Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Şubat '14

 
Kategori
Kitap
 

Halk ozanı aşık dertli Kazım

Halk ozanı aşık dertli Kazım
 

Güney illerimizden Toroslar eteklereinde, Çukurova denilen bölge halk ozanlarımızın harman olduğu yerdir. Karacaoğlar, Dadaloğlu, Abdulvahap Kocaman, Aşık Ahmet İmami, Halil Karabulut, Âşık Feymani,Abidin Kaya, Abuzer Yılmaz, Adım Kılıç, AşıkAhmet Özcan,H.Ali Anbarcı ve AliTatar  gibi halk ozanlarının yetiştiği bir yerdir. Halk şairi Âşık Dertli Kazım’da bu bölgenin yetiştirdiği halk ozanlarımızdan biridir. Geçenlerde bana postadan gelenler arasında halk ozanımız Âşık Dertli Kazım’ın yer aldığı kocaman bir şiir güldestesi çıktı. Âşık Dertli Kazım Baba bu kitabını hiç üşenmeden titrek elleriyle “ Sayın Abdülkadir Güler Hocama selam ve saygılarımla hediyemdir” diyerek yorgun ve titrek elleriyle zahmet edip imzalamışlardır. Kitap Adana’da Grafik Baskı- Ekrem Matbaasında gün ışığına çıkarılmıştır (Adana 2014). Kitabın tertemiz bir baskısı, düzenli bin mizanpajı, albenisi olan bir kapak kompozisyonu olup 614 sayfadan ibarettir.

Kitabı Bolu Vali Yardımcısı Sayın Ömer ERU tarafından hazırlanıp 8. Baskı olarak tüm şiir ve belgeleriyle ortaya çıkarılmıştır. Sayın Ömer ERU 2003’lerde Aydın ve 2005’lerde –Kütahya’da Vali yardımcılığı görevinde bulunduğu anımsıyorum. Hatta Aydın ve Kütahya’da bir iki kez görüştüğümüzü anımsıyorum. Sanatımızsa, kültürümüze düşkün bir insandır.Bu kitap onun çalışmalarıyla gün ışığına çıkarılmıştır.Öncelikle Vali yardımcısı Sayın Ömer ERU’yu bu sıcak duyarlığından dolayı ve bir halk aşığına gösterdiği yakın ilgiden dolayı kutluyorum.

 Kitabın kapağında Âşık Dertli Kazım’ın şöyle bir dörtlüğünü görüyoruz:

DERTLİ KAZIM derki Aşkla doluyum

Karacaoğlan soyu Veysel oğluyum

Feymani sağımda Polat soyluyum

Bütün Aşıklara saygım var benim….

Kitabın 1.Bölümünde Yaşayan Tarih Âşık Derli Kazım’ın hayatı ve şiirleri,

2.Bölümünde yine Aşık Dertli Kazımın şiirleri, hayat Öyküsü geniş bir yelpazede ele alımıştır. Bu bölümü Bolu Vali Yardımcısı Ömer Eru tarafından hazırlanmıştır. Bir başka bölümde araştırmacı yazar İsmail Arslan, Çukurova Şairler Derneği Başka Halise Tekbaş’ın Aşık Dertli Kazım ileilgili tanıtıcı yazıları vardır.

Bunlardan başka Halk Aşık Dertli Kazım’ın yazdığı şiirlerini görüyoruz. Kitapta toplam olarak 690 şiir yer almıştır. Bu şiirlerden başka Aşık Dertli Kazım’ın hayatı, sanatı, Aşığı dostları ( yarları) sevgileri, özlemleri, yalnızlığı, yaşadığı hayatın zor günlerini anlatan şiirlerine rastlıyoruz. şiirleriyle ilgili yazılan mektuplar, basında yazılanlar, kendisine verilen armağanlar, plaket ve onur belgeleri, vali, kaymakam ve belediye başkanları ve arkadaşlarıyla çektiği fotoğraflara yer verilmiştir.

