Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Temmuz '14

 
Kategori
Ekonomi Yayınları
 

Girişimcilikte Stratejik kararlar

Girişimcilikte Stratejik kararlar
 

girişim, iş planı, iş modeli, fırsat, innovasyon, sstrateji, karar alma


Girişimsel karar verme girişimciliğe girişin temel sac ayaklarından birisidir. Bir girişim yapmadan önce belli bir sonuca yönelik bir takım kararlar alıp ilgili kararların bir veya birkaçının eyleme dökülmesi gerekmektedir.  Bu anlamda stratejik karar alma girişimciler için hem eşsiz aynı zamanda çok önemli bir görevdir.

Bir fırsatı keşfetmeden girişimin olmasından söz edilemez.

Girişimsel karar alma düşünsel, bilişsel , kavrayışsal zihinsel ve idraksal bir süreçtir.   Bireysel karar alma belirli ve kesin sonuçlar üreten eylemleri biraraya getirip karara bağlamayı içerir. Dinamik bir piyasada eksik bilgi ile hızlı karar alıp eyleme dökmeyi içerir.

Karar alma bir seçim yapmayı gerekli kılar. Karar alma sürecinde alternatiflerin olması gerekir. Eğer alternatifler var ise tercih söz konusudur. Alternatifler girişimcinin ne yapmayı isteyeceği noktasında yardımcı olur. Her ne kadar sonuçlar belli olmasa bile gerçekçi tahminler ile alternatiflerden uygun olanlar seçilebilir.

Hemen hemen her koşulda bir alternatifimiz vardır. Hiçbirşey yapmamak bile bir alternatif sayılabilir. Alternatiflerin olması neler yapmak istediğimizi belirlemede yardımcı olur.

Girişimci açısından hangi ürünleri, hangi marketlere, hangi ortaklarla yapacağının vb. kararlarını alternatifler arasından tahminlerinin doğruluğu ile orantılı olarak bir araya getirir.

Stratejik Karar Alma Süreçleri:

1. Soruna neden olan bir durumun kabul edilmesi: Sorun kabul edilince çözüme yönelik adımlar atılması kolaylaşır.  Sorunun tespit edilmesi en zor olan kısımdır. 100 saatiniz var ise 95 saatini sorunun-problemin tespiti ve tanımlanmasına  5 saatini ise çözüme ayırınız.

Bu sayede müşterinin, ihtiyacın, rekabetin tesbitinin kusursuz yapılmasını sağlar ve kalan sürede çözüme hangi alternatifler ile ulaşacığınızın seçimini yaparsınız.

2. Alternatif üretimi: Alternatifler düşünsel bir süreçten geçip karar almaya götüren bileşenlerden oluşan çıktılardır. Bir yerde çözüm için adaylardır.

Mesela bir unlu ürünler üzerine bir tatlı dükkanı açıyorsunuz. Bu durumda baklavadan kadayıfa, tulumbadan  şekerpareye 100 lerce ürün seçeneğiniz var.  Yada yaratıcılığınız zirvede, pazarın yeni ürünler aradığını düşünüyorsunuz ve kendiniz yeni bir ürün geliştiriyorsunuz. Baklava Burger,  Ballı Baklava gibi. Ürünleri seçtikten sonra kategorileriniz ne olacak?  Dondurmalı mı? Soslu mu yapacaksınız?      Porsiyon mu? Tepsi mi? kilo ile mi satacaksınız?

Ne kadara satacaksınız? Kimleri işe alacaksınız?  Makine ile mi üreteceksiniz? Üretim yatırımı yapacak bütçeniz var mı? Elemana maaş verecek bütçeniz var mı?

3. Alternatiflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi

Baklava mı? Dondurmalı baklava mı?  Kadayıf mı? Kaymaklı kadayıf mı? Günlük üretim mi? Tepsi ile satış mı? porsiyon olarak satış mı?  Eldeki imkanlar ışığında en uygun olduğunu düşündüğümüz alternatifler seçilir.

4. Değerlendirilen alternatiflerden  bizim kriterlerimizden en uygun alternatifin seçimi

Girişimcilerin kararları ile işletme müdürleri arasınca büyük farklar vardır.  Bu farklar.

- Girişimci kısıtlı bir bilgi ile hareket eder.

- Girişimcinin kararları eyleme dönük ve kararlıdır.

- Girişimcinin kararları riskleride barındırır ve kabul eder.

- Girişimcinin kararlarının belirgin sonuçları olur.

Stratejik amaclara ulaşmak için bir dizi eylemde bulunulması gerekmektedir.

Stratejik amaçlar:

Gelir ve kar amaçları

Pazar payı ve rekabetsel avantaj (Demografik yapı, gelir seviyesi, rakiplerin konumu ve durumu) Rakipleriniz genellikle cirolarını ve giderlerini mali tablolar ile açıklayabilirler.

Ürünün teknik ve tasarımsal ve de içeriksel üstünlüğüdür.

Girişimcilikte Stratejik kararlar eleştirel analiz, kaynak yatırımı ve şirket vaadi ile adanmışlığı içerir.

Stratejik Kararların 4 ortak noktası:

1. Karmaşıklık:  etkenler, değişkenler ile var olan kararların barındırdığı riskler

2.Belirsizlik: Çıktılar bilinmez ve tahmini çok zordur

3. Gerçeklik: Karar alarak belirgin bir amaca ulaşmaya çalışmak umulur.

4. Kontrol: Kasıtlı ve niyetli hareketler karar vericilerce eyleme konulur.

 

Yararlandığım kaynak .


Developing Innovative Ideas for New Companies: The First Step in Entrepreneurship
 by Dr. James V. Green

  

 
Toplam blog
: 77
: 707
Kayıt tarihi
: 03.07.08
 
 

37 yaşındayım, yüksek lisans mezunuyum. ve girişimciyim. İngilizcem iyi sayılır. Gıda ve perakend..