04 Ağustos '11

Gezi rehberi-1

Gittiler, Geçemediler, Geçemeyecekler

Bu sene yaz tatilinde ilk durağımız Çanakkale. Eceabat’tan feribota biniyoruz. Eski feribotlar yenilenmiş, Alınteri isimli bir firma oldukça konforlu bir yolculuk hazırlamış. Karşıya geçiş süreci kısalmış. Biz çayımızı bitiremeden Çanakkale merkeze gelmiştik bile. Daha önce de gezdiğimiz ama tekrar görmek istediğimiz Çimenlik Kalesi’nin yolunu tutuyoruz önce. Kaleye gidene kadar yapılan çevre düzenlemesi nedeni ile yollar inşaat halinde. Mecburen yürüyerek yol alıyoruz.

Müzeye ye adım atarken Çanakkale Savaşı’nın görüntüleri karşılıyor bizi. Mermer bir zemin üstüne bir çok resim yerleştirilmiş, her birini dikkatle inceliyoruz. Altlarındaki açıklamaları okuyoruz. Tam karşısında Nusrat Mayın gemisi demir atmış. Tabii bu bir maket ama o görüntüsü bile yetiyor bakınca. Nusrat 'ın döşediği mayınlar 18 Mart 1915'te Çanakkale harekâtının kaderini değiştirdiğinden, ona dünyanın en ünlü mayın gemisi unvanını kazandırmış. Nusrat 'ın mayınları 639 kişilik mürettebatıyla üç tane düşman zırhlılarını sulara gömmüştü.

Çimenlik Kalesi 1462 yılında Fatih Sultan Mehmet tarafından İstanbul’un savunulması amacıyla Çanakkale Boğazının en dar yerine Anadolu yakasında yaptırılmış. Kalenin içine gidene kadar bahçede bulunan bir çok top arabası, mayınlar ve savaş silahlarını inceliyoruz. O zamanki şartlara göre oldukça şaşırtıyorlar bizi.

Daha önceki gelişimizde eski adıyla Kale-i Sultaniye kapalıydı. Sadece girişini görmekle yetinmiştik. Bu defa ziyarete açılmış bulduk. Ziyaretçileri gruplar halinde içeriye alıp rehber eşliğinde gezdiriyorlar. Sadece bakmayıp bilgilendirilmek çok çok faydalı olmuş. Kale bahçesinde baruthane binasının yanında Fatih ve Abdülaziz döneminde yapılmış ve kendi adlarıyla anılan iki tane cami bulunuyor. 18 Mart 1915 günü İngiliz filosunun en güçlü gemisi Queen Elizabeth’ten atılan ve sur duvarında açtığı iki metrelik delik içinde patlamadan kalan top mermisini görmek hepimizi şaşırtıyor.

Kalenin birinci katında yaklaşık on dakikalık sinevizyon gösterisi izletiliyor. Savaş sırasında uygulanan taktikler anlatılıyor bu gösteride. Gösteri bitiminde maketlerle savaş anlatılıyor bir görevli tarafından. Anlatımı biri bitiriyor, diğeri devam ediyor. Bu trafik insanı fazlasıyla etkiliyor. O anları adeta yaşıyoruz dinlerken.

İkinci katta ise yine birçok maket ve o zamanın asker giysileriyle donatılmış mankenler bulunuyor. Hiç farkında olmadan bir asker çıkıyor karşımıza. Başlıyor anlatmaya o anları canlandırarak. Türk askerinin cefasını, fedakârlığını dinledikçe gözyaşlarımızı tutamıyoruz. Hele hele düşman askerinin yarasını sarmaya çalışan asker maketini görünce yüreğimiz acıyor derin bir üzüntüyle. Bizler böyle bir millettik işte. Sadece vatanımıza sahip çıkmaktı amacımız. İnsanlara zarar vermek değil, düşmanlık beslemek değil. Aynı kat içinde gazilerimizin bire bir mankenlerine bakarken gerçek seslerinden savaş anılarını dinliyoruz. Bir yanda yokluk içinde Türk ordusu, diğer yanda her türlü ihtiyacı karşılanan düşman ordusu. Bizim komutanlarımız askeri ile her yerde beraberken, yabancı komutanlara özel çadırlar yapılmış. Aradaki fark içimizi sızlatıyor. Biz bu memleketi böyle kazandık diyoruz hep birlikte.

Kale içinde fotoğraf ve video çekimine izin verilmiyor. Girişte danışmaya ayrı bir ücret ödeyerek izin almak gerekiyor. Ayrıca danışmanın karşısında hediyelik eşya binası bulunuyor. Çanakkale ve Çimenlik Kalesine ait birçok farklı seçenek uygun fiyatlarda satışa sunulmuş. Çanakkale’ye gidenlerin mutlaka gezip görmesi gereken önemli yerlerden birisi. Görmeli ki, Türk milletinin yeniden var oluşuna tanıklık etmeli.

Turumuzu Aynalı Çarşı’ya giderek sonlandırıyoruz. Çarşı içinde sadece hediyelik eşyalara yer verilmiş. Çok renkli, çok çeşitli ürünleri bulmak mümkün.

Çanakkale’ye gidip de peynir helvası yememek olmaz. Şehir içinde bir çok yer var bunun için. Özellikle fırınlanmış olması ayrı bir lezzet katıyor tabii ki.

Gezimizin ilk gününü şehitlerimize bir kez daha minnet duyarak sonlandırıyoruz.

Etkilenmemek, o günleri yad etmemek mümkün değil. Tüyleri tek tek oluyor insanın. Yaşanılanları düşününce bugünlerimize şükretmemiz gerekiyor. Rahmetli babamla yaptığımız son gezi (2009'da) Çanakkale gezisydi. Ve senin bahsettiğin "Alınteri" ile karşıya geçmiştik bizde. İyi ki de gitmişiz. Babacığım tam bir sene sonra Hakkın rahmetine kavuştu. Bamamı ve şehitlerimiz buradan bir kez daha anıp ruhları şad, mekanalrı cennet olsun diyorum Selvacığım. Sevgi ile kal.

papatya altı yüz elli
 16.08.2011 15:50
Cevap :
Bence herkesin kesinlikle görmesi gereken önemli yerlerimizden birisi Çanakkale. Vatanımızın kıymetini çok daha farklı anlıyorsun gezerken. Ben bir kaç defa gittiğim halde tekrar gitmeyi çok istiyorum. Teşekkür ederim Papatyam, sevgi ve sağlıkla kal.  16.08.2011 16:16

: 25.11.08

1969 doğumluyum. evliyim, iki çocuğum var. Kitap okumayı ve şiiri severim. ..