Aşık Dertli Kazım’ın asıl doğum tarihi 1926 ‘dır, ancak nüfusta 1931 olarak görülmektedir. Asıl soyadı ALTINKAYNAK’TIR. Kendi ifadesine göre 14 - 15 yaşlarında iken şiire başlamıştır. Şiirlerini daha çok aşk, sevgi, dostluk, Atatürk, ağaç, orman, yurt ve memleket sevgisi, sosyal ve toplumsal gibi konularda yazmaktadır. İlkokul 4.Sınıfına kadar ancak okuyabilmiştir. Ailevi ve maddi imkânsızlıklardan dolayı okuyamamıştır. Kendi kendini yetiştirmiş, geniş bir kültüre sahiptir. Mahlası’nı mahkeme vasıtasıyla “DERTLİ” olarak değiştirmiştir. (20.03.2001).

Aşık Dertli Kazım, 1957 İstanbul’a gitmiş ve İETT otobüslerinde bir süre şoför olarak çalışmıştır, daha sonra işçi olarak 1962’de Almanya’ ya gitmiş ve 1966 da geri dönmüştür. Yine dönüşte İstanbul’ da tekrar eski görevine İstanbul Belediyesinde İETT’de şoför olarak görevine devam etmiş ve 1979 yılında emekliye ayrılmıştır. Halen Adana’ya bağlı Ceyhan’a bağlı Gölovası köyünde yaşamaktadır.

Âşık Dertli Kazım hayatta zor günler geçirmiştir, bir kez evlenmiş ve fakat buradan mutlu olmamıştır. Onun bir başka sevgilisi vardır ve onada bir türlü kavuşmamıştır.

Dinle beni nazlı yârim

Geçen ömre bakmadan gel

Her aşkın bir baharı var

Ben boynumu bükmeden gel

+++

Tez düşmeden dağlar karı

Toplayalım ayva, narı

Kimi yeşil, kimi sarı

Gazelini dökmeden gel

Kimi Karacaoğlan, kimi zaman Yunus Emre ve kimi zaman da Âşık Veysel gibi dertli derli şiirler yazarak ve çeşitli halk şairleri etkinliklere katılarak yaşamını devam ettirmiştir. Âşık Veysel gibi o ‘da toprağa sarılmaktadır, Âşık Veysel bir şiirinde

Dost dost diye nicesine sarıldım

Benim Sadık yârim kara topraktır

Beyhude dolandım, boşa yoruldum

Benim sadık yârim kara topraktır

+++ +++ +++

Nice güzellere bağlandım kaldım

Ne bir vefa gördüm ne fayda buldum

Her türlü isteğim topraktan aldım

Benim sadık yârim kara topraktır (1 )

Derken Âşık Dertli Kazım’da bir yerde ondan ilham ve örnek alarak “KARA TOPRAĞIM” başlıklı şiirinde:

Sensiz yaşanır mı acep dünyada

Analar anası kara toprağım

Allah’ın emriyle nimet verirsin

Analar anası kara toprağım

+++ ++++ +++

Bu dünyada ancak sensin bana yar

Gözlerimde yaş var içerimde nar

Senin hakkın bende anam kadar var

Analar anası kara toprağım ( s.312)

Aşık Dertli Kazım gençliğinde halasının kızı olan Güllü adında bir kıza aşık olmuşsa da, fakat bazı olumsuz olaylardan sonra bu Güllü’ye kavuşamamıştır. Bir başka kadınla evlenmişse kısa zamanda boyanmış ve bir daha evlenememiştir. Güllü’ye olan aşkını şöylece dile getiriyoruz Âşık Dertli Kazım:

Güllü inat olma gel bana acı

Senden biter benim derdin, ilacı

Halamın kızısın dayın oğluyum

Gel beni ağlatma hep acı acı

+++ +++ +++

Güllü inat etme dayın oğluyum

Ben canı gönülden sana bağlıyım

Seni Yaradan’ın ben de kuluyum

Gel beni ağlatma hep acı acı (s. 7)

Aşık Dertli Kazım bunları içten yana yana ve döne döne söylerken bazı dedikoducular yüzünden bir türlü aşık olduğu Gülü’ye kavuşmama hasretini çekiyor…

Aşık Dertli Kazım Güllü’yü samimice seviyor ve bir türlü ona kavuşamıyor, bir başka deyişinde ağlayarak, sızlayarak ve göğsünü döverek şunları içtenlikle söylüyor:

Darılıp gücenip ondan bezmedim

Gönlümün gülüsün dedim üzmedin

El ele tutup da kırda gezmedim

Ela gözlüm, nazlı yârim ile ben ( s.12)

