Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Mart '19

 
Kategori
Edebiyat
Okunma Sayısı
88
 

Halk Masalları-4

Günümüzde Amerika, Avrupa ile Batı ve Güney Asya’da yaygın şekilde konuşulan Hint –Avrupa dilleri  geniş bir dil dairesine sahiptir. İspanyolca, Fransızca, Portekizce ve İtalyanca vb. dillerin tümünün Latinceden geldiği gibi Hint-Avrupa dilleri de artık konuşulmayan Proto-Hint-Avrupa olarak bilinen farazi bir dilden gelmektedir. ( sav)Masal araştırmaları tarihinde masalların kökeni hakkında pek çok tartışma ortaya çıkmış;  tartışmalardan yola çıkan kimi araştırmacılar bu tartışmalara cevap ararken görüşler edinmişlerdir.

Masalların ana kaynakları hakkında ilk sistematik araştırma, Jacob Ve Wilhelm Grimm, iki dilbilimci ve filolog kardeş tarafından 19. yy başlarında tamamlanarak 1961'de yayınlanmıştır. “Hint- Avrupa Teorisinde”  masalların  Hindistan kaynaklı  “Parçalanan Mitler Teorisinde“ masalların mit kaynaklı olduğunu savunmuşlardır.

 Laura F. Kready'nin 1916 yılında yayımlanan A Study of Fairy Tales   adlı kitabında   masalları mit döküntüleri, doğa olaylarının anlatıldığı mitler, Hindistan kökenli anlatmalar, Erken dönemki hayal dünyası … yaklaşımları geliştirerek  bağlam ve koruma merkezli masal kuramları ile tartışmaları karşılamıştır.

Stith Thompson masalların kökenini Antik Mısır, Babil, Asur, Antik Yunan ve Latin coğrafyalarında arar. Masalların kökeni ile ilgili incelemelerde bulunan kimi  “Halk Bilimi Araştırmacıları” üç görüş üzerinde çalışmıştır.

*Mitolojik Görüş / Tarih Öncesi Görüş / Kablettarih Nazariyesi- masalların kaynağı mitoloji -masalların kökeni Hint mitolojisi (veda'lar) G.Grimm, Dasent, Max Müller, George Cox…

*Tarihi Görüş / Hindoloji Okulu / Tarihi Nazariye-masalların çıkış yeri Hindistan- Pançatantra, Vetalapancavincati, Çakasaptati… anlatılar masalların kaynağını -

*Etnografik Görüş / Antropoloji Okulu / Etnografik Nazariye- masallar gerçek hayatın artıklarıdır. Geçmişin ve üretildiği dönemin kültürün izlerini taşır. A. Lang, Edward Tylor, M. Lennan …etnograflar

Pertev Naili BORATAV, Umay GÜNAY, Saim SAKAOĞLU, Bilge SEYİDOĞLU  Türk masal araştırmacılarıdır. “Türk Masal Araştırmaları Tarihi” Cumhuriyet döneminde önem kazanmıştır.

Masalın ilk biçimini arayan “Tarihi Coğrafi Fin Yöntemi “kuramcıları göç olgusu ve dalga kuramı ile ulaşmaya çalışsa da kültürler arası geçiş sürekliliğinden ötürü kökene ulaşmak imkansız kabul edilmiştir.

(Evrensel ölçekte bağlamın yaratımı olan  masallar birleştirici ve bütünleştirici unsurlar taşıyan ortak sermayedir. Canlılığa dair kök inançlara, hayat kaynağına, yol alışlar masallarla mümkündür. Masallar ruhun ruha eşlik ettiği seremonidir. Toplumun fiziki ve manevi sağlığını korumak için geliştirilmiş ruh kaybının olmaması  yani yaşam gücümüzün azalmaması için sağlanmış kurmacalardır. Çağımızın vebası duygu yitimine yakalanmamışsak eğer  masalların getirdiği yaşam formülleri her birimiz için farklı  hayat hikayesine dönüşmüştür, dönüşmektedir ya da dönüşmeye devam edecektir.İçinde olduğumuz masallar bitmediyse eğer sonu mutlaka güzel olacaktır. Bütün masallar mutlu sonla biter. Sağlıcakla kalınız. )

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 142
Toplam yorum
: 10
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 99
Kayıt tarihi
: 04.01.12
 
 

Yazmak gönülden çağlayan bir sanattır. Vakti an, mekanı hayattır.  ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster