Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Eylül '18

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Getto...

Getto...
 

Getto ne demek ?

Öncelikle “Getto” terimin ne olup olmadığı konusunda bir çok tez, makale ve bilimsel çalışmanın yapıldığını  belirterek sözlerime başlamak istiyorum.

En basit ve kabul gören tanımlarından birine göre getto ; Eskiden Yahudilerin şehirlerde ayrı yaşadıkları mahalle; günümüzde ise daha çok azınlıkların ve yabancıların yaşadıkları şehirlerin belli bir mahalle ya da bölümleri için kullanılan bir terimdir. Sanayileşme ve kırsal kesimden büyük kentlere göçün artması ile şehrin kenar kısımlarında “gettolara” benzer bir yapılaşma ortaya çıkmıştır. Bu yapılaşma Türkiye ‘de “gecekondu” olarak tabir edilen ve göç ettikleri bölge itibarıyla birbirleri ile aynı kültürel, sosyal, hatta akrabalık ilişkileri “hemşehrilik “ ile birbiriyle bağlantılı insanların bir araya gelerek oluşturduğu bir nevi “gettolardır” . Sonuçta bu mahallelerin her birinde farklı bir sosyal ideoloji ve ülkü birliği vardır. Bu yapılaşmada yaşayan insanlar;  hangi ülkede,hangi ırk, din ve kültürün mensubu olurlarsa olsunlar oran olarak bence iki yüksek paydada buluşurlar  ki bunlardan biri eğitim seviyesinin düşüklüğü diğeri ise eğitim seviyesi ile doğru orantılı olarak gelir düzeyinin düşüklüğüdür.

Şimdi nereden çıktı bu “getto” konusu?  diye soracak olursanız;

Her sabah kendi  Facebook  sayfam olan RENKLER VE GÖLGELER/ENGİN D ‘de sevdiğim bir müziği büyük bir zevkle paylaşıyorum. Bu gün seçtiğim parça ise Elvis Presley ‘in söylediği “Ghetto” adlı şarkı idi.

Bu şarkı beni her zaman çok etkilemiştir. Şimdi elin Amerika’sında; kenar mahallelerde yaşayan gencecik  bir çocuğun silahlı çatışmada öldürülmesi seni neden böyle etkiliyor diye soran olursa?

(Ki umarım soran  olmaz…)

Getto ‘yu uzun uzun anlatmamın sebebi bu idi. Maalesef  bu yapılaşma Türkiye de var ve illa dinimiz, dilimiz farklı diye yaşanan sıkıntıların farklı olması gibi bir hayal kurmayalım.

 Maalesef acı evrensel .

 Parasızlık,açlık evrensel .

 Öfke, yitiklik ve eziklik evrensel olan duygular…

Açın gazete haberlerine bakın 1960 ‘ların Amerika’sında yazılmış (1969 ‘da Mac Davis yazmış) bu şarkı sözlerine benzer manşetleri bu gün Türkiye’ de göreceksiniz…

Demek ki ;

Eğitim ve empati diyorum…

Ama nasıl?  Nerede?  Kim?  işte o beni çok ama çok düşündürüyor…

 

Not : Dinlemek isteyenler için Türkçe alt yazılı şarkı sözlerinin olduğu link ve benim sayfamın linki aşağıdadır;

 https://www.facebook.com/renklervegolgeler/?ref=bookmarks

https://youtu.be/29hrzHn7zeg

 

 

 
Toplam blog
: 200
: 959
Kayıt tarihi
: 21.04.08
 
 

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü mezunuyum . Maalesef bir tak..