlılar ile sistemde hiç kaydı olmayan kişileri, asgari ücret düzeyinde gelirleri var olarak kabul edip resen tescil edecek.

- Kişiler SYD Vakfı’na başvurduklarında başvuruları alınarak SOYBİS sorgusu ile hane ziyaretleri yapılacak ve gelir durumları puanlama formülüne göre tespit edilecek. Sistem üzerinden 90 günde bir kişilerin durumunun değişip değişmediği otomatik olarak kontrol edilecek.

- Gelir testi sonucunda; 2012 yılında, aile içindeki kişi başına geliri 295.5 TL’den düşük olarak tespit edilen kişilerin primleri devlet tarafından ödenecek ve bu kişiler sağlık hizmetlerinden yararlanmaya devam edecekler. Aile içindeki kişi başına geliri; 295.5 TL ile 886.5 TL arasında olanlar 35 TL; 886,5 TL ile 1.773 TL arasında olanlar 106 TL, 1.773 TL’nin üzerinde olanlar da 212 TL prim ödeyerek sağlık hizmetlerinden yararlanmaya devam edecek. Brüt asgari ücrete endekslenen primler, asgari ücret arttıkça yükselecek.(Habertürk)

Gelir testinde ikamet adresi anne babasıyla aynı olanların aile gelirini, hatta önemli borç ve giderlerini öğrenip bildirmesi gerekiyor. Yani aile gelirine ortak gibi değerlendirilecek. Kişi başı aile geliri biraz yüksek çıkanlar, geliri gizleyemeyenler zararlı çıkacak, pirim ödeyecek.

Gelir testi için son başvuru tarihi 31 Ocak. Sürenin uzatılması beklenmekte.Yeşil kartlılar için ise vize bitim tarihi.

Bir bloger arkadaşımızın gelir testi müracaatında “Evimi kontrol için ziyaret etmenizi kabul ediyorum” diye yazı imzalatmışlar. İmzalamasa gelir testi müracaatı kabul edilmeyecek miydi belirsiz. Şayet ev ziyareti yasalsa ve buna göre zorunluysa neden böyle imzalı kabule ihtiyaç duyulduğu meçhul. Reddedilirse “acaba sağlık hizmeti alamayacak mıyım?” kuşkusu yaratacağından, zorlayıcı bir yanı da var.

Genel Sağlık Sigortası hakkında wovturkey.com forum’da yer alan bir yorumu dikkatinize sunuyorum. Bu yenilik israfa da yol açacak gibi.

“Ben de başvurmak zorundayım buna işsizlikten dolayı. Mezun olduğumdan beri bir kere bile doktora gitmedim, ilaç almadım istemiyorum o kadar para vermeyi, sağlık güvenceli olmayı. Ama madem para vereceğiz (devlet zorla alacak istemediğimiz sigortayı bize bağlayarak) ben de hakkımı sonuna kadar kullanırım. Bol bol ilaç alırım artık ne de olsa parası devletten..”Bekir Yal

SOYBİS NEDİR?

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı Sosyal Yardım Sistemi (SOYBİS) sosyal yardım ağının genişleterek muhtaç kişilere yardım sağladığı gibi, çözümler üretiyor. Bir sosyal yardım modeli geliştirimli bulunuyor ve ana hatları şöyle:

Sosyal yardım için başvuruda bulunanlar, yaş, meslek ve sağlık durumları açısından incelemeye tabi tutulacak.. Bu kesimden çalışabilir durumda olanlar ayıklanacak. Çalışabilir durumda olan kişiler, meslek kurslarına yönlendirilerek, İş-Kur’a kayıtlı hale getirilecek. Meslek sahibi yapılarak, uygun işlere yerleştirilecek. Çalışabilir durumda olup, meslek sahibi yapılamayan kişiler de toplum yararına kamu hizmetlerinde çalıştırılacak. Ağaç dikme, okul boyama, çevre temizliği gibi işler verilecek. Bunları yapmayı kabul etmeyenlere sosyal yardım verilmeyecek. Sağlık sorunları veya yaşları nedeniyle hiçbir işte çalışmaya uygun olmayanlar da yoksulluk puanlarına göre yardım alacak.

SOYBİS’e ilk 15 gün içinde kayıt yaptıran kişi sayısı 152 bin olmuş. Bakanlık bu kişilerden 15 bin kişinin gelir testlerini tamamlamış ve yaklaşık yüzde 80’inin hiçbir geliri olmadığı tespit etmiş. Sosyal yardım almak istediği halde kamu hizmeti yapmaya yanaşmayan yaklaşık 450 bin kişinin Yeşil Kart’ı ise iptal edilmiş bulunuyor. Yani insanlara ağaç dikme, okul boyama, çevre temizliği işler yardım karşılığı önerilmiş, bir bakıma iş verilmiş ama “yapmam” demişler. İptal edilen yeşil kartlar dolayısıyla da toplam sağlık giderlerinden  700 milyon liranın üzerinde tasarruf elde edilmiş.

SOYBİS’in adını değil ama genel anlamda işlevini ben tuttum. İnsanları hazır yiyiciliğe, tembelliğe alıştırmak yerine “balık tutmayı” öğretmeli. Ağaç dikme gibi işlere şahsen ben karşılık beklemeden talibim. Yardım alanların kaçınması ayıp. Fakat bir de üniversite bitirmiş, meslek sahibi olmuş ama iş bulamayan, yardım istemeyi de onurlarına yediremeyenler var. Asıl bunlar için projeler üretilmeli diyorum.

 

 

 
Toplam blog
: 61
: 25799
Kayıt tarihi
: 09.07.08
 
 

Ankara'da yaşayan Afyon doğumlu, Gazetecilik Halkla İlişkiler Radyo-TV bölümü mezunuyum.. Kamuda ..