Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Yeşim Varol İlişki ve Evlilik Danışmanı

http://blog.milliyet.com.tr/duruyasam

13 Ekim '11

 
Kategori
İlişkiler
 

Hangi benliğinizdesiniz?

Eşinizin sizin katılmak istediğiniz  sosyal bir toplantıya gitmeyi reddettiği, sizin de onu gitmeye zorladığınızı düşünelim.

Farklı benliklerin vereceği cevapları ana hatlarıyla  gözden geçirelim;

Doğal Çocuk Benlik; “ Bana ne, gitmezsen gitme, ben giderim.”

İsyankar Çocuk Benlik; “Ben de sana küserim, seninle konuşmam.”

Yargılayıcı Ebeveyn Benlik; “Sen zaten bencilsin, canın istemediğinde itiraz edip çıkarsın işin içinden”

Koruyucu Ebeveyn Benlik; “Hayır, itiraz hakkın yok, gitmemiz gerek. Gitmezsek arkadaşlarımız bize darılır, onlar da  bizim davetimize gelmez.”

Yetişkin Benlik; “Gitmek istememenin belirli bir sebebi var mı? Ben gitmek istiyorum ve gitmemiz gerektiğini düşünüyorum. Gitsek ve fazla kalmadan dönsek,  senin için uygun olur mu?”

Eşlerin farklı benliklerde olması ve iletişimlerinde farklı benlik dilleri kullanmalarının, konuşmaları tartışmaya taşıması çok olasıdır. Siz eşinizle yetişkin benliğinde konuşurken, onun size doğal çocuk benliğinde cevap vermesi, mantıklı tartışmayı sona erdirir, yerini çözümsüz diyaloglara bırakır. Bu aslında “dur,  bu konuyu şimdi konuşmak istemiyorum, şimdi sinirliyim, daha sonra konuşalım” demektir. Ancak iki birey de sakin ve yetişkin kimliğinde konuşmaya hazır olduğunda konu sağlıklı bir şekilde tartışılabilinir ve sonuç alınır.

Bunun yanı sıra eşler farkında olmadan birbirlerini tamamlayıcı benliklerde davranmayı seçmiş de olabilirler. Bir eşin çocuk benliğinde, diğer eşin de ebeveyn benliğinde davrandığı ilişkiler çoktur. Ancak bu tarz ilişkiler ya çocuk benliğindeki tarafın “eşim bana çok müdahale ediyor, hep ne yapacağımı öğretmeye çalışıyor ve beni yargılıyor” şikayetiyle ya da ebeveyn benliğindeki eşin “eşim çok sorumsuz, çocuk gibi davranıyor. Sürekli müdahale etmek ve onun yerine karar vermek zorunda kalıyorum. Bana yaslanmasından yoruldum artık” şikayetiyle kilitlenir. Bu davranış biçimleri artık alışkanlık olmuş ve kemikleşmişse ilişkiyi düzeltmek zorlaşır.

Oysa zaman zaman duygusal iniş çıkışlar nedeniyle sapmalar olsa da, her iki eşin de yetişkin benliğinde diyalog kurduğu ve ciddi meselelerini bu benliklerle konuştukları ilişkilerde çözüme ulaşmak da birbirini anlamak da daha kolaydır.

 
Toplam blog
: 171
: 2282
Kayıt tarihi
: 13.05.09
 
 

Davranış Bilimleri Uzmanı, İlişki ve Evlilik Danışmanı, Kurumsal Eğitmen ve Danışman Kitapları; U..