Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Eylül '09

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
1742
 

Hangi besinleri tükettiğinizde doygunluk hissedersiniz

Hangi besinleri tükettiğinizde doygunluk hissedersiniz
 

Tok kalmanın sırrı besinlerde


Doygunluk hissi denen kavram, zayıflamak için adım atmış bir kişinin neredeyse kilit noktası. Çünkü doygunluk hissiyle ilgili problemler yaşadığı için birkaç gün boyunca sağladığı porsiyon kontrolünü ertesi günlerin birinde yitiriveriyor. 1 kepçe yediği yemeyi üçüncü günün sonunda 2-3 kepçeye çıkarıveriyor. Ve genellikle de şunu söylüyor. ‘doymuyorum ki, elimde değil.’ Affınıza sığınarak emin konuşuyorum çünkü bu cümleyi duyduğum danışmanlarım, ‘ben ne yersem doyarım’ gibi cümleleri karşılıklı konuşmalarımızda sıkça geçiriyorlar.

Gelin şu konuda anlaşalım. Zaten yiyeceklerin temel görevi bize doygunluk sağlamak ve enerji vererek hayatımızın devamlılığını sağlamak. Yani doğa zaten bütün görevini doygunluk üzerinde inşa etmiş durumda. Ve bizde doğanın bize sunduğu bu yiyecekleri tatlarına, kokularına ve hatta dokularına, şekillerine bakarak tercih ediyoruz. Her bir insan beğenisi bir diğerinden farklı olduğundan dolayı da ortaya çok farklı besin tüketimi durumu çıkıyor. Ama sadece beğenilerimiz besin seçiminde etkili değil tabi. Bir de alışkanlıklar var. Eğer bu etkili olmasaydı, ağzına hayatta peynir koymayan arkadaşım mutlaka peyniri tatmak isterdi.

Doygunluk hissini bilimsel olarak açıklamak istiyorum. Yemek yerken midemiz belli oranda bir genişleme gösteriyor. Mideden beyne giden sinirlerimiz (yani vagus sinirimiz), çeşitli yardımcıları sayesinde (yani internal sinir reseptörleri) mideye besin girdiğini ve bu besinin mide duvarına çarptığını anlayabiliyor. Bunu vakit geçirmeden patrona (yani beyine) iletiyor. Böylelikle doyma hissi denen şeyi algılama başlıyoruz.

Yukarıda uzun da olsa anlaşılır yazmaya çalıştığım açıklamaya bakarsak, mide duvarlarımızda besinin baskısını hissettiğimiz de ‘doydum galiba’ diyoruz. Yani bu durumda şöyle bir yorum yapabiliriz. Hacmi büyük olan besinler mide duvarlarına yapılan baskıyı sağladıkları için bizi doyuruyorlar. Ama bununla birlikte besinin sıcaklığı ve içeriği de duvarlara yapılan basıncı etkileyebiliyor.

Size bir çalışmadan bahsetmek istiyorum. Enerji değeri aynı olan 38 besin incelenmiş. Ve doyurma gücü en fazla olan besin protein ve posa içeriği yüksek olan besinler olarak bulunmuş.

E bana örneklemesi düşer. İşte hemen aşağıya sıraladım.

-tam tahıllı ekmekle yenilen 1 kâse yoğurt

-meyveler

-üzerine yoğurt dökerek yiyeceğiniz bir sebze yemeği

-evde karıştırıcıda kendinizin yapacağı meyve süt

-bol salatayla tüketilecek balık

-cacıkla yiyeceğiniz 1 kepçe kadar kurubaklagil yemeği gibi

Şimdi de doygunluk hissi olmayan, hatta bizi acıktıran besinlerin neler olduğunu açıklayayım.

-yağ içeriği yüksek besinler (kızartma ve kavurmalar)

-kek

-bisküvi

-hamur işleri

-alkol

DİKKAT diyerek bir şey hatırlatmak istiyorum. Yukarıda saydığım besinleri tüketen bireyler, ne kadar sık acıkıp, ne kadar çok besin yiyorlar değil mi? Neyse, acıkmamak için ipuçlarını aldınız. Size sadece uygulaması kalacak.

Sağlıklı ve tok geçen günler dileğiyle…
Dyt.Pınar Akkuzu

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 24
Toplam yorum
: 10
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 4753
Kayıt tarihi
: 06.10.08
 
 

2004 yılında Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun oldum. Profesyonel anlamd..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster