Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Diyetisyen Dicle Dilan Salman

http://blog.milliyet.com.tr/dicledilansalman

24 Aralık '18

 
Kategori
Sağlık
Okunma Sayısı
273
 

Haşimato'dan Ne Zaman Şüphelenmeli?

Boğazımda şişlik var, halsiz hissediyorum, sürekli sesim kısılıyor, sıklıkla kilo alıyorum gibi cümleleri kendinize söylemeye başladıysanız şüphelenmeye başlayacağınız şey haşimato rahatsızlığı olabilir.

Haşimato rahatsızlığı tiroid bezinde oluşan, otoimmun bir hastalıktır. Vücut kendi dokusuna karşı savaş başlatır ve tiroid bezini yok etmek için TPO Antikoru ve anti- troglobulin üretir.Bunun sonucunda tiroid hücreleri zarar görür. Tiroid hormon yetersizliği görülür.
En önemli belirtiler de ses değişikliği de vardır.

Sıklıkla kilo alma,
cilt kuruluğu,
Kolay üşüme,
Yorgunluk,
Kramplar,
Ve kabızlık sıklıkla görülen belirtiler arasındadır.

Beslenmeyle bu hastalığı ne kadar önleyebiliriz derseniz;
İyot kullanımının fazla olmasının olumsuz etkilediğiyle ilgili bir çok çalışma vardır. İyotu en minimum düzeyde tutmalıyız.

Selenyum kanda yer alan TSH ve T4 hormonlarının yükselmesine neden olur. Bu yüzden eksiklik varsa desteklenmelidir.

Özellikle ilaç kullanımı sırasında emilimini bozacak kepekli, süt, yoğurt gibi besinlerden uzak durulmalıdır. Birlikte tüketilmemelidir.

Kilo almaya eğilimli bir vücuda sahip olunduğu için az az sık sık beslenmeye dikkat etmelidir.
Kilo alımını engellemek için egzersiz mutlaka arttırılmalıdır.

Haşimatonun en önemli belirtilerinden biri de kolestrol yüksekliğidir. Bu yüzden yağı kısıtlamalı, doymuş yağlardan uzak durmalı, et tüketimini azaltmalıyız.

Kuru baklagiller haftalık menümüzde bolca bulunmalıdır. Bitkisel protein kaynağı olan bu besinler en az haftada 2 kez tüketilmelidir.

Glutenin tüketimi azaltıldığında tedavi edici özellik gösterdiği çalışmalar bulunmaktadır. Glutensiz beslenmeye özen gösterilmelidir.

 Haftada en az iki kez balık tüketin. Eğer tüketemiyorsanız omega- 3 desteği alın. Omega-3 tiroid düzenleyici etkisi vardır.

Brokoli, turp, lahana gibi guatrojenik yani tiroid bezinin çalışmasını azaltan besinleri diyetinizde minimuma indirin.

Florür ve klordan uzak durun. Bunlar tiroid bezindeli iyot reseptörlerini bloke eder, hormon seviyelerini düşürür.

Yeşilçayın metabolizmayı hızlandırdığını unutmayın. Günde iki bardak tüketmeye çalışın.
B grubu vitaminler tiroid bezinin çalışmasını destekler. B grubu vitaminlerden zengin beslenmeli. Yeşillikler arttırılmalıdır.

Tiroid yetersizliği yaşıyorsanız A vitamini seviyeniz yüksektir. Bu yüzden vitamin destekleri alırken dikkat etmelisiniz. A vitamini almayınız.

Yukarıda belirttiğim önerilere dikkat ederseniz, kilo alımınızı bir seviyede tutmanız daha az şişkin hissetmeniz mümkündür. Sağlıklı bir yaşamın anahtarının en önemli bileşeninin sağlıklı beslenme olduğunu unutmayalım.

Keyifli bir hafta dilerim...

 

  • Bu bilgiler hastalığı tedavi edici değildir, sadece koruyucu önlemlerdir. Hastalığınız varsa doktorunuza danışınız.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 8
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 262
Kayıt tarihi
: 24.09.18
 
 

Merhaba, ben Dicle Dilan Salman. Ege Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun oldum. B..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster