Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Aralık '18

 
Kategori
Beslenme / Diyet
 

Hala Şeker mi Yiyorsunuz?

O zaman hızlı yaşlanacaksınız demektir

Hani bazı insanlar vardır,  canları bir şeye sıkılınca ya da üzüldükleri zaman hemen şekerli gıdalara yönelirler.  Sanki her neyse canlarını sıkan, o sorunu çözecek olan şekerli gıdalarmış gibi. Peki gerçekten öyle mi? 
 
Kesinlikle hayır! Modern tıbbın ortaya koyduğuna göre, şeker çağımızın en korkunç zehiri. Hayatımızdan çıkarıp soframızdan kaldırmamız gereken bir düşman yani.  Üstelik bu sadece gözle görülen şeker için geçerli değil. T ükettiğimiz onca yiyeceğin içinde bulunan gizli şeker için de geçerli.
 
YA BU KÖTÜ ALIŞKANLIKTAN KUTULMAZSAK?
Peki bu kötü alışkanlıktan kurtulmazsak başımıza neler gelir? Genel sağlığımızdan fiziksel görüntümüze kadar neler değişir? 
 
Gelin şeker tüketmenin beş zararına bir bakalım.  Belki bunları okuduktan sonra bir daha özellikle de işlenmiş şeker ya da bunları içeren gıdalar tüketmezsiniz.
 
TARTIYA ÇIKINCA ÜZÜLÜRSÜNÜZ
Gayet normal bir sonuç.  Bakın bu nasıl oluyor.  Vücudunuza giren şeker,  pankreas tarafından parçalanır.  Ama fazlası  yağ olarak depolanır.  İşte obezitenin en önemli nedenlerinden biri de bu.
 
KALP SAĞLIĞINI BOZAR
Şekerin tek ve en önemli zararı kilo aldırması değil.  Fazla şeker tüketmek kalp hastalığına yakalanma riskinizi yükseltir.  Çünkü tükettiğiniz şeker kan basıncınızı da trigiliserid seviyenizi de yükseltir.  Bu da kalp hastalıkları için ne yazık ki elverişli bir durum yaratır.
 
DAHA SIK DEPRESYONA GİRERSİNİZ
Aslında biliyor musunuz kötü hissettiğinizde şeker ya da şeker içeren gıdalar tüketerek bir kısırdöngünün içine hapsediyorsunuz kendinizi.  
 
Bunu şöyle anlatayım.  Kendinizi gergin hissettiğiniz zaman stres hormonu seviyeniz yükselir.  Bu durumda bedeniniz tıpkı kan şekeriniz düştüğü zaman verdiği tepkiyi göserir.   Daha kısaca özetlemem gerekirse  çok fazla şeker tüketirseniz kan şekeriniz bir anda yükselir ve sonra tekrar düşer.  Kan sekeri seviyeniz düşünce de kendinizi yine gergin ve buna ek olarak da aç hissetmeye başlarsınız.
 
ÇABUK YAŞLANIRSINIZ
Şeker tüketmek hem pankreası hem de karaciğeri yorar.  Bu organların sağlığını kaybetmesinin en önemli göstergesi de cildinizdir.  Yani bir başka deyişle fazla şeker tüketimi cildinizde egzama, akne gibi sorunlara neden olur.  Cildiniz daha çabuk yıpranır.
 
SİNDİRİM SİSTEMİNİZ OLUMSUZ ETKİLENİR 
Şunu unutmayın.  Sindirim sisteminiz aşırı şeker tüketimini kontrol etmek için tasarlanmamıştır. Yani fazla şeker tüketmek sindirim sisteminize kaldırmakta zorlanacağı kadar büyük bir yük bindirir.  Bu yüzden şişkinlik ve iltihaplanma gibi sorunlara yol açar.
 
GÖRÜNMEZ ŞEKERE DİKKAT
Bir süredir  "şeker"  dediğimde aklınıza ne geliyor bilmiyorum.  Ama ben söyleyeyim,  sadece çaya ya da çeşitli hamur işlerine katılan şekerden, rengarenk şekerlemelerden söz etmiyorum. Gazlı içeceklerin,  cips,  kraker gibi paketlenmiş gıdaların içeriğinde de şetker bulunuyor.  Yani biraz önce anlattığım zararlar hepsi için geçerli.  O yüzden bu tür besinlerden de uzak durmak gerek.
 
TATLANDIRICILARDAN UZAK DURUN
Ayrıca şeker tüketmemek için yapay tatlandırıcılara yönelmek de bu sorunun çözümü değil. Çünkü onlar da vücudunuza zarar veriyor.
 
ŞEKER YERİNE BU GIDALARI TÜKETİN
Buraya kadar tamam.  Ama canınız şekerli yiyecekler istediğinde ne yapacaksınız?  Elbette hem tatlı ihtiyacınızı gideren hem de sağlıklı gıdalara yöneleceksiniz.
 
Gelin onlara da kısaca bakalım.
 
Hurma son derece sağlıklı bir şeker kaynağı.  Demir, magnezyum,  lif,  B6 vitamini içeriyor. Lezzeti de gayet yerinde. Canınız tatlı istediğinde bir ya da iki tane hurma tüketebilirsiniz.
Hindistan cevizi de şekerin yerine tüketebileceğiniz besinlerden biri.  Lif, C vitamini ve antioksidanlar içeriyor.  Yani hem tatlı isteğinizi köreltiyor hem de sağlıklı.
 
Ayrıca yaban mersini, çilek, ahududu da şeker  yerine tüketebileceğiniz daha sağlıklı seçenekler. 
 
Canınız çok fazla şekerli gıda tüketmek istediğinde bir avuç çiğ badem, fındık ya da ceviz de tüketebilirsiniz.
 
MEYVELERDEKİ ŞEKERE DİKKAT
Bu arada son bir not... Meyvelerde de şeker vardır bunu unutmayın.  Yani "nasıl olsa meyve" diye düşünerek ölçüsüz meyve tüketmeyin.
 
 
  • * Bu bilgiler hastalığı tedavi edici değildir, sadece koruyucu önlemlerdir. Hastalığınız varsa doktorunuza danışınız.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 82
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 48
Kayıt tarihi
: 07.08.18
 
 

Manchester Metropolitan Üniversitesi Medya ve Kurumsal İletişim Bölümü'nden mezun oldum. Uzun sür..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster