Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Ağustos '12

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Halk ozanı Aşık Nizamoğlu

Halk ozanı Aşık Nizamoğlu
 

Halk Ozanları toplu halde


Anadolu toprağı halk ozanlarımızın harman olduğu yerdir. Yunus Emre’den bu yana hemen aklıma gelenleri bir çırpıda yazmak ve onları tatlı uykusundan uyandırmak istiyorum. Âşık Paşa, Erzurumlu Âşık Summani, Baburtlu Hiçrani, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Ercişli Emrah, Âşık Cevheri, Âşık Katibi, Kayıkçı Kul Mustafa, Kul Nesimi, Âşık Kul Himmet Niyazi Misri, Pir Sultan Abdal, Köroğlu, Dadaloğlu, Kerem ile Aslı, Tahir İle Zühre, Arzu ile Kamber, Âşık Halil ( Bursalı ), Âşık Kamil, Mecnuni, Çıldırlı Aşık Şenlik, Kaygusuz Abdal, Aşık Ruhsati, Bayburtlu Zihni, Erzurumlu Emrah, XX. Yüzyıldan bu yana olanlardan ise birkaçını daha yazayım. Âşık Ali Özkan, Âşık Veysel, Âşık Dursun Cevlanı, Âşık Hüseyin Çırakman, Abdulvahap Kocaman, Âşık Talibi Coşkun, Âşık Fezai, Âşık Halil Karabulut,  Âşık Emini, Kağızmanlı Hıfzı, Mehmet Çakırtaş, A.Rahim Karakoç, Aşıkİhsani ile Güllüşah,AşıkBayram-I Veli,  Balım Sultan,  Aşık Sefil Merami, Aşık Mestani,  Yusufelili Huzuri, Âşık Derdi çok, Âşık Musa, Âşık Yoksul Derviş, Âşık Dertli Kazım, Aşık Şeref Taşlıova, Aşık Gürkani, Aşık Müdami, Aşık Marif Balcı, Ali Rahmani, Aşık Murat Çobanoğlu, Aşık Seyrani, Aşık Yaşar Reyhani, Aşık Geylani,  Aşık Ayşe Çağlayan, Rabia Barış, Aşık Şahveri,  Aşık Hacı Karakılçık,  Kırşehirli Şemsi Yastıman ve daha niceleri,  hemen aklıma gelen halk ozanlarıdırlar.

Elbette çağlar boyunca değişleriyle çağdan çağa bizimle birlikte yaşayan halk ozanları sadece bunlardan ibaret değildir. Ben sadece birkaçını yazmak istedim. Bugün bunların çoğu hemen hemen yok aramızda. Hepsini saygıyla ve rahmetle anıyorum.

Bugünkü  bu yazımda hala aramızda  Bursa’da yaşayan  Halk Ozanı Aşık NİZAMOĞLU’ndan söz etmek istiyorum…. Aslında bu yazı Âşık Nizamoğlu için geç gelen bir yazı oldu. Bunu daha önce yazmalıydım. Yaklaşık bir yıl önce 16-17 Temmuz 2011 günlerinde Nevşehir Ürgüp / Kapadokya’da yapılan 6. Uluslararasında Anadolu Şairler buluşmasında ozanımızla tanışma  fırsatını bulmuştum. Öyle tahmin ediyorum ki bu şiiri, bu şölen sırasında yazmıştı. Çünkü şiirin altında 16.07.2011 tarihi yazılı olup, sadece bu şiir el yazısıyla yazılmıştır. Sonradan dosyaya eklendiğini görüyorum.

Şairlerden ve halk ozanlarımızdan karşılıklı kitaplarımızı imzalarken Aşık Nizamoğlu’ da yanıma gelerek birlikte çaylarımızı içip, bir söyleşi yaparken bana aynen şöyle dedi.  “ Hocam, farkındayım sizler halk ozanlarına karşı ilginiz vardır, hatta bazı yayın organlarında bu konuda yazılarınızı da okuyorum. Benim şu anda basılmış kitabım yok. Ancak bir dosya halinde sizlere bir kısım şiirlerimi, özgeçmişimi armağan ediyorum. Bir gün fırsat bulup bu fakir için bir şeyler yazarsanız elbette onur duyarım “ dedi.

Ben de aynen kendilerine kısmet olursa bir şeyler yazarım” diye söz verdim.  Aradan bir koca yıl geçti, ancak değerli ozanımızı unutmadım, birçok rahatsızlıklar geçirdim. Ancak ozanımıza verilmiş bir sözümüz vardı. Bu sözü esgeçip bir tarafa atamazdım. Geçen gün kitaplığımın bir köşesinde bana armağan ettiği dosyasını buldum. İşte bu yazımı o geçmiş günlerin anısına ve  verdiğim sözden dolayı yazıyorum….

Elimdeki dosya Âşık Nizanmoğlu’nun özgeçmişi ve 15 adet şiiri yer alıyor. Şiirler ve özgeçmişi bilgisayarla düzenli bir şekilde yazılmıştır. Bayağı bir kitapçık niteliğindedir. Ozanımızın asıl adı Vahdettin IŞILDAK’TIR.  Aslen Erzurumludur. Şair bir aileden geliyor. 1949 yılında Erzurum’un Şenkaya ilçesi Beykaynak köyünde dünyaya gelmiştir. Nizamoğlu mahlasını babası Nizamettin Hoca ve dedesi Kahraman Hafız’dan almıştır. İlkokulu kendi köyünde, orta öğretimini Olur ilçesinde ve Erzurum Ticaret Lisesi’nden mezun olmuştur. Ozan Aşık Nizamoğlu, 01.04.1972- 15.01.2001 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi bünyesinde ve Dış Hekimliği ve bazı bölümlerin çeşitli memuriyetlerinde görev yapmıştır.

Şairimiz halen Bursa’da ikamet etmektedir. Evli ve beş çocuk babasıdır. Beş çocuklarından biri kızdır. Aşık Nizamoğlu memuriyeti ve halk ozanlığının yanı sıra birçok sosyal ve kültürel derneklerde yönetim kurulunda üye ve başkan olarak ta görev almıştır. Örneğin Erzurum Şenkayalar Kültür ve Dayanışma Derneği, Erzurum Görme Engellileri Koruma ve Yaşatma Derneği, Erzurum Âşıklar Kültür ve Dayanışma Derneği, Yine Erzurum Gazelhanlar Derneği, Oltu Havzası Âşıklar Kültür ve Dayanışma Derneği üyeliği ve başkanı olarak bilfiil görev almıştır. Ozanımız sosyal ve toplumsal faaliyetlerde çevresiyle yakından ilgilenmiş ve bu yönüyle de faal ve aktif bir insandır. Bunlardan başka birçok radyo ve televizyon programları da hazırlamıştır.

Bana verdiği dosya önce Kapadokya’yı tanıtan bir şiiri yer alıyor. Daha önce de belirttiğim gibi bu ilk şiirini Kapadokya’da kaleme almıştır. Hem de el yazısıyla. “Bağlamış Gördüm” adı geçen şiirden birkaç dörtlük sunmak istiyorum: 

Gördüm Anlatayım Kapadokya’yı

Tarihle çağları bağlamış gördüm

Dünya kültüründe bilinir payı

Çözülmez bağları bağlamış gördüm

***

Devletler yürümüş izleri kalmış

İpek yola, yurda o izden gelmiş

Hacıbektaş Veli feyzini almış

Duvarla mağları bağlamış gördüm

***

NİZAMOĞLU, sevgi nefreti sökmüş

Yerine hoşgörü tohumu ekmiş

Tohum filiz vermiş göğe bağlamış

Tüm yurda sağları b.ağlamış gördüm.

                                   16.09.2011

Görüldüğü gibi aşık Nizamoğlu Kapadokya’nın dünden bugüne tarihi ve geçmişini önemli özelliklerini  halk şiiri tarzında 6+5=11 düzenli heceli veya uyaklı olarak  sergilemeye çalışmıştır. Daha doğrusunu Kapadokya’yı tanıtıyor. Bundan da başarılı olmuştur diyebilirim.

Erzurum Âşık Nizamoğlu, şiirlerini ve yazdıkları konusunda DOSYA’NIN bir bölümünde şunları yazıvermiş:” 1960 yılından itibaren çeşitli gazete, dergi ve yayın organlarında şiirlerim yer aldı. Şiirlerimin bir kısmı AZİZİYE, ALBAYRAK, ERZURUM EXSPRES, YAKUTİYLE ve MİLLETİN SESİ gibi gazetelerde yer aldı. Şiirlerimin bir kısmı Kültür ve Turizm Bakanlığı ve bazı kurumların açmış olduğu özel şiir yarışmalarında çeşitli ödüller aldı. Ayrıca Erzurum Büyük Şehir Belediyesinin açmış olduğu şiir yarışmalarımda takdire değer ödüller aldım. Bazı şiirlerim ve hatıralarım Üniversitelerde okul bitirme tezi halinde gerçekleşti.

Bunlardan başka Doç. Dr. Dillaver DÜZGÜN hocamızın hazırlamış olduğu “ŞAİRNAME” adlı eserinde şiirlerim yer aldı. Yine şiirlerimin çoğu yine Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı’nda yapılan arşiv çalışmalarında şiirlerim yer aldı” diyor.

Halk şairimiz şiirlerinde, acılarını, özlemlerini, aşk ve sevgilerini, yalnızlığını, çalışma ve iş hayatını, sosyal ve  toplusal düşüncelerini   akıcı, yalın ve duru bir Türkçe ile  sergilemeye çaba göstermiştir. Şairimiz Aşık Nizamoğlu’na ( Vahdettin Işıldak )’a sağlıklı ve uzun ömürler diliyor ve sözlerimi çocukları için yazdığı “SİZİN OLSUN” şiiriyle bağlamak istiyorum.

Evliğim kutsal yuvam

Alın O da sizin olsun

Bitmez oldu gönül davam

Gülün o da sizin olsun

***

Büyük kızdı gelin oldu

Çok şükür yerini buldu

Töresine bağlı kaldı

Gelin o da sizin olsun

***

Bir de Oğuzhan’ım vardı

Sevgim o’na aşikârdı

Eller O’nu da çok gördü

Alın O’da sizin olsun

***

Hakan’ımda hal bilmedim

Fikrine sadık kalmadım

Ne oldu bana gülmedim

Salın O da sizin olsun

***

Kaldı, Hasan, Hüseyin’im

Boşuna yaşlandı sinim

Şansı olmayan insanım

Bilin o da sizin olsun

***

Nizamoğlu açamadım

Uygun dünür seçemedim

Ektiğimi biçemedim

Yolun o da sizin olsun…

 

Âşık Nizamoğlu

  ( Vahdettin IŞILDAK) 

Not: Aşık Nizamoğlu ( Vahdettin IŞILDAK' )'tan daha önce, bir de XVI. y.y.da  yaşayan ünlü bir halk ozanımız daha vardır. Doğum tarihi belli değildir. sadece ölüm tarihi 1601'de öldüğü yazılmaktadır. Bu yeni halk ozanımızı onunla karıştırmamak gerekir.

Kaynak: Türk Halk Şiiri Antolojisi- Hazırlayan: M.Sunullah ARISOY, 2.basım, Bilgi Yayınevi  İstanbul- 1995.s.98,99.100.

  

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..