Âşık Dertli Kazım bir hayli dertlidir. Mahlasını zaten bunun için seçmiştir. Tüm yaşamı boyunca zor günler, aylar ve yıllar geçirmiştir. Ancak tüm bunlara rağmen bir kenara çekilmemiştir. Şiirleriyle ve deyişleriyle kendini Çukurova ve Adana bölgesinde halk şairleri ardasında onurla tanıtmış, devlet büyüklerinden, Kültür T.C.Bakanlığı’ndan, valiler, kaymakamlar ve kaldığı yörenin belediye başkalardan, çeşitli kurum ve kuruluşlardan vatanımıza,milletimize, birlik ve beraberlikten yana dolayı birçok takdir ve ödüller almıştır.Halk arasında sevilen ve sayılan bir halk ozanı olmuştur.

1980’den bu yana en az 20 kez Gölvası’nda ve Adana’da Vali ve ilçe Kaymakamlarının destekleriyle halk şairleri etkiliklerini düzenlemiş ve bu vesileyle bir çok halk ozanlarının yetişmesine öncelik etmiştir. Yine sağ itken 1979 yılında kendi köyünde Gölovası’nda bizzat daha sağ iken mezarını yapmış ve o günden bu yana her yıl buraya gelip, mevlit okutulmakta ve gelen halk ezanlarıyla burada şiir etkinlerini yapmaktadır. İlerlemiş yaşına karşın hala şiirler yazıyor ve kitaplar yayımlıyor. Daha önceki şiir kitaplarını Adanalı araştırmacı yazar Doç. Dr. Halil Atılgan tarafından yayımlanmıştı. Bu elimizde ki kitapta tüm şiirlerini bir araya getiren 8. Baskısıdır.

Yalnız tüm bu başarılı ve övgüye değer bulduğum şiirlere ve yazara karşı tüm iyi dileklerimiz yanında baskı vehazırlık bağlamında  kitap biraz aceleye getirilmiştir. Yazılar matbaadan çıktıktansonra  bir iki ,üç kez gözden geçirmeliydi. Kitapta yer alan şiirlerde ve kelimelerde birçok matbaa hataları, harf eksikleri ve dizgileri vardır. ( kelime, harf gibi ) yanlışlar  vardır. Bunlardan bazıları örneğin sayfa olarak: veriyorum: 15-23-27-31- 37-38-41-44- 47- 53-54- 57-63-106-501- 507- 518- ( Ayrıca   gazeteci yazar ve Şair Halil SOYUER, besteci değildir, şair ve söz yazarıdır.200’e yakın şiirleri bestelenmiştir. ) .

Ben burada hataları bulmak için bunları yazmıyorum, bu şekilde tertemiz bir baskıyla, birinci kaliteli baskıyla ortaya çıkan böylesine ünlü bir halk şairini tanıtan böyle bir güldestede bu hatalar pek o kadar fazla olmamalıydı diye düşünüyorum. Yine de tüm emeği geçenlere ve Yaşayan Tarih diye anılan Aşık Dertli KAZIM için yazı yazan, takdir eden herkese sanatımız ve kültürümüz adına eseri bin bir emekle yoğun işleri arasında bu kitabı hazırlayan Bolu Vali Yardımcısı Sayın Ömer ERU ‘ya teşekkür ediyor, sevgili Aşık Dertli KAZIM babaya candan tebrikler ve sağlıklı günler diliyorum. Ayrıca benim daha önce onun için Söke Ekspres’te yazdığım yazıyı da (28 Temmuz 2005) da kitabına aldıkları için bir kez daha teşekkürleri ve saygılarımı sunuyorum.

Sözün özü gelecekte halk edebiyatı coğrafyasında Çukurova ve Adana bölgesinde halk ozanları, şairleri anıldığında muhakkak ki Âşık Dertli KAZIM’ da bu halk ozanları arasında onurlu olarak yer alacaktır diye düşünüyorum.

1-Âşık Veysel / Hayatı, sanatı, Şiirleri üzerine Bir İnceleme,

Hazır: Battal Pehlivan-İstanbul 1984

2-Yaşayan Tarih / Âşık Dertli KAZIM,

Hayatı ve Şiirleri, VIII. Baskı – Ceyhan /Adana 2014

